Mistrzowskie interpretacje ,,Opera, operetka, musical”
SANOK / PODKARPACIE. To już czwarty koncert w ramach Festiwalu im. Adama Didura. Dziś na scenie Sanockiego Domu Kultury Mistrzowskie interpretacje „Opera, operetka, musical”.
22.09.2015 godz.18.00
(sala widowiskowa SDK)
KATARZYNA TRYLNIK– sopran,
MARCIN BRONIKOWSKI– baryton,
ROBERT MORAWSKI– fortepian,
prowadzenie – PIOTR NĘDZYŃSKI
KATARZYNA TRYLNIK – ceniona polska sopranistka. W 1999 ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. Haliny Słonickiej otrzymując przyznane wówczas po raz pierwszy najwyższe odznaczenie uczelni Medal „Magna cum Laude”. Edukację muzyczną rozpoczęła już w wieku sześciu lat od nauki gry na fortepianie. Jeszcze jako uczennica szkoły muzycznej w Opolu otrzymała II Nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Franciszki Platówny we Wrocławiu.
Laureatka wielu prestiżowych nagród na międzynarodowych konkursach wokalnych – między innymi na VII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (Nagroda Specjalna, 1997), XXXII Międzynarodowym Konkursie im. Antonina Dvořáka w Karlovych Varach (II Nagroda, 1997), III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (III Nagroda, 1998). Finalistka XLII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Tuluzie i VII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Bilbao.
Debiut artystki na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Don Giovannim Mozarta w 2002 r. zaowocował stałą współpracą z najważniejszym polskim teatrem operowym. W kolejnych latach Katarzyna Trylnik brała udział w takich realizacjach jak m.in.: La rondine i La boheme Pucciniego, Dama Pikowa Czajkowskiego, Czarodziejski flet Mozarta, Trojanie Berlioza. Obecnie śpiewaczkę można podziwiać na warszawskiej scenie jako Hrabinę w Weselu Figara Mozarta, Micaelę w Carmen Bizeta, czy Liu w Turandot Pucciniego, a także w najnowszej produkcji Teatru Wielkiego – Qudsji Zacher, której prapremiera odbyła się 20 kwietnia 2013r.
Katarzyna Trylnik występowała także w teatrach operowych Bremy, Monachium i Frankfurtu. Śpiewała na scenach i estradach Augsburga, Dubaju, Moskwy (Teatr Bolszoj), Münster, Paryża, Wilna i na Sycylii oraz w większości polskich filharmonii i sal koncertowych. Kolekcję ról pucciniowskich uzupełniają występy w 2008 r. jako Mimi w La boheme w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Ważną część działalności artystycznej śpiewaczki stanowią również wykonania koncertowe dzieł operowych oraz udział w licznych koncertach oratoryjno-kantatowych. Do najciekawszych wydarzeń zaliczyć można prezentację opery Wilhelm Tell w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (2008) oraz koncerty inaugurujące kolejne sezony artystyczne Polskiej Orkiestry Radiowej: Nannetta w Falstaffie Verdiego (koncert zarejestrowany został przez Polskie Radio) oraz Zosia we Flisie Moniuszki (2007 i 2009).
W nieustannie poszerzanym repertuarze oratoryjno-kantatowym Katarzyny Trylnik znajdują się takie dzieła jak: IX Symfonia Beethovena, Stworzenie świata Haydna, Te Deum Brucknera, Stabat Mater Dvořáka, Symfonie Mahlera, Msze i Requiem Mozarta, Stabat Mater Rossiniego i Szymanowskiego.
Spektakle operowe i koncerty z udziałem artystki prowadzą m.in. Łukasz Borowicz, Roland Böer, Patrick Fournillier, Valery Gergiev, Friedrich Haider, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Tadeusz Kozłowski, Carlo Montanaro, Michał Nesterowicz, Marek Pijarowski, Modestas Pitrenas, Jerzy Salwarowski, Ruben Silva, Antoni Wicherek, Antoni Wit i Tadeusz Wojciechowski. Pracuje również z cenionymi reżyserami m.in. Martą Domingo, Achimem Freyerem, Mariuszem Trelińskim, Keithem Warnerem
MARCIN BRONIKOWSKI – urodził się w Warszawie. Ukończył Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Warszawie (klasa trąbki), tamże rozpoczął prywatną nauke śpiewu u wybitnej śpiewaczki, Jadwigi Dzikówny. W 1992 r. otrzymał dyplom z wyróżnieniem w Konserwatorium w Sofii (klasa prof. Rusko Ruskova), słynne z upowszechniania bel canta. Następnie doskonalił się w Accademia Rossiniana w Pésaro pod kierunkiem Alberto Zeddy oraz w mediolańskiej La Scali u Carlo Bergonziego.
Jest laureatem wielu nagród na prestiżowych międzynarodowych konkursach wokalnych, m.in. w Vérviérs (Belgia) – III. nagroda; w Pampelunie (Hiszpania) – I. nagroda i dodatkowo nagroda specjalna za interpretację dzieł operowych (te nagrody przyznało mu jury pod przewodnictwem José Carrerasa); w Warszawie (I Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. St. Moniuszki, 1992) – III. nagroda; w Bilbao (Hiszpania) – I. nagroda; wyróżnienie w Cardiff (BBC) i w Jerozolimie (konkurs im. Bernsteina); w Pretorii (RPA) – III. nagroda i w Helsinkach – I. nagroda.
Marcin Bronikowski debiutował w wieku 24 lat na scenie Opery Narodowej w Sofii jako Figaro w Cyruliku sewilskim Gioacchino Rossiniego.
Śpiewał na znaczących scenach operowych na świecie, m.in. w DEUTSCHE OPER w Berlinie, BAYERISCHE STAATSOPER w Monachium, OPER we Frankfurcie, STAATSOPER w Hamburgu, WÜRTTEMBERGISCHE STAATSTHEATER w Stuttgarcie, NEW ISRAELI OPERA w Tel Avivie, LANDESTHEATER w Salzburgu, TEATRO GAYARRE w Pampelunie, TEATRO VICTORIA EUGENIA w San Sebastian, PALACIO EUSKALDUNA (A.B.A.O) w Bilbao, w Madrycie, TEATRO CERVANTES w Maladze, TEATRO CAMPOAMOR w Oviedo, TEATRO GIUSEPPE VERDI w Trieście, GRAN TEATRO „LA FENICE” w Wenecji, NICO OPERA HOUSE w Kapsztadzie, OPERA DU RHIN w Strasbourgu, OPERA DE NICE w Nicei, NARODOWEJ OPERZE w Atenach, SEMPEROPER w Dreźnie, TEATRO PRINCIPAL na Majorce, TEATRO PRINCIPAL w Mahon na Menorce, AUDITORIO MUNICIPAL w Santa Cruz na Teneryfie, TEATRZE BOLSHOI w Moskwie, STATE OPERA OF SOUTH AUSTRALIA w Adelaide, NEW ZEALAND OPERA w Auckland i Wellington, SCOTTISH OPERA w Glasgow i Edynburgu, OPERA NORTH w Leeds oraz Manchesterze, Newcastle i Nottingham, w NARODOWEJ OPERZE w Szanghaju, w OPERA HONG KONG; na festiwalach w Bregenz, Macau, San Sebastian, Martina Franca, Schlezwig-Holstein, Warnie, Masadzie w Izraelu i in.
W 2000 roku Marcin Bronikowski jako pierwszy polski baryton debiutował na scenie Królewskiej Opery COVENT GARDEN w Londynie partią Dandiniego w Kopciuszku Rossiniego.
W 2004 roku wystąpił po raz pierwszy na scenie TEATRO ALLA SCALA w Mediolanie jako Escamillo w Carmen Bizeta.
W Polsce występował m.in. na scenie Opery Narodowej – Teatru Wielkiego w Warszawie, Opery w Krakowie, Opery Nova w Bydgoszczy, Opery w Szczecinie, Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu a także w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Białostockiej oraz na festiwalu „Wratislavia Cantans” i w Studio Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.
W trakcie swojej dotychczasowej kariery zaśpiewał ponad 30 ról operowych, m.in. Alberta w WERTHERZE Masseneta, Papagena w CZARODZIEJSKIM FLECIE Mozarta, Figara w CYRULIKU SEWILSKIM Rossiniego, Walentego w FAUŚCIE Gounoda, Mercutia w ROMEO I JULII Gounoda, Sharplessa w MADAME BUTTERFLY Pucciniego, Antonia w LINDZIE Z CHAMOUNIX Donizettiego, Scindię w LE ROI DE LAHORE Masseneta, Lescaut w MANON Masseneta, Lescaut w MANON LESCAUT Pucciniego, Rodriga w DON CARLOSIE Verdiego, Germonta w TRAVIACIE Verdiego, Anckarströma w BALU MASKOWYM Verdiego, Escamilla w CARMEN Bizeta, Marcella w CYGANERII Pucciniego, Hrabiego Almaviva w WESELU FIGARA Mozarta, Silvia w PAJACACH Leoncavallo, Alfio w RYCERSKOŚCI WIEŚNIACZEJ Mascagniego, Lorda Ashtona w ŁUCJI Z LAMMERMOOR Donizettiego, Riccardo w PYRYTANACH Belliniego, Filippo w BEATRICE DI TENDA Belliniego, Hrabiego Nevérs w HUGONOTACH Mayeerbera, Bohuša w JACOBINIE Dvořaka, Eugeniusza Oniegina, Malatestę w DON PASQUALE Donizettiego, Belcore w NAPOJU MIŁOSNYM Donizettiego, Charly’ego w LOTERII NA MĘŻÓW Szymanowskiego i wiele innych.
