REKLAMA
REKLAMA

Interpelacja posła Bogdana Rzońcy w sprawie przywrócenia połączenia kolejowego Zagórz- Warszawa

WARSZAWA / ZAGÓRZ. Na ręce Pani Marszałek Ewy Kopacz poseł Bogdan Rzońca złożył interpelację poselską skierowaną do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej Sławomira Nowaka w sprawie przywrócenia połączenia kolejowego Zagórz- Warszawa. Poniżej prezentuje treść interpelacji:

Dworzec kolejowy w Zagórzu ukończono w 1917. Budowa kolei przez Zagórz miała na celu połączenie Wiednia i Budapesztu z galicyjską twierdzą Przemyśl. Zagórz w tamtym czasie był maleńką i biedną wioską. Cały odcinek biegnący ze Słowacji przez Komańczę, Zagórz, Chyrów na Ukrainie do Przemyśla stał się przejezdny 25 grudnia 1872. W 1892 w Starym Zagórzu zlikwidowano Warsztaty Kolejowe, przenosząc 400 pracowników do ówczesnych Warsztatów w Nowym Sączu, zaś warsztaty zostały wynajęte Fabryce Wagonów i Maszyn w Sanoku Kazimierz Lipiński, obecny Autosan.

Przez wiele lat połączenie kolejowe Zagórz – Warszawa pozwalało wygodnie i bezpiecznie podróżować mieszkańcom Bieszczadów, Sanoka , Krosna, Jasła, Brzozowa do stolicy kraju.

Niestety, od kilku lat pociąg relacji Zagórz – Warszawa i Warszawa – Zagórz nie kursuje.…

Argumenty za uruchomieniem połączenia Zagórz – Warszawa:
• połączenie regionu Bieszczadów z Polską centralną i resztą kraju,
• umożliwienie dojazdu lokalnej społeczności: na studia, do pracy, do centrów zdrowia w Warszawie
• ożywienie regionu poprzez ruch turystyczny,
• brak obecnie bezpośredniego połączenia kolejowego Bieszczadów z resztą Polski,

Propozycje połączeń:
Wyżej wymieniane połączenie powinny być uruchamiane sezonowo oraz w weekendy na linii:
A) Zagórz –Warszawa( przez Rzeszów),
B) Warszawa- Zagórz ( przez Rzeszów).

Obsługę przewozową może zapewnić na tej linii: IC lub PR.
Zwracając się z prośbą do Pana Ministra mam świadomość, że połączenia takie wymaga dotacji ze strony ministerstwa, jednakże powszechnie wiadomo, że w kraju występują takie dotowane połączenia. Liczę więc na zrozumienie i zapewniam, że w promocje tego połączenia włącza się samorządowcy zainteresowani przyjazdem turystów w Bieszczady.

Nadmieniam, że Zarząd Województwa Podkarpackiego z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 zainwestował środki na remont linii od Rzeszowa do Jasła i Zagórza (ok 200 mln zł). Środki te zostaną wykorzystane do roku 2014.

Jestem jednak przekonany, że wcześniejsze uruchomienie połączenia Zagórz – Warszawa dobrze wpiszę się w budowanie wśród pasażerów świadomości możliwości podróży w Bieszczady i urozmaici kolejową ofertę przewozową.
Mając powyższe na uwadze proszę uprzejmie o odpowiedz na pytanie:

1. Ile środków przeznacza obecnie rząd na dotowanie przewozów IC.?
2. Jaki byłby ewentualny koszt przywrócenia połączenia kolejowego pasażerskiego na linii Zagórz- Warszawa i Warszawa – Zagórz ?

Z poważaniem
Bogdan Rzońca

27-04-2012

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij


Napisz komentarz przez Facebook

lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)