REKLAMA
REKLAMA

Pociągiem z Zagórza do Rzeszowa o wiele krócej? Nowa łącznica lekiem na kolejowe połączenia

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują się do budowy łącznicy kolejowej, która skróci drogę i czas jazdy z Rzeszowa do Krosna, Sanoka i Zagórza. Do 29 kwietnia będą przyjmowane uwagi w tej sprawie.

Aktualnie pociągi w tej relacji muszą najpierw jechać do Jasła. Tam zmieniają kierunek jazdy i w drodze do Krosna zwyczajnie zawracają. W zamierzeniu łącznica ma wyeliminować bardzo czasochłonną konieczność zmiany kierunku jazdy, a tym samym skrócić drogę przejazdu.

Przedsięwzięcie może powstać w jednym z trzech wariantów. Dwa z nich zakładają zminimalizowanie długości nowej linii koniecznej do zbudowania. I tak wariant 1 (Szebnie – Brzezówka) wymagałby budowy drugiego mostu na tej rzece. Natomiast wariant 2 (Moderówka – Męcinka) położony w całości po wschodniej stronie rzeki, zakłada budowę kilkusetmetrowego tunelu. Z kolei trzecia opcja (Przybówka – Turaszówka) zaprojektowana została z myślą o jak największym skróceniu czasu jazdy. Na znacznej długości przebiegałaby wzdłuż zachodniego brzegu Wisłoka.  Jest ona także około czterokrotnie dłuższa od dwóch poprzednich.

– Z uwagi na największe skrócenie czasu podróży dla gminy Zagórz wariant nr 3 wydaje się najkorzystniejszy dla gminy Zagórz i dlatego jest popierany przez nasz samorząd. Natomiast sama budowa tej łącznicy nie jest cudowną różdżką, za której dotknięciem znikną wszelkie problemy transportu kolejowego w południowej części województwa podkarpackiego. Oby nie stało się tak, że za znaczne środki publiczne wybudujemy łącznicę, na której z powodu braku funduszy nie pojawią się dodatkowe pociągi. Z inwestycją tą wiążą się dodatkowe wyzwania związane z taborem i rozkładami jazdy, które przekładają się na konkretne wydatki – mówi Jerzy Zuba, pełnomocnik burmistrza Zagórza do spraw kolei oraz główny koordynator kampanii społecznej kochamkolej.pl.

O tych kwestiach mówi także Adam Filar, jasielski koordynator kampanii kochamkolej.pl.

– Budowa łącznicy ma służyć z założenia skrócenie czasu jazdy z Rzeszowa do Krosna , ale czy spowoduje ona, że pojawią się na niej zapełnione podróżnymi pociągi? Na pewno nie. Skąd takie przekonanie, a no stąd, że wiem jak dzisiaj trudno jest uruchomić jakiekolwiek połączenie kolejowe. Chcąc dojechać do Krosna potrzeba będzie dodatkowych składów pociągów, zwiększonych nakładów finansowych oraz ułożenia sensownego rozkładu jazdy. Jak pogodzić kursy do Jasła i Krosna? Czy uruchamiać w odstępach 15 minut dwa składy z Rzeszowa? A może łączyć dwa szynobusy w Rzeszowie a potem dzielić w Przybówce? – zastanawia się Adam Filar.

train-797072_1280

– Zadałem sobie trochę trudu i sprawdziłem pewną firma transportowa dysponująca nową bazą samochodową. Uruchamia ona 37 kursów w ciągu doby. W godzinach szczytu co 15 minut. Są jeszcze inni przewoźnicy którzy również jeżdżą z Rzeszowa do Krosna. Wybudowanie łącznicy nie spowoduje odebrania im koncesji – wyjaśnia jasielski koordynator kampanii społecznej kochamkolej.pl.

Obecnie jest opracowywane studium wykonalności i materiałów do decyzji środowiskowej. Etap projektu jest zatem wstępny i nic nie zostało jeszcze przesądzone.

Konsultacje społeczne w tej sprawie prowadzi fundacja Centrum Zrównoważonego Transportu w ramach projektu „Transport pod kontrolą”. Przy tej okazji, na 25 kwietnia w auli Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie przy ul. Kazimierza Wielkiego 4, zaplanowano również spotkanie konsultacyjne.

Uwagi mieszkańców będą przyjmowane do 29 kwietnia. Można je składać za pomocą formularza na stronie www.krosno-rzeszow.pl, a także pisemnie na adres prowadzącego konsultacje.

Warto także dodać, że mapki z dokładnym oznaczeniem przebiegów poszczególnych wariantów będą również wywieszone w urzędach miast: Jasło, Krosno, Sanok, Jedlicze oraz gmin: Tarnowiec i Wojaszówka.

Całe przedsięwzięcie ma być finansowane z funduszy unijnych w ramach RPO Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020. Zostało także wpisane do Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023 oraz do Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Podkarpackiego.

Wstępnie zaplanowano, że budowa zakończy się pod koniec 2020 roku.

pao

25-04-2016

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij


Napisz komentarz przez Facebook

lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)