Marcin Bronikowski śpiewał m.in z takimi znakomitościami, jak JOSÉ CARRERAS, EDITA GRUBEROVA, ANDREA BOCELLI, SONIA GANASSI, LEONTINA VADUVA, MIRIAM GAUCI, DENYCE GRAVES, EWA PODLEŚ, SIMONE ALAIMO, WILIAM MATTEUZZI, FABIO ARMILIATO, JUAN DIEGO FLOREZ, ROLANDO VILLAZON, JOSEPH CALLEJA, MICHELE PERTUSI, JEVGENI NESTERENKO, RAUL GIMENEZ, MARCELLO GIORDANI; pod batutą takich dyrygentów, jak LORIN MAAZEL, MICHEL PLASSON, MARCELLO VIOTTI, DANIEL OREN, CARLO RIZZI, GIULIANO CARELLA, RENATO PALUMBO, RICO SACCANI, RALF WEIKERT, CARLO FRANCI, FABRIZIO CARMINATI, GERD ALBRECHT, ROBERTO RIZZI BRIGNOLI, MARCO GUIDARINI, FRIEDRICH HAIDER, MARC ELDER, JAMES BROOKS-BRUZZESE, JACEK KASPSZYK, ANDRZEJ STRASZYŃSKI, TADEUSZ WOJCIECHOWSKI, WOJCIECH RAJSKI, KAZIMIERZ KORD, ANTONI WIT i w inscenizacjach takich reżyserów, jak DARIO FO, CARLOS SAURA, JEROME SAVARY, JEAN PIERE PONELLE, GIANCARLO DEL MONACO, JOHN COX, RICHARD JONES, MOCHE LEISER & PATRICE CAURIER, EMILIO SAGI, PIERO FAGGIONI, OTTO SCHENK, NICOLAS JOËL, MICHAŁ ZNANIECKI, MARIUSZ TRELIŃSKI, KRZYSZTOF WARLIKOWSKI, JITKA STOKALSKA, MAREK WEISS-GRZESIŃSKI, LECH MAJEWSKI i inni.
Marcin Bronikowski ma również w swym repertuarze pieśni i bierze udział w koncertach oratoryjnych. Współpracował na estradzie z tak znanymi orkiestrami symfonicznymi, jak: Orkiestra Filharmonii Holenderskiej, Izraelska Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Filharmonii w Jerozolimie, Orkiestra Radia i TV Hiszpańskiej (RTVE), Symphony of the Americas z Florydy, Orkiestra Radia Bawarskiego w Monachium, MDR z Lipska, WDR z Kolonii, NDR z Hanoweru, Wiener Symphoniker, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, Polska Orkiestra Radiowa, NOSPR, Orkiestra Opery Fińskiej, fińska „Tapiola Sinfonietta”, chór „Poznańskie Słowiki” i inne.
Marcin Bronikowski jest jedynym polskim śpiewakiem operowym, którego José Carreras zaprosił do udziału w swoim koncercie charytatywnym z okazji 50-lecia UNICEFu. Koncert ten odbył się w warszawskim Teatrze Stanisławowskim w Boże Narodzenie 1996 roku.
Występował także na koncertach w TEATRO ALLA SCALA w Mediolanie, TEATRO MONUMENTAL w Madrycie, Filharmonii w Kolonii, Grosser Sendesaal w Hannoverze, Filharmonii Jerozolimskiej, NATIONAL CONCERT HALL w Dublinie, w Bazylice „San Marco” w Wenecji; z recitalami w TEATRZE BOLSHOI w Moskwie, na Festiwalu Schubertowskim w Warszawie, na festiwalu w Kangasniemi (Finlandia), Sellosali w Helsinkach oraz z recitalami i koncertami z orkiestrami w Miami, Haarlemie (Holandia), Tel Avivie, Jerozolimie, Kapsztadzie, Dublinie, Londynie, Livorno i in.
