REKLAMA
REKLAMA

Kornwalia i Madera…, czyli praktyki zagraniczne „Mechanika” (FOTO)

Uczniowie Zespołu Szkół Nr 2 w Sanoku po raz kolejny „opanowali” usługowe zakłady techniczne i motoryzacyjne w angielskim Plymouth oraz teleinformatyczne i związane z ochroną środowiska w Funchal na Maderze. Przez miesiąc 28 uczniów „Mechanika” w ramach projektu Erasmus+ „Praktyka zawodowa w Anglii, Niemczech i Portugalii szansą lepszego startu zawodowego” miało okazję poszerzać swoją wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne z zakresu ochrony środowiska, teleinformatyki oraz mechaniki ogólnej i samochodowej.

Dla niektórych już samo wzbicie się w przestworza było niemałym przeżyciem. A na miejscu czekało o wiele więcej atrakcji, związanych głównie z praktycznym doskonaleniem nabytych w kraju kompetencji zawodowych. Uczniowie, indywidualnie lub w 2-osobowych zespołach, przez 5 dni w tygodniu pracowali w warsztatach zajmujących się usługami technicznymi lub motoryzacyjnymi w Kornwalii. Mieli okazję poznać angielski system pracy, technologię, wyposażenie warsztatów oraz metody stosowane w serwisie maszyn, urządzeń i samochodów. Okazało się, że niewiele różnią się one od naszych, rodzimych, natomiast wiedza i umiejętności uczniów „Mechanika” niejednokrotnie przewyższały wymagania angielskich pracodawców. Po kilkudniowym rekonesansie angielscy inżynierowie chętnie pozwalali praktykantom na wykazywanie się własną inicjatywą, doceniając ich zaangażowanie i wydajność pracy. Bariera językowa, której większość uczniów obawiała się przed wyjazdem, również nie stanowiła problemu. Zarówno uczestnicy projektu, jak i wykładowcy bardzo chwalili wzajemną współpracę, a najlepsi praktykanci otrzymali propozycje pracy. Na szczęście dla naszej motoryzacji, jeszcze z niej nie skorzystali.

Oprócz codziennych zajęć istotnym aspektem wyjazdu była możliwość poznawania angielskiej kultury i obyczajów, tym bardziej, że chłopcy podczas praktyk byli gośćmi angielskich rodzin. Miało to olbrzymie znaczenie w doskonaleniu umiejętności językowych.

W wolnym czasie uczniowie poznawali atrakcje miasta, podpatrywali życie angielskich rówieśników, nawiązywali nowe przyjaźnