INTERWENCJA: Walka o porosty pod ochroną. Drzewa w Dudyńcach wycięto zgodnie z prawem (ZDJĘCIA)

03-03-2017

DUDYŃCE / PODKARPACIE. Jedna z naszych Czytelniczek jest zbulwersowana wycinką drzew w Dudyńcach, na których były porosty pod ochroną. Według niej odbyła się ona poza prawem. To już nie pierwsza sprawa „o drzewa”, która w ostatnich dniach trafiła do naszej redakcji. 

Sprawa dotyczy wycinki kilku drzew przy kościele w Dudyńcach. Wszystko byłoby w porządku gdyby nie to, że na dwóch rosnących tam lipach znajdowały się porosty będące pod prawną ochroną.

- Z uwagi na profil studiów badałam tamte porosty. Według mnie były to zdrowe drzewa, które nikomu i niczemu nie zagrażały. Jednak pomijając zasadność wycinki, trzeba zauważyć, że do usunięcia drzew potrzebne były odpowiednie zezwolenia i zgody. Najpierw z urzędu gminy, a następnie z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, na te okazy, na których znajdowały się porosty. Następnie decyzję z RDOŚ należało przedstawić w gminie. A według mojej wiedzy nie zostało to zrobione, a drzewa ścięto – mówi Amelia Piegdoń, studenta PWSZ w Sanoku.

Postanowiliśmy to sprawdzić.

Nie ma mowy o samowoli

- Rzeczywiście usuwano drzewa w parafii Dudyńce na terenie administracyjnie należącym do Jędruszkowiec w gminie Sanok. Jeszcze w listopadzie ubiegłego roku proboszcz tamtejszej parafii zwracał się do gminy z wnioskiem o zgodę na wycinkę drzew. Uzyskał ją na kilka okazów, na których nie było porostów objętych ochroną prawną – mówi Agnieszka Marszałek, kierownik Referatu Ochrony Środowiska.

- Na dwóch lipach znaleziono pięć rodzajów porostów, zaś dwa z nich znalazły się pod ochroną. Dlatego w tym przypadku była potrzebna zgoda Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie, którą to ksiądz otrzymał – dodaje kierownik.

3

Na pniach lip były porosty pod ścisłą ochroną. Aby móc wyciąć drzewa, potrzebna była zgoda Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska

Aby móc wyciąć drzewa, właściciel lub inna osoba za zgodą właściciela, a także użytkownik wieczysty, zarządca wspólnoty mieszkaniowej, spółdzielnia mieszkaniowa, musi złożyć wniosek. Procedura wymaga, by w każdym przypadku przeprowadzić oględziny. Jeżeli stwierdzi się występowanie gatunków chronionych lub siedlisk, konieczne są dodatkowe pozwolenia, w tym przypadku z RDOŚ. Wówczas postępowanie ulega zawieszeniu do momentu uzupełnienia wymaganych dokumentów.

- Otrzymałem pozwolenie z gminy z adnotacją, że na dwie lipy będzie potrzebna dodatkowa zgoda z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, z uwagi na to, że na pniach są porosty pod ścisłą ochroną, jednak nie są to rzadkie gatunki. Dopełniłem formalności i zgodę z RDOŚ otrzymałem 15 lutego – mówi ksiądz Roman Sękowski, proboszcz parafii w Dudyńcach

- Ksiądz nie musiał powtórnie przechodzić całej drogi administracyjnej, aby otrzymać decyzję wójta kończącą procedurę uzyskania zezwolenia na wycinkę. Podstawą tego było wcześniejsze złożenie wniosku i przeprowadzenie oględzin. Do wydania decyzji wystarczyło więc przedłożenie postanowienia organu odpowiedzialnego za nadzór nad gatunkami chronionymi. W takim wypadku nie było konieczności zachowania kilkunastodniowych terminów, a sprawę można było zrealizować nawet tego samego dnia – dodaje Agnieszka Marszałek.

Jak relacjonuje ksiądz proboszcz, dopełnił wszelkich formalności.

- W poniedziałek, 27 lutego przedłożyłem decyzję z RDOŚ w gminie – dodaje.

W trosce o przyrodę

Czytelniczka nie miała pewności, czy procedury zostały zachowane, więc zaalarmowała służby.

- Widząc, że wycinane są drzewa bez uzyskania ponownej zgody w gminie, wezwałam policję. Jednak funkcjonariusze nie zastali proboszcza na miejscu. W tym czasie był w urzędzie gminy i dopełniał formalności – relacjonuje pani Amelia.

Rzecznik sanockiej policji potwierdza, że było takie zgłoszenie. Okazało się jednak, że ksiądz posiada wszystkie potrzebne dokumenty umożliwiające wycinkę.

Sprawa jest znana również w rzeszowskim RDOŚ.

- Proboszcz Parafii pw. Wszystkich Świętych w Dudyńcach zwrócił się z wnioskiem o wydanie zezwolenia na zniszczenie plech porostów porastających pnie lip, w związku z zamiarem ich usunięcia. Z uwagi na fakt, że wniosek zawierał wszystkie informacje określone ustawą o ochronie przyrody, możliwe było wszczęcie postępowania i wydanie zezwolenia na odstępstwo od zakazu niszczenia porostów objętych ochroną ścisłą – informuje Łukasz Lis, rzecznik prasowy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie.

Należy jednak zaznaczyć, że zezwolenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie nie zwalnia z obowiązku uzyskania przez proboszcza parafii zezwolenia na usunięcie lip, na których chronione gatunki porostów występowały – dodaje rzecznik.

Podkreśla, że w tym przypadku nie mają zastosowania nowe przepisy dotyczące wycinki drzew, umożliwiające osobom fizycznym usuwanie tych, których obwód pnia na wysokości 130 cm nie przekracza w przypadku lip – 50 cm.

Hulaj dusza… oby z głową

Ta sytuacja jest jedną z wielu i staje się dobrym przyczynkiem do dyskusji odnośnie zmieniających się przepisów i warunków jakie należy spełnić przy wycinaniu drzew.

Jak podkreśla Agnieszka Marszałek od wielu lat budowana była świadomość ludzi w zakresie ochrony zieleni i obowiązku uzyskania zezwolenia na usuwanie drzew.

2

Drzewa przy kościele w Dudyńcach wycięto

- Często spotykaliśmy się z oburzeniem mieszkańców na ograniczenia usuwania ich w obrębie działek siedliskowych, czy ogrodów. Mieszkańcy tłumaczyli konieczność wycinki troską o bezpieczeństwo oraz o mienie. Udanie się do urzędu, złożenie wniosku, konieczność wizyty pracownika i oględzin zniechęcało do podejmowania starania o zezwolenie w przypadkach nieuzasadnionych i skłaniało do rezygnacji z wycinki.

Po zmianie przepisów w styczniu br. zwiększyła się liczba usuwanych drzew. Jednak medialne wzmianki o ponownej, rychłej zmianie i powrocie do zezwoleń, jeszcze mocniej napędziły zjawisko wycinania gdzie się da i czego się da.

- Przepisy są obecnie tak skonstruowane, że czasem trudno jest jednoznacznie ustalić, czy usunięcie drzewa w konkretnym przypadku wymaga zezwolenia czy też nie – podkreśla kierownik. – Ograniczenia wycinania drzew są potrzebne, chociażby po to aby piękne, rzadkie gatunki nie ulegały zniszczeniu. Przy wydawaniu zezwoleń na usuwanie drzew uwzględnia się nie tylko stan zdrowotny czy bezpieczeństwo ludzi, ale wartość przyrodniczą, krajobrazową, oraz to czy usunięcie nie spowoduje istotnej zmiany w otoczeniu lub zniszczenia gatunków chronionych albo siedlisk – precyzuje.

Warto przypomnieć, że nieuprawniona wycinka bez zezwolenia grozi karami finansowymi. Są one bardzo wysokie i sięgają kilkunastu, a czasem i kilkudziesięciu tysięcy złotych w zależności od obwodu drzewa. Jeżeli przy usuwaniu drzewa dojdzie jednocześnie do zniszczenia gatunku objętego ochroną prawną, to dodatkowo grozi za to kara aresztu lub grzywny.

Jednka stwierdzenie występowania roślin lub zwierząt objętych ochroną prawną nie oznacza, że nie ma możliwości ich usunięcia czy zniszczenia.

- Konieczne jest, tak jak w przypadku wycinki w Dudyńcach, uzyskanie odpowiedniego zezwolenia na odstępstwa od zakazów w stosunku do gatunków chronionych. Decyzję w tym zakresie podejmuje regionalny dyrektor ochrony środowiska, analizując każdy przypadek indywidualnie, biorąc przy tym po uwagę szereg czynników, między innymi liczebność populacji danego gatunku – kwituje Agnieszka Marszałek.

foto: A. Piegdoń

Komentarzy: 136 do “INTERWENCJA: Walka o porosty pod ochroną. Drzewa w Dudyńcach wycięto zgodnie z prawem (ZDJĘCIA)”

  1. NORMALNY pisze:

    Dlaczego ludzie chcą decydować o nie swojej własnosci….
    Ta pani niech sobie kupi kawałek lasu i hoduje porosty na swoim nie na
    czyjejś własnosci!!!!!!!!!!!

    • Amelia Piegdoń pisze:

      PARAFIA TO TAK SIĘ SKŁADA MOJA PO CZĘŚCI WŁASNOŚĆ.

      • Zajmij się swoim życiem i nie zatruwaj go innym. pisze:

        Niech pani skończy poważną uczelnię i wtedy niech się pani wypowiada. Licea w Polsce mają większy poziom niż ten pwsz w Sanoku.

      • jas Fasola pisze:

        Brawo tak trzymac. nie wszyscy to rozumieją.

    • xxxxxxx pisze:

      za nie długo ani jednej lipy nie będzie na Podkarpaciu bzie piękna pustynie w Norwegi duże drzewa są ozdobą każdego domostwa i każdy się czuje bezpiecznie jakaś masakra ekologiczna się dziej

    • Wiewiorka pisze:

      Parafia to nie wlasnosc ksiedza.Nawet takiego,ktory wywodzi sie ze szlachty. szlachcic… a nie wie, ze chlopi bardzo czesto nie mieli swoich nazwisk wiec przybierali nazwiska swoich panow. Stad ta „szlachecka” koncowka -ski

      • Anonim pisze:

        A ty wiewior na lipe zoledzie prostowac jeze jestes zwolenikiem bylego proboszcz to wypad na lipe tyle na ten temat

      • Anonim pisze:

        A ty wiewiora na lipe zoledzie prostowac jeze jestes zwolenikiem bylego proboszcz to wypad na lipe tyle na ten temat

  2. leśnik pisze:

    Dziewczyno Ty studiujesz ten kierunek? O zgrozo , każde madre dziecko Ci powie że to są pasozyty z rodziny glonów i grzybów które prowadzą do uschnięcia drzewa. O czym Ty w ogóle mówisz, kompromitujesz się totalnie. Szkoda kasy na twoje studia, zrezygnuj i idz na kasę do biedronki.

    • Beatka pisze:

      Leśniku??? porosty fotosyntetyzują i pobierają wodę z opadów atmosferycznych, są bioindykatorami zanieczyszczenia środowiska. W żaden sposób nie są pasożytami!!!Chyba Twoje szkoły nie zdołały pokonać Twojego oporu w kwestii zdobywania wiedzy. Kiedyś ludzie wstydzili się swoich braków w wykształceniu, teraz to chyba powód do dumy.

    • QQrudza pisze:

      leśnik? chyba placek taki naleśnik haha

    • Stary obLEŚNIK pisze:

      Trza bedzie jeszcze Ekskomunike nałożyć (glonom tyż), a biedronke pod ochrone.

    • Groomy pisze:

      Porosty w żadnym wypadku nie są pasożytami, są połączeniem komórek grzyba i glonu, są bioindykatorami tzn. że wskazują na jakość czystości powietrza, bo są b. wrażliwe na obecność dwutlenku siarki.
      To ty się człowieku kompromitujesz.

  3. ... pisze:

    Ta Pani przechodzi menopauzę, trzeba jej wybaczyć ;-)

  4. jol pisze:

    Jak zwykle jakaś paniusia chce decydować o czyjejś własności.

  5. Phi pisze:

    Porosty to ta dziewczyna ma w głowie :D wycinka z pozwoleniem więc w czym ma problem? :D puknij sie w głowę dziewczyno ;)

  6. sanoczanin pisze:

    Wszyscy się cieszmy…… teraz obowiązuje prawo „zbója”.

  7. pyś pisze:

    Ci na górze dobrze piszą, szczególnie Pan leśnik.
    Komuś się zachciało w ekologa bawić. :D Pani Amelio, jeśli chce Pani koniecznie być w centrum uwagi, są na to inne sposoby! ;)

  8. jakub pisze:

    Patrzę na te zdjęcia i nie rozumiem komu te drzewa przeszkadzały?
    Rosły sobie za ogrodzeniem,oddalone od kościoła.Trzeba było je
    podlewać i w tym kłopot? Dlatego trzeba było je wyciąć,skoro pani
    twierdzi,że były zdrowe.Pani Amelio,więcej takich młodych ludzi
    jak pani,bo zafundują nam betonowe pustynie.Tym co to tak popierają
    wycinki,zapraszam do poczytania i obejrzenia ja jednym z dużych portali, zdjęcia wiewiórki,która
    w wyciętym drzewie miała swój dom.Natomiast pan „leśnik”,to taki leśnik
    jak ze mnie kosmonauta.

  9. Ksu pisze:

    Do Jakub
    Teraz to pojechałeś po bandzie” trzeba było je podlewać” bierz konewke i wio do lasu gdy przyjdzie susza !

    Biedna wiewiórka, niech jakiś wrażliwy zorganizuje dla niej zbiórkę jak dla kierowcy seiczento z Oświęcimia….

    • jakub pisze:

      Do Ksu.Pewnie nie wiesz co oznacza słowo sarkazm.Natomiast ta
      wiewiórka staje się symbolem negatywnych skutków jakie niesie
      za sobą ustawa Szyszki.Takich np.jak wycinka w Łebie czy dzisiaj
      w Pruszkowie.Ale tobie to nie przeszkadza,dla ciebie jest to
      za to wspaniały pretekst,żeby wymodzić jakiś głupi post.Żegnam.

  10. Grzegorz 43 pisze:

    Ale pierdoły!!Zajmijcie się lepiej czymś pożytecznym. Dobrze ktoś napisał. Ta pani ma porosty, ale w głowie!! Takich społeczników to do wora i do Sanu

  11. Amelia Piegdoń pisze:

    Wszystkim którzy uważają że bezpodstawnie oskarżam księdza o wycinkę drzew: zezwolenie zostało wydane po ścince kiedy to policja czekała na dokumenty. Pani kierownik z urzędu gminy dzwoniła w ten sam dzień do sołtysa i informowała że nie mają pozwolenia- i tak ksiądz kazał ściąć. Coś jest nie tak – zezwolenie po fakcie. Chciałam z księdzem porozmawiać – moja parafia, ale mnie zlekceważył. Ponadto zgłaszane było 5 porostów pod ochroną a ksiądz podał tylko 2 do RDOŚ- utajenie?? A Tych co piszą o własności i że to nie moja własność pytam się czy jest to Własność księdza?? On tylko u nas służy jako proboszcz. Radzę doczytać o tych glonach haha bo to jest kompromitacja.

    • Jazy pisze:

      Podziwiam Panią. Jest Pani silną i piękną kobietą jeśli postawiła się pani takiej instytucji. Wiem że jest Pani na przegranej pozycji, jeśli można wyciąć Puszczę Białowieską, zniszczyć Dolinę Rozpudy, to kto będzie się przejmował kilkoma drzewami. Myślę że po takiej rzezi będzie problem ze zwierzętami. Trzeba je będzie zlikwidować. Na pustyni dobrze się czują tylko wielbłądy. Pozdrawiam.

    • Lena pisze:

      Pani Amelio, gratuluję postawy obywatelskiej i odwagi. Pani nie jest wszystko jedno i nie mysli tylko o własnym interesie. Coraz mniej takim ludzi, a jak widac z komenatrzy – reszta tylko czeka, żeby wylać na nich swoje frustracje. Dziekuję za te działania i pozrawiam

  12. Amelia Piegdoń pisze:

    A DO SANU TO MAM TROCHĘ DALEKO I STRASZNY SYF TAM PŁYWA. WYBIERZ CZYSTSZĄ RZEKĘ :)

  13. ja pisze:

    Brawo Pani Amelio jestem za Panią .

  14. on pisze:

    wycięli żeby tupolew się nie rozbił

  15. Robi pisze:

    Brawo Amelka więcej takich obrońców przyrody i też mi żal tych drzew w mojej parafii.

  16. dede pisze:

    Brawo Pani Amelio.
    Proboszcz z tej Parafii to ciekawy człowiek…

  17. siekiera pisze:

    Wycinac co sie da ,przyroda da sobie rade .

  18. Jaga pisze:

    Te drzewa stanowiły ochronę w czasie upałów i deszczu -nikomu nie przeszkadzały.Ktoś sobie ubzdurał wycinkę a Urząd mu na to pozwolił .Gdyby urzędnicy tak szybko działali z załatwianiem innych spraw -było by SUPER

  19. Zdzichu pisze:

    Wszystko OK
    Jest miłośniczka przyrody …. jest proboszcz który chce wycinki ….. jest urząd który wydaje zezwolenie na kilka sztuk a na część nakłada obowiązek zgody RDOŚ …….. jest zgoda RDOŚ …….więc po co ta wymiana zdań jak by to była kto wie jaka afera …….
    Dobrze że Pani Amelia trzyma rękę na pulsie i przypilnowała żeby nie było samowolnej wycinki ….. dobrze że urzędy dopełniły swoich obowiązków.
    Swoją drogą widać pełną współpracę pomiędzy parafią a parafianami

    • Anonim pisze:

      Tylko jak by był poprzedni proboszcz to by niebyło tematu ale ze nastopiła zmiana to trzeba pojechać bo lipy wycioł „chwasty”. A ze parking zrobił to nikt nie pisze bo jedruszkowca nie był potrzebny, ale z parkingu korzystaj

      • Gall pisze:

        Parking to macie „stary” bo jak zawsze część waszej wsi ma ze wszystkim problem, jak to raz ktoś powiedział „zgoda buduje,niezgodna rujnuje”. O tym co poprzedni proboszcz miał za uszami to już nawet nie będę pisał, ale sam fakt że zabytkowy kościół jest niszczony na skutek liści które go oblepiały,co niosło tysięczne straty i kolejne renowacje to już nie napiszesz ?!?! Przyroda jest ważna, ale system wartości trzeba jakiś mieć, a kto nie szanuje miejsca gdzie oddaje się cześć Bogu jest po prostu ateistą. Proszę następnym razem zapoznać się lepiej z tematem zanim się „aferę” wywoła. Zwykła burza w szklance wody. Czasami warto pójść po rozum do głowy. Nie pozdrawiam.

      • Amelia Piegdoń pisze:

        Bynajmniej ateistką nie jestem. Szkody wywołane brudem z drzew- zapraszam z metrem i proszę sprawdzić odległości i wysokości drzew. Nie było by całej tej ,, afery” jakby ksiądz umiał rozmawiać a nie wyganiać ludzi. Decyzja o odstępstwo od zakazu była od RDOŚ wydana 15 lutego – a kiedy się uprawomocnia ???? Tego już nikt nie sprawdził. Wydanie zezwolenia od reki po 15 jak już cytuję Panią kierownik z Urzędu Gminy ,, sprawa była na ostrzu noża” to chyba coś nie tak.

      • Gall pisze:

        Wiem jakiej wysokości były te drzewa i wiem jakie szkody wyrządzały na murach odrestaurowanego kościoła. Nikogo nie obrażając, poziom kompetencji osób zasiadających w urzędach jest znacznie poniżej krytyki. (jest nadal możliwość odzyskania porostów, proszę je sobie zabrać i powiesić na ścianie)

      • Xyz pisze:

        Pytanie, dlaczego nikt nie zrobił interwencji kiedy poprzedni ksiądz odchodził z parafii, zostawiajac ją z ogromnym długiem rzędu kilkudziesięciu tysięcy, kiedy zostały wycięte wszystkie modrzewie na cmentarzu, wtedy nikt nie interweniował, teraz kiedy ksiądz robi tyle dobrego dla parafii, nagle osobom spoufalonym z poprzednim księdzem zaczyna wszystko przeszkadzać? :) No niestety, była lipa, nie ma lipy
        A pani, Pani Amelio, niech Pani zmieni parafie, może w innej będzie Pani mogła ingerować w przyrodę

      • Amelia Piegdoń pisze:

        Bardzo się cieszę że są te WSZYSTKIE porosty- będą dowodem. RDOŚ to nie przelewki, że można sobie pisać we wniosku tylko to co jest nam na rękę. Proszę je dobrze schować.

  20. Anonim pisze:

    Proboszcz też człowiek !!! Zwykły Kowalski ładnie by bekną za takie coś jeszcze gdyby doniósł na niego życzliwy sąsiad . Gatunki chronione jak sama nazwa wskazuje są po to żeby je chronić nie niszczyć . Drzewa nikomu ani niczemu nie zagrażały . A przyroda nie da sobie rady jak ludzie będą robić tak jak robią , czyli niszczyć wszystko co spotkają na swojej drodze .

    • Antek pisze:

      @Gall.Ciebie to chyba głupota oblepiła.Oj przydałaby ci się
      renowacja.

    • kuba pisze:

      @Xyz.Mistrzu, to nie pani Amelia ingeruje w przyrodę,to ksiądz
      kazał wyciąć drzewa,a więc to on ingeruje.Mylisz pojęcia.I co mają
      długi parafii do wycinki drzew?Widocznie za mało dajecie na tace.

  21. ktoś pisze:

    W Łebie wycięto 4 hektary chronionego lasu.Polska była drewniana,a teraz
    jest wykarczowana,albo karczowana.Dobrze,że są tacy ludzie,cieszy,że
    młodzi,którzy reagują na niszczenie przyrody.Brawo pani Amelio i niech
    pani się nie przejmuje tym co pisze dwóch czy trzech trolli.

  22. Odważna kobita w parafii ! pisze:

    Pani Amelio wydaje mi się ,że pani po tych studiach to jest ze środowiska mszaków i porostów.Parafia parafią ale rządzi ksiądz.I teraz gdzie do spowiedzi Jędruszkowce Pielnia,Bukowsko? może Zboiska lub Prusiek .A księża przekazują sobie pewną wiedzę mają lepsze namiary i rozeznanie w parafii niż Pani z policją i sołtysem.A po kolędzie to u Pani był?.Naraziła się Pani za pewne większości w parafii.Co tam lipy kościół nie był widoczny z tamtej strony.Pozostały jeszcze kasztany których spady nie ma komu pozamiatać.A na tamtej przestrzeni to wiatr hulał i dalej będzie hulał.Zmartwienie porostami a I sądu najwyższego za 10 tyś przeżyła by tylko na prowincji być może z biedy utrzymała by się jeszcze z porostów i to jest nie zgodne z prawem.

  23. picza pisze:

    wyciąć wszystko i postawić biedronki

  24. hovsky pisze:

    W tym kraju księdzu bezkarnie wszystko wolno, np. wyciąć drzewo lub wyruchać małoletniego ministranta…

  25. ja pisze:

    Amelia się podpisała to może „odważna kobieta w parafii ” powinna zrobić to samo ? Nie rozumie Pani, Pani będzie się miała gdzie spowiadac czemu nie a Amelia to może jeździć nawet do Warszawy .

  26. wkur...ny pisze:

    Zgodnie z jakim prawem? Zgodnie z ustawą napisaną pod konkretnych cwaniaczkow, klepnięta przez wazeliniarzy niemających pojecia co w tej ustawie jet. O tym, który ją podpisał przemilczę, bo mi wstyd za niego

    • Ksu pisze:

      Według Ciebie normalny był stan że nie mogłeś wyciąć własnego drzewa na własnej działce bez zgody urzędnika?

      A za wazeliniarzy z poprzedniego rządu Ci nie wstyd? Ze chcieli Lasy Państwowe sprzedać chociażby? Wiesz co działo by się w sprywatyzowanych lasach?

      • wkur...ny pisze:

        Ale Ty „Ksu” głupi jesteś. Tu nie chodzi o jedno drzewo. Tu k…wa chodzi o hektary wycięte z premedytacją.
        Ale Ty „Ksu” k…wa głupi jesteś. Az mi cie szkoda

  27. Amelia Piegdoń pisze:

    Ja się podpisuje i nic nie mam do ukrycia-nr tel też podać???? Przyroda czy my tego chcemy czy nie porodzi sobie z durnymi ludźmi – szkoda ze wszyscy za to zapłacą. A tym osobom którzy chcą robić co im się żywnie podoba na ich posesji- dlaczego sąsiad myślący inaczej o przyrodzie ma produkować dla was tlen?? ,, Wytnijmy wszystko, wszędzie”- i to będzie nasz koniec. A tu też rozchodzi się o zasady, zdrowy rozsądek i sumienie- czego w tej ,,interwencji” zabrakło.

    • jastko pisze:

      Proszę o ten numer.Mój syn chodził z Tobą do buraczanki.Kolega chodził na te studia,jeden semestr leśnictwa ,reszta rolnictwo.Nas**ło się ekologów amatorów do czorta i ciut ciut.Skąd się oni biorą, rozmnażają się przez pączkowanie? Tyle krzyku jakby chodziło o Pandę Wielką.Ale ktoś chciał rozgłosu-więc go ma.Jak to się dawniej mówiło”nadgorliwość jest gorsza od faszyzmu”.I nie szukaj dziewczyno porostów na moich topolach bo psem poszczuję.(znowu groźba?-ach ta mowa nienawiści!)

      • obecny uczeń Nowosielec pisze:

        Szanowna Pani szkoła którą Pani nazywa ,, buraczanką” nosi nazwę -Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Nowosielcach. Współczuję Pani dzieciom za taki szacunek i wsparcie ,, rodzonej ” – czy PĄCZKOWANEJ mamie. Radzę uzupełnić podstawowe wiadomości z biologii.

    • Ewa pisze:

      Stare się wycina, żeby zasadzić młode. W cieniu starych nic nie urośnie. Młoda jesteś i tego nie rozumiesz? To jak twoja walka z proboszczem. On ma takie korzenie, że nie ma wody dla ciebie.

      • Ewa pisze:

        I co z tego, że ksiądz ma piękne porosty. Ty jesteś młoda i walczysz o swoje. Sama nie dasz rady. Musisz mieć wsparcie. Ja ci go nie dam, bo też mam porosty.

      • ??? pisze:

        Kiedyś miałem korzeń – teraz tylko prostatę (no i mech). A nasze wnuki będą mówić, że nasi przodkowie na mchu jadali i tylko wycinali drzEwa.

  28. kenaj1313 pisze:

    Nie było nas był las ,nie będzie nas będzie las

  29. Miłośnik Przyrody. pisze:

    Dziewczyno, czy byłaś taka waleczna gdy Twoi rodzice wycinali wszystkie wiekowe drzewa na prywatnej posesji ? Czyim tlenem wówczas oddychałaś ? Trochę pokory w walce o przyrodę !

    • ProxxY pisze:

      Często przejeżdżam obok posesji tej „walecznej dziewczynki” proszę zobaczyć, że jest tam pełno zieleni… Wiekowe drzewa są tam usuwane tylko, gdy zagrażają bezpieczeństwu.

  30. Grzegorz43 pisze:

    Po przeczytaniu wszystkich komentarzy- sorki-zwracam Pani honor. Rezygnujemy z rzeki i worka- to tak było trochę żartobliwie ( po prostu nie lubię donoszenia). Oczywiście żadna woda, nawet najczystrza w ten sposób się Pani nie należy. Zapraszam za to do mnie na pierwszego wiosennego grila!!

  31. Paravianin pisze:

    W końcu ktoś odważył się postawić księdzu, być może teraz pomyśli dwa razy zanim zrobi coś według swego widzi misie!!!

    • parafianin pisze:

      Nie on. Prędzej Ci du….pe obrobi. Straszny cwaniaczek.Jakim cudem taki ktoś został księdzem.Ksiądz który pomiędzy parafianami obgaduje i naśmiewa się innych to nie ksiądz.

      • jest jak jest pisze:

        jakże trafne spostrzeżenie, to jest nie odpowiednia osoba na to stanowisko z księdzem nie można porozmawiać nie ma możliwości jakiego kolwiek dialogu

  32. ja pisze:

    I masz swietą rację przyroda nie obroni się sama niestety . Broń jej i oby więcej takich ludzi jak Ty . Każdy powinien być tak samo traktowany ksiądz i nie ksiądz a myślę że o to tak naprawdę w tym chodzi . Plebania , kościół i teren wokół niego nie są prywatne ksiądz jak co przeniosą to sobie ich nie weźmie .

  33. ProxxY pisze:

    Veni, vidi mam nadzieję, że vici… myślę, że za niedługo wypowie Pani te słowa

  34. WaloO pisze:

    Po co wycinać tak młode lipki? Komu one tam przeszkadzały( nie mówiąc o księdzu)? Niech teraz wszystko powycina i zostawi kościół bez jakiejkolwiek zieleni dookoła, niech jeszcze trawę zedrze, żeby nie trzeba było kosić…

  35. Z wioski pisze:

    Jako prosty człowiek, nie mający pojęcia o porostach i za pewne jeszcze o wielu rzeczach, nie zdaję sobie sprawy z powagi sytuacji, ale widzę, że ksiądz coś nakombinował i teraz nie chce się być może pogodzić z tym, że „dziewczynka”, która mu wskazała drogę, miała jednak rację…

  36. rolnik pisze:

    Wycinka drzew… jak najbardziej, ale z głową. Co chronione, trzeba chronić, bo później tego zabraknie… Brawo dla Pani, wezmę z Pani przykład.

  37. młody pisze:

    I teraz jak to w naszej Polsce bywa, okaże się, że ksiądz jest niewinny tylko Pani ekolog się do niego doczepiła, a on nie dosłyszawszy, bądź nie chcąc dosłyszeć zrobił tak, jak mu się podobało…

  38. Dr House pisze:

    Ksiundz to jednak ludzki Pan. Mógł wyciąć wszystkie drzewa. Kto mu zabroni?

  39. Sołtys wsi pisze:

    W Porażu też kolo starej plebani wycieli wiekowego świerka ksiądz proboszcz grzmiał z ambony iż ów świerk zagrażał sieci trakcyjnej i zabudowaniom. Nie wiem czy on się słyszał co mówi. Chyba nie. Świerk rósł 100 lat i rósł by kolejne 100 lat nikomu nie zagrażając.Ponieważ był bardzo zdrowy. Ciekawa jestem czy biskupa powiadomił o tym fakcie i co on na to?

  40. S.H. pisze:

    W obecnych czasach, gdy mamy tak zanieczyszczone powietrze powinniśmy dbać o naszą przyrodę i ją chronić,skoro drzewa przy kościele nie stanowiły zagrożenia a miały swoją wartość,to dlaczego zostały ścięte i czemu to miało służy?

  41. Zdzichu pisze:

    Pisze Pani tak
    „tu też rozchodzi się o zasady, zdrowy rozsądek i sumienie- czego w tej ,,interwencji” zabrakło”
    ja rozumie że jako ekologa lub coś w tym rodzaju „wkurza” Panią że ksiądz wpadł na pomysł wycinki drzew które nie przeszkadzają nikomu z parafian a jemu tak ….. wystąpił do gminy z wnioskiem ….dostał zezwolenie ….. na część dopiero po zwolnieniu z RDOŚ – Również ubolewam nad tym że takie prawo ustalają nam rządzący ale …..mimo zaangażowania w wybory nic w Polsce się nie zmienia

    Odpowiedz

    jastko pisze:

    3 marca 2017 o 17:11

    Proszę o ten numer.Mój syn chodził z Tobą do buraczanki.Kolega chodził na te studia,jeden semestr leśnictwa ,reszta rolnictwo.Nas**ło się ekologów amatorów do czorta i ciut ciut.Skąd się oni biorą, rozmnażają się przez pączkowanie? Tyle krzyku jakby chodziło o Pandę Wielką.Ale ktoś chciał rozgłosu-więc go ma.Jak to się dawniej mówiło”nadgorliwość jest gorsza od faszyzmu”.I nie szukaj dziewczyno porostów na moich topolach bo psem poszczuję.(znowu groźba?-ach ta mowa nienawiści!)

    Odpowiedz

    Ewa pisze:

    3 marca 2017 o 17:18

    Stare się wycina, żeby zasadzić młode. W cieniu starych nic nie urośnie. Młoda jesteś i tego nie rozumiesz? To jak twoja walka z proboszczem. On ma takie korzenie, że nie ma wody dla ciebie.

    Odpowiedz

    Ewa pisze:

    3 marca 2017 o 17:22

    I co z tego, że ksiądz ma piękne porosty. Ty jesteś młoda i walczysz o swoje. Sama nie dasz rady. Musisz mieć wsparcie. Ja ci go nie dam, bo też mam porosty.

    ??? pisze:

    3 marca 2017 o 19:27

    Kiedyś miałem korzeń – teraz tylko prostatę (no i mech). A nasze wnuki będą mówić, że nasi przodkowie na mchu jadali i tylko wycinali drzEwa.

    kenaj1313 pisze:

    3 marca 2017 o 17:07

    Nie było nas był las ,nie będzie nas będzie las

    Odpowiedz

    Miłośnik Przyrody. pisze:

    3 marca 2017 o 17:08

    Dziewczyno, czy byłaś taka waleczna gdy Twoi rodzice wycinali wszystkie wiekowe drzewa na prywatnej posesji ? Czyim tlenem wówczas oddychałaś ? Trochę pokory w walce o przyrodę !

    Odpowiedz

    ProxxY pisze:

    3 marca 2017 o 18:38

    Często przejeżdżam obok posesji tej „walecznej dziewczynki” proszę zobaczyć, że jest tam pełno zieleni… Wiekowe drzewa są tam usuwane tylko, gdy zagrażają bezpieczeństwu.

    Odpowiedz

    Grzegorz43 pisze:

    3 marca 2017 o 18:11

    Po przeczytaniu wszystkich komentarzy- sorki-zwracam Pani honor. Rezygnujemy z rzeki i worka- to tak było trochę żartobliwie ( po prostu nie lubię donoszenia). Oczywiście żadna woda, nawet najczystrza w ten sposób się Pani nie należy. Zapraszam za to do mnie na pierwszego wiosennego grila!!

    Odpowiedz

    Paravianin pisze:

    3 marca 2017 o 18:35

    W końcu ktoś odważył się postawić księdzu, być może teraz pomyśli dwa razy zanim zrobi coś według swego widzi misie!!!

    Odpowiedz

    ja pisze:

    3 marca 2017 o 18:46

    I masz swietą rację przyroda nie obroni się sama niestety . Broń jej i oby więcej takich ludzi jak Ty . Każdy powinien być tak samo traktowany ksiądz i nie ksiądz a myślę że o to tak naprawdę w tym chodzi . Plebania , kościół i teren wokół niego nie są prywatne ksiądz jak co przeniosą to sobie ich nie weźmie .

    Odpowiedz

    ProxxY pisze:

    3 marca 2017 o 18:47

    Veni, vidi mam nadzieję, że vici… myślę, że za niedługo wypowie Pani te słowa

    Odpowiedz

    WaloO pisze:

    3 marca 2017 o 18:52

    Po co wycinać tak młode lipki? Komu one tam przeszkadzały( nie mówiąc o księdzu)? Niech teraz wszystko powycina i zostawi kościół bez jakiejkolwiek zieleni dookoła, niech jeszcze trawę zedrze, żeby nie trzeba było kosić…

    Odpowiedz

    Z wioski pisze:

    3 marca 2017 o 18:56

    Jako prosty człowiek, nie mający pojęcia o porostach i za pewne jeszcze o wielu rzeczach, nie zdaję sobie sprawy z powagi sytuacji, ale widzę, że ksiądz coś nakombinował i teraz nie chce się być może pogodzić z tym, że „dziewczynka”, która mu wskazała drogę, miała jednak rację…

    Odpowiedz

    rolnik pisze:

    3 marca 2017 o 19:00

    Wycinka drzew… jak najbardziej, ale z głową. Co chronione, trzeba chronić, bo później tego zabraknie… Brawo dla Pani, wezmę z Pani przykład.

    Odpowiedz

    młody pisze:

    3 marca 2017 o 19:03

    I teraz jak to w naszej Polsce bywa, okaże się, że ksiądz jest niewinny tylko Pani ekolog się do niego doczepiła, a on nie dosłyszawszy, bądź nie chcąc dosłyszeć zrobił tak, jak mu się podobało…

    Odpowiedz

    Dr House pisze:

    3 marca 2017 o 20:20

    Ksiundz to jednak ludzki Pan. Mógł wyciąć wszystkie drzewa. Kto mu zabroni?

    Odpowiedz

    Sołtys wsi pisze:

    3 marca 2017 o 21:44

    W Porażu też kolo starej plebani wycieli wiekowego świerka ksiądz proboszcz grzmiał z ambony iż ów świerk zagrażał sieci trakcyjnej i zabudowaniom. Nie wiem czy on się słyszał co mówi. Chyba nie. Świerk rósł 100 lat i rósł by kolejne 100 lat nikomu nie zagrażając.Ponieważ był bardzo zdrowy. Ciekawa jestem czy biskupa powiadomił o tym fakcie i co on na to?

    Odpowiedz

    S.H. pisze:

    3 marca 2017 o 22:22

    W obecnych czasach, gdy mamy tak zanieczyszczone powietrze powinniśmy dbać o naszą przyrodę i ją chronić,skoro drzewa przy kościele nie stanowiły zagrożenia a miały swoją wartość,to dlaczego zostały ścięte i czemu to miało służy?

    Odpowiedz

    Napisz komentarz:

    Autor

    Adres email (nie będzie widoczny)

    Jeśli chcesz, aby przy Twoim komentarzu pojawił się avatar, zarejestruj swój adres e-mail w gravatar.com.
    „UWAGA! Komentarze niezgodne z regulaminem serwisu nie będą publikowane. Zachęcamy do kulturalnego wyrażania opinii na temat artykułów oraz unikania personalnych ataków słownych.”

    .

    ARTYKUŁY SPONSOROWANE

    Wszystko do wykończenia Twojego domu Wszystko do wykończenia Twojego domu

    Dzień Kobiet w MANURI Dzień Kobiet w MANURI

    Systemy nawadniające ogród – czy warto? Systemy nawadniające ogród – czy warto?

    FOTOWOLTAIKA: Rozliczenie energii w myśl nowelizacji ustawy o OZE FOTOWOLTAIKA: Rozliczenie energii w myśl nowelizacji ustawy o OZE

    Dzień Kobiet w Pałacu w Olszanicy Dzień Kobiet w Pałacu w Olszanicy

    FINANSE, UBEZPIECZENIA

    Ubezpieczenia Sanok

    Pomoc Finansowa

    BIURO TŁUMACZEŃ ling4u

    Dodaj wizytówkę firmy.
    Decyduje kolejność zgłoszeń!

    Budownictwo

    BODNAR bramy-rolety-okna-ogrodzenia w Sanoku

    TAGEX Polska / TASOL KOLEKTORY SŁONECZNE (SPRZEDAŻ-MONTAŻ-SERWIS)

    CENTRUM DYSTRYBUCJI POMP WODNIK

    STADER – Bramy segmentowe, rolety , okna, bramy rolowane, napędy do bram

    Pomiary Geodezyjne Mirosław Dworzański

    Dodaj wizytówkę firmy.
    Decyduje kolejność zgłoszeń!

    Gastronomia

    Pizza Obcy w Sanoku

    PUB PIZZERIA ALCATRAZ w Sanoku

    Dodaj wizytówkę firmy.
    Decyduje kolejność zgłoszeń!

    Weselnik

    Ośrodek Lesko-Ski – Wesela

    Hotel i Restauracja Bona w Sanoku

    Hotel Pałac w Olszanicy SZOKUJE CENĄ / WESELA PROMOCYJNE CENY NA 2017 r. już od 135 zł

    Dodaj wizytówkę firmy.
    Decyduje kolejność zgłoszeń!

    Motoryzacja

    Rzeczoznawca samochodowy Jakub Tabisz

    Dodaj wizytówkę firmy.
    Decyduje kolejność zgłoszeń!

    Zdrowie, Uroda, Moda

    Dodaj wizytówkę firmy.
    Decyduje kolejność zgłoszeń!

    Sport i Rekreacja

    Dodaj wizytówkę firmy.
    Decyduje kolejność zgłoszeń!

    Nauka i Szkolnictwo

    Dodaj wizytówkę firmy.
    Decyduje kolejność zgłoszeń!

    Komunikacja i Transport

    Dodaj wizytówkę firmy.
    Decyduje kolejność zgłoszeń!

    NASZ PATRONAT

    NASZ PATRONAT: Dni Feliksa Nowowiejskiego w PSM w Sanoku NASZ PATRONAT: Dni Feliksa Nowowiejskiego w PSM w Sanoku

    NASZ PATRONAT: Puchatkowy turniej szachowy NASZ PATRONAT: Puchatkowy turniej szachowy

    NASZ PATRONAT: Mecz z gwiazdami ponownie w Sanoku. Pomagamy Kubusiowi! NASZ PATRONAT: Mecz z gwiazdami ponownie w Sanoku. Pomagamy Kubusiowi!

    NASZ PATRONAT: Półroczny popis sanockich muzyków NASZ PATRONAT: Półroczny popis sanockich muzyków

    PTTK: Rajd zimowy z okazji Dnia Przewodnika i wykład o najstarszych nazwach bieszczadzkich wiosek PTTK: Rajd zimowy z okazji Dnia Przewodnika i wykład o najstarszych nazwach bieszczadzkich wiosek

    NASZ PATRONAT: Zespół MIG wystąpi w Sanoku! Club Revolution zaprasza NASZ PATRONAT: Zespół MIG wystąpi w Sanoku! Club Revolution zaprasza

    NASZ PATRONAT / KOMAŃCZA: Zimowa odsłona Bieszczadzkiego Wyścigu Rowerów Górskich NASZ PATRONAT / KOMAŃCZA: Zimowa odsłona Bieszczadzkiego Wyścigu Rowerów Górskich

    NASZ PATRONAT: Zagórz biega! Tym razem na nartach. UWAGA! ZMIANA LOKALIZACJI NASZ PATRONAT: Zagórz biega! Tym razem na nartach. UWAGA! ZMIANA LOKALIZACJI

    BWA Galeria Sanocka zaprasza na pokazy filmów krótkometrażowych BWA Galeria Sanocka zaprasza na pokazy filmów krótkometrażowych

    MFP: Młodzi pianiści oczarowali sanocką publiczność! Zobacz spektakularne występy utalentowanych muzyków (FILM) MFP: Młodzi pianiści oczarowali sanocką publiczność! Zobacz spektakularne występy utalentowanych muzyków (FILM)
    Interwencja Esanok

    ——————————————————————————–

    O Portalu| Reklama i banery| Dodaj Firmę do katalogu| Patronat medialny| Tworzenie stron WWW| Regulamin| Nasze serwisy| Kontakt

    Copyright © 1995-2017 eSanok.pl | Google+ | Firmy Podkarpacie Obsluga-Medialna.pl

    UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to)

  42. Marek pisze:

    Niemądre dzieci lasy chcieli wyciąć w pień. Kto wam takie bzdury objawił. 9 krzaczków, a nie tysiące drzew. Wybaczam wam tę głupotę, ale na przyszłość myślcie trochę więcej

  43. parafianin pisze:

    Jeszcze 5 sztuk lip zostało do wycięcia śpiesz się Amelia pozbierać porosty na pozostałych ☺

    • Obywatel pisze:

      Ty byś nawet nie wiedział jak takie porosty zdejmować
      albo nawet jak one wyglądają, pomyliłbyś je z mchem.

  44. Janina pisze:

    Dziewczyno, jeśli chciałaś by o tobie było głośno mogłaś działać charytatywnie
    i byłoby to z pożytkiem dla ludzi.
    A ty uczepiłaś się jakiś „parchów” na drzewie i robisz z tego wielkie „halo”.
    Po „buraczance” nie ma się czego spodziewać!
    i nie ośmieszaj więcej naszej Parafii.
    A co liczyłaś że będą wycieczki do „parchów” na drzewie ??
    ŻENADA

    • czytelnik pisze:

      do Janina:
      skąd w Tobie tyle nienawiści i jadu ?

    • Dyrektor szkoły pisze:

      Pani Janino Pani Amelia od lat działa charytatywnie. Zajęcia prowadzone w naszej szkole przeprowadza profesjonalnie. Widać jej pasje, wiedzę i zaangażowanie. Wie co mówi o czym mówi i ja osobiście z przyjemnością bym przyjechał zobaczyć te ,, parchy” ( zapisz się do Pani Amelii na korepetycje) To co ta dziewczyna robi jest godne naśladowania. Trzymam kciuki i popieram.

    • taka ja pisze:

      Hmm czy aby chodzi tylko o ośmieszanie waszej parafii kosciół to wspólnota i ksiądz ma ją jednoczyć a tu niestety trafił się taki który dzieli: Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a otworzą wam. Albowiem każdy, kto prosi, otrzymuje; kto szuka, znajduje; a kołaczącemu otworzą.Tylko nie drzwi plebanii tam pomocy rozmowy i wsparcia nie dostaniecie.

      • parafianin pisze:

        obecny proboszcz ma wady jak każdy z nas – ogólnie społeczeństwo, chrześcijanie, itp, mimo to ważniejsze jest iż w parafii ruszyły remonty, inwestycje, wreszcie mamy gospodarza i przy tym mamy przejrzystość finansów, czego wcześniej brakowało, ponadto skończyły się wątpliwe schadzki AK, Dyrekcji ZS

      • taka ja pisze:

        to nie chodzi tylko o wady bo zgadzam się że każdy je ma,chodzi o szacunek wobec drugiej osoby i zrozumienie.Co do schadzek z AK itp czyż za tego nie ma ich tylko w innych grupach

  45. parafianin pisze:

    Do obywatela nie wymądrzaj bo wątpię w to że sam się nie orientujesz jak to się robi! !!

  46. cześć pisze:

    To jest typowa celebrytka która lubi jak się o niej mówi i jest punktem zainteresowań @

    • On pisze:

      Jak się ma taką prezencję i taką elokwencje to jestem za, żeby była :) Ten zielony mundur Jej pasuje :)

  47. Dąbrówka pisze:

    Do parafianina: A co kogo obchodzą spotkania Ak i dyrekcji??? Co ma piernik do wiatraka?

  48. hałaj pisze:

    Amelka ekologu bronisz parafialne porosty a w twoim stawie się tak męczą to jest karygodne w jakich warunkach one biedne tam żyją

    • Kordian pisze:

      Przepraszam bardzo, ale nie widziałem w stawie pani Amelii pływających zdechłych ryb także wydaje mi się, że mają się całkiem dobrze. Co dzień dokarmiane… także proszę teraz nie szukać dziury w całym…

    • Kaśka pisze:

      Co się męczy ? Pisz konkretnie i pomyśl co piszesz !!! Skoro żyją to czemu myślisz że się męczą ? Jeśli chodzi Ci o ryby to pewnie już by padły gdyby im było tak źle nie sądzisz ? A jakos rosliny , ryby , kaczki i inne gatunki całkiem dobrze się mają w tym stawia . Pozatym staw to zbiornik stojący i jakoś nigdy nigdzie nie widziałam stawu z przezroczystą ,czystą ,pachnąca wodą !!!

  49. urzędnik pisze:

    Proszę o zrobienie porządku ze stawem lub jego likwidację i zrobienie w tym miejscu boisko lub kort tenisowy.

    • Wiewiorka pisze:

      Coz… staw to wlasnosc prywatna wiec kortu nie bedzie. A nawet jesli to nie do twojej dyspozycji. Parafia to nie jest wlasnosc prywatna…przykre

    • Kordian pisze:

      A co takiego się panu w tym stawie nie podoba? Gdyby coś się działo to wątpię, żeby bytowały w nim ryby, wątpię, żeby co roku ten staw wybierały kaczki na lęg młodych… Także proszę się zająć obowiązkami urzędnika a nie mówieniem ludziom co mają robić…

    • magnes pisze:

      jest sezonowe lodowisko nie jest zle damy rade kiedyś i szlachcica wysiedlą

  50. Amelia Piegdoń pisze:

    Bardzo mi miło za ekologa- ale ponad to znam ustawy. Urzędnikowi dobrze życząc też polecam to zrobić- co dla kogo jest własnością prywatną a co dobrem szerszej społeczności. O korcie szczerze mówiąc nie myśleliśmy ( pomysł księdza), ale całoroczne lodowisko dla dzieci wiejskich – weźmiemy to pod uwagę.

  51. TL pisze:

    Czytając o całym zajściu, utwierdzam się w przekonaniu, że jednak są wśród nas księża „nie z powołania”, którzy szczycą się władzą nadaną im przez kościół, to przykre. Ksiądz jest sługą bożym, takim łącznikiem pomiędzy bogiem a ludźmi, ale nie oznacza to, że ma być traktowany jak Bóg, jest on nadal człowiekiem… Jak każdy jest sługą Bożym, który czasem popełnia błędy i wtedy trzeba schować dumę do kieszeni i ukłonić się przed drugim człowiekiem, wiedząc, że chce on dla nas dobrze, że podpowiada nam, daje dobrą radę. Nie można się uważać za wyższego czy nieomylnego, ponieważ dla Boga wszyscy jesteśmy równi, a „Każdy bowiem, kto się wywyższa, będzie poniżony, a kto się poniża, będzie wywyższony”.

  52. Szlachcic z Wesołej pisze:

    Tyle jadu i nienawiści ile wylało się dzisiaj z przed ołtarza w Dudyńcach, powinna dać ludziom do myślenia.Jak katolik ,ksiądz może powiedzieć o drugim człowieku „BYLE KTO,poprawione potem na „KTOKOLWIEK” a następnie jak gdyby nigdy nic przejść do wystawienia Najświętszego Sakramentu.
    Niech się proboszcz nie podnieca że autor tekstu w Tygodniku Sanockim nazwał osobę wycinającą drzewa szlachcicem. Autorowi chodziło o pokazanie podobieństwa do głupiej szlachty która nie dbając o przyrodę wycinała drzewa. Cytat z artykułu:
    ,,Kochanowski już wtedy pouczał,że nadmierne wycinanie lasów i drzew,niekontrolowany handel drewnem mogą przynieść tyle pożytku co i szkód. Zwłaszcza gdy szlachcic na zagrodzie mógł zrobić wszystko,a jedynym jego ograniczeniem był brak wiedzy o mechanizmach świata , ale to on właśnie ten brak paradoksalnie,pozwalał na przekraczanie granic-i bezpieczeństwa,i przyzwoitości” Koniec cytatu. A ksiądz myślał że ludzie kupią jego wersję. Żałosne. Pani AMELIO JESTEM Z PANIĄ.
    I jeszcze jedno. Czy musimy zmieniać nazwiska, na nazwiska z końcówką ski,cki aby ks. proboszcz nie miał nas za byle kogo, czy chłopa(choć to dla nas nie obraźliwe),a za potomka szlachcica z którym on może rozmawiać.

    • magnum pisze:

      Nie sadzę że to coś da ale ciesze sie ze jest o tym głośno ze może chociaż jedna wiecej osoba przejrzy na oczy i zobaczy prawdziwą twarz tegoż szlachcica bo ze szczerością jest on na bakier.Zapewne następna wizyta duszpasterska w Jędruszkowcach będzie bardzo ale to bardzo krótka a może wcale jej nie bedzie, proponuje zaprosić w zimie na łyzwy na staw też to jakis sport.AMELKA TAK DALEJ

  53. ekolog pisze:

    A może tak ekolog z plebani powie czy sprzątnął już hałdę popiołu którą tak skrzętnie magazynował przed budynkiem,(wszak już po Środzie Popielcowej).Jeśli jeszcze nie to rodzi się następne pytanie-Czy parafianie to mają za szlachcica zrobić? Znając życie będą musieli.

  54. Dr House pisze:

    Ot prawdziwe oblicze cebulandii. Obłuda i zakłamanie.

  55. patriota pisze:

    Do parafianina ! nie sciemniaj remont elewacji kosciola rozpoczal sie za poprzedniego Proboszcza i teraz jest jedynie kontynuowany.

  56. Kaśka pisze:

    Staw nigdy wcześniej nikomu nie przeszkadzał , żaden ksiądz wcześniej nic do niego nie miał a bylo ich kilku przed obecnym proboszczem aż tu nagle w ramach odwetu staw staje się problemem ?! Przeciwnicy Amelki maja teraz problem do stawu ? Ludzie zastanówcie się co robicie , mówicie i piszecie . Każdy kto chce mieć kort musi sobie znaleźć miejsce na SWOJEJ PRYWATNEJ POSESJI .

  57. Putin pisze:

    W Wesolej więcej jest szlachty nawet zwierzchnik Szlachcica Romana z tamtąd pochodzi więc się nie dziwcie Ze robi co chce.Ja mam nadzieję ze ta „korupcja” w kościele się skończy a szlachcic niech zastanowi się nad swoim powołaniem i pewnie lepiej by było gdyby znalazł sobie prace w zakładzie karnym.Znając życie przyjdzie czas że wywiozą szlachcica na taczkach,bo on powinien ludzi jednać z Bogiem i Kościolem a nie odsuwać.

  58. Roman Buk Wsi S. pisze:

    Wszyscy co mię popierajom szanóje i dziikuje. Szlachta nie pracóje. Zapraszam na debatę na plebanie, musimy ukrucić wladze parti rzadzacej. Zaprazamy 6 – 17.

  59. kilka pytań pisze:

    Czytam z niedowierzaniem powyższe komentarze.
    A najbardziej zatrważające są te autorstwa „zagorzałych parafian” i „obrońców” proboszcza. Chamskie, obraźliwe i poniżające słowa kierowane do młodej dziewczyny – za co? Czy pani Amelia złamała prawo? Czy wyrządziła komukolwiek krzywdę?
    Nie, poprosiła tylko jaśnie wielmożnego proboszcza, ażeby wytłumaczył się ze swojego działania oraz poinformowała media. Miała do tego prawo, a media do tego służą, żeby sprawdzać i patrzeć na ręce osobom sprawującym funkcje publiczne. Gdyby proboszcz nie miał nic na sumieniu – to z jakiego powodu taka paniczna reakcja?
    Zastanówcie się ludzie, co wypisujecie w Internecie, bo słowa mają moc i w przeciwieństwie to tego co zrobiła Pani Amelia one mogą skrzywdzić. Co więcej kiedyś mogą skrzywdzić Was samych… bo widząc z jaką pogardą odnosicie się do osoby, która zadaje pytania i walczy o „dobro wspólne”, komuś kiedyś przestanie się chcieć. Oby to nie była sytuacja, kiedy to Ty sam kulturalny internauto będziesz ofiarą czyichś nadużyć….
    Osobną kwestią jest zachowanie samego proboszcza… bo jakoś nazywanie go księdzem (czyli osobą duchowną o rozwiniętych umiejętnościach komunikacji i rozwiązywania konfliktów w sposób dojrzały i kulturalny) w tej sytuacji trudno mu przychodzi. Ołtarz czy ambona to nie miejsce na załatwianie prywatnych opinii i ocen księdza. Rzeczywiście nie sposób odmówić racji tym, którzy uważają, że proboszcz dobrze zarządza parafią i jej finansami… Tylko czy to jedyna rola proboszcza?? Otóż nie … przeciwieństwie do swoich poprzedników nie jest zbyt otwarty na rozmowę czy dyskusję dotyczącą kwestii wiary i religii, czy spraw społecznych. Mało tego nawet wizyta duszpasterska nie jest dla niego przestrzenią na tego typu rozważania……

  60. ktoś pisze:

    Pierwsza wizyta duszpasterska poświęcona była w całości na obgadanie poprzednika.

  61. ktoś pisze:

    No może przesadziłam- ale prawie w całości.

  62. wnikliwy pisze:

    Popieram dzialania Pani Amelii, jestem ciekawy na czym polega przejrzystosc finansow parafialnych bo ja nie widze zadnej zmiany.

  63. bob pisze:

    Obecny proboszcz może jest mało rozmowny ale w porównaniu do poprzedników najwięcej dobrego zrobił dla naszej parafii remonty na plebanii cd. remontu kościoła nowy parking a kolejne inwestycje są planowane a finanse parafii są w obecnej sytuacji na + a nie jak za poprzedniego proboszcza na -

    • wska pisze:

      Rzeczywiście to jego duża zasługa – obecny proboszcz z pewnością jest dobrym przedsiębiorcą i zarządcą. To co zrobił w tym zakresie jest faktem.

      Tutaj nie chodzi o „rozmowność” lecz o otwartość na drugiego człowieka i dialog o sprawach mniej przyziemnych niż finanse parafii…. Parafia to jednak przede wszystkim wspólnota wiernych, a nie spis inwentarza, zysków i kosztów. Rolą proboszcza jest ją scalać i łączyć, a nie dzielić poprzez tego typu spory…

      • bil pisze:

        wreszcie mądre słowa obecny duszpasterz jest w naszej parafii zaledwie 3 lata a więcej zrobił dobra i pożytku niż poprzednik w 14 lat i finanse parafii wyprowadził na prosto wielki Szacunek należy się ks.Romanowi.

    • magnes pisze:

      Zgadzam się zrobił i to mu przyznam ale co z tego kiedy swoja postawa odtraca ludzi od parafii i powolutku pomalutku kosciół pustoszeje coraz mniej ludzi chodzi do koscioła. Parafian podzielił bardzo, nie ma on podejscia takiego normalnego odruchu człowieczeństwa, serca i przede wszystkim miłosierdzia.Wychodzi chyba z założenia że to ludzie sa dla kościoła a nie kościoł dla ludzi.

  64. Wasd pisze:

    Bil… nikt księdzu nie zarzuca kradzieży, czy jakiś lewych przekrętów, chodzi tylko, że ksiądz uważa się za kogoś lepszego( szlachtę) i tak na prawdę nie chce przyjąć do wiadomości, że źle zrobił, a poza tym dla niego każdy temat rozmowy jest zbyt przyziemny i nie ma co mówić o otwartości na drugiego człowieka… A teraz zachowuje się jak dziecko próbując nie wiem zrewanżować się Pani Amelii mówiąc o stawie, żenada. Pewnie wodę aż do kościoła czuć… Zachowałby się jak prawdziwy nie tyle ksiądz co człowiek, porozmawiał, a nie od razu swoje prywatne sprawy na ambonie załatwiał… I teraz myśli, że co? ludzie za niego to załatwią?

  65. wska pisze:

    bil … chyba nie do końca zrozumiałeś moje słowa. Bo moim zdaniem głównym priorytetem dla proboszcza KSIĘDZA powinni być ludzie i prowadzenie ich bliżej Boga.
    Bo co z wielkiego parkingu, zadbanych murów i innych planowanych inwestycji, jak zza ambony padają słowa, które oceniają i dzieląi ludzi na lepszych i gorszych, a prowokują wiernych do opowiedzenia się po którejś ze stron….

    A skoro obecny duszpasterz w 3 lata odniósł taki sukces to może w takim razie minął się z powołaniem i powinien zostać biznesmenem albo menagerem – kariera murowana.

    • jjjj pisze:

      widocznie pani amelia zasłużyła sobie na takie traktowanie przez ks proboszcza

      • Wilan pisze:

        Szkoda w ogóle rozmawiać gdy ktoś podaje tego typu argumenty… bo to oznacza ze ich po prostu nie ma… czowiek o wysokiej kulturze osobistej potrafi sie zachować mądrze i kulturalnie w kazdej sytuacji i niezależnie od zachowania innych. A nie wykorzystuje swoją pozycję i autorytet, żeby komuś dokopać…

  66. ja pisze:

    Czym można sobie zasłużyć na takie traktowanie przez księdza proboszcza ? Mieszkam w Sanoku i jak idę do księdza w jakiejś sprawie to traktuje mnie jak człowieka , rozmawia ze mną , wyslucha mbie , stara się pomóc choć święta nie jestem więc nie wiem co Amelia musiała mu zrobić ?!?!?!

  67. Vegass pisze:

    Amelia na Sołtyske Swojej Wsi i Wtedy Twoje decyzje będą miały sens ;)

  68. Fakty pisze:

    Fakty są takie, że ksiądz nie wiele zrobił przez 2,5 roku swojego zesłania do naszej parafii. Prace remontowo- budowlane zostały rozpoczęte przez Ks Bogdana, obecny proboszcz je tylko kontynuuje. Dalszych inwestycji- przeciętny śmiertelnik typu Kowalski nie zna ( a szkoda). Parking taki boski jest po to żeby kościelny miał mniej koszenia a i tak więcej mu się płaci. A gałęzie ze starych kasztanów lecą na auta. Proszę o nich pomyśleć przy kolejnych ( bo dobrze księdzu idzie) wycinkach.
    Pozdrawiam

    • Gall pisze:

      Fakty są takie ,że prowokatorka całego zamieszania to powinna „działać” tam gdzie wycinane są tysiące metrów drewna (to jej już nie przeszkadza ? a wycinka dwóch lip już tak ?!?!). O pracy renowacyjnej kościoła i licznych przekrętach za poprzedniej władzy nie wspomnę, może i dobrze zaczął,ale jak skończył-to jest karygodne i warte poruszenia. Jeśli komuś przeszkadzają kasztany to proszę parkować na „starym” parkingu, a pana kościelnego to chyba temat ten nie dotyczy, to dlaczego się go czepia ? Nikt nie zna jego wkładu i poświęcenia dla parafii, ale każdy jak zawsze ma wiele do powiedzenia w tej kwestii. Proszę głupio nie komentować, nie znając dokładnie niektórych tematów…

      • ja pisze:

        I tu mądry słowa „proszę głupio nie komentować” a jak ktoś w kościele przy oltarzu mówi o stawie którego sprawa nie dotyczy to nie jest głupie komentowanie ? Dokładnie tak samo to działa !!!

      • ks pisze:

        Jeżeli wiesz o jakiś przekrętach ,masz obowiązek zawiadomić organy ścigania.Jeżeli tego nie zrobisz , znajdą cię sami,ponieważ popełniasz przestępstwo.A jeśli kłamiesz,też maż problemy,bo przypisujesz komuś czyny których się nie dopuścił.Tak czy inaczej nie chciał bym być teraz w twojej skórze.

  69. Modro pisze:

    Widać księdzu coś się epoki pomieszały, średniowiecze już dawno za nami, szlachty już dawno w Polsce nie ma, krucjat też już robić nie można…

  70. Jaga pisze:

    Myślę ,że po przeczytaniu artykułu w ostatnim Tygodniku Sanockim o niezwykłej pasji Pani Amelii każdy chyli czoła i bije się w piersi.Dziewczyno! jesteśmy z Ciebie dumni i dziękujemy za to co zrobiłaś i robisz.

  71. fdfdf pisze:

    Poprzedni ksiądz jeżeli był by zwykłym człowiekiem to dzisiaj oglądał by świt zza krat ale że jest księdzem nie pójdzie siedzieć dziwie się tylko że piastuje jeszcze stanowisko proboszcza powinien być na niższym stanowisku za takie czyny jakie wyrządził parafii.

Napisz komentarz:

Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.