Marcin Bronikowski jest laureatem Honorowego Srebrnego Asa 1996 za osiągnięcia artystyczne oraz Honorowej Perły 2010 miesięcznika Polish Market, wręczonej mu przez Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego, byłego Premiera Rzeczpospolitej Polskiej prof. Jerzego Buzka za „propagowanie polskiej muzyki na największych scenach operowych świata”.
Marcin Bronikowski nagrał na płyty CD operę Gaetano Donizettiego Maria Stuarda (Lord Cecil) z Editą Gruberovą, Marcello Viottim oraz orkiestrą Radia Bawarskiego w Monachium dla „Nightingale”, prawykonanie opery Gaetano Donizettiego Il Paria (Zarete) dla włoskiej firmy „Casa Bongiovanni”, operę Giacomo Meyerbeera Hugonoci (Hrabia Nevér) dla włoskiej firmy „Dynamic”oraz operę Antonina Dvořaka Jacobin (Bohuš) dla WDR w Kolonii.
Marcin Bronikowski ma także w swoim dorobku nagrania archiwalne dla Radia Bułgarskiego, II Programu Polskiego Radia, Radia Bawarskiego w Monachium, Radia Hiszpańskiego, Narodowego Radia Fińskiego, a także udział w wielu krajowych i zagranicznych programach telewizyjnych (m.in. w Belgii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Izraelu, Korei, Chinach, Norwegii i RPA)
ROBERT MORAWSKI – czołowy polski pianista kameralista urodzony w Kanadzie. Uczeń słynnego Jerzego Marchwińskiego. Występuje z najwybitniejszymi artystami: Aleksandra Kurzak, Alison Pearce, Małgorzata Walewska, Agnieszka Wolska, Joanna Woś, Vadim Brodski, Romuald Gołębiowski, Krzysztof Jakowicz, Sławomir Tomasik, Janusz Wawrowski, Kwartet Camerata, Camerata Vistula.
W 1999 roku ukończył Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie u prof. Bronisławy Kawalla (fortepian). Kształcił się pod kierunkiem wielu artystycznych znakomitości: Leszek Brodowski, Irwin Gage, Tomasz Herbut, Lee Kum Sing, Naum Sztarkman, Joanna Świtlik, Edward Wolanin. Po raz pierwszy wystąpił w Filharmonii Narodowej mając siedem lat. Koncertuje w kraju i zagranicą, między innymi w Niemczech, Austrii, Bułgarii,. Szwajcarii, Włoszech, Norwegii i Francji oraz w Kanadzie i USA. Występował na wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych Schleswig Holstein Musik Festival, Warszawska Jesień, Laboratorium Muzyki Współczesnej, Dni Sztuki Wokalnej im. Ady Sari, Muzyka w Starym Krakowie. Laureat wielu prestiżowych nagród. W 1993 r. zajął pierwsze miejsce na Warszawskich Przesłuchaniach Kameralnych (trio fortepianowe). W roku 1993 i 1994 był laureatem Chopinowskiego Funduszu Stypendialnego. W 1996 r. otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki. Otrzymał nagrodę specjalną dla najlepszego pianisty na VIII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu. W 1999 r. zdobył II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego. W 2001 r. otrzymał nagrodę dla najlepszego pianisty na V Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie. W 2003 roku otrzymał nagrodę Prezydenta Warszawy Lecha Kaczyńskiego oraz nagrodę dla najlepszego pianisty na Konkursie Pieśni im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy i na VI Międzynarodowym Konkursie im. ST. Moniuszki w 2007 roku, nagroda dla najlepszego pianisty na II Miedzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu w 2008 roku, w 2009 roku otrzymał nagrodę Rektora UMFC za osiągnięcia artystyczne i pedagogiczne. Zdobywca nagrody Fryderyka w 2011 roku za najlepszą płytę roku z muzyką kameralną (wraz ze skrzypkiem Sławomirem Tomasikiem). Posiada repertuar wykonawczy obejmujący dzieła od baroku do muzyki ostatnich dziesięcioleci. Dokonal prawykonania wielu utworów współczesnych kompozytorów polskich: W.Lutosławski, W. Rudziński, Jastrzębska, A.Kościów, Ł.Szablewska, A.Nawrocka, P.Zych. Jest pianistą Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie oraz kierownikiem zespołu piaistów. Od kilku lat prowadzi działalność pedagogiczną, od 2004 roku jest asystentem w klasie kameralistyki fortepianowej prof. Maji Nosowskiej. Dokonał nagrań dla Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i dla Telewizji Węgierskiej oraz płyt dla firm Acte Prealable, Dux, WW open sources, CDAcco
źródło: SDK
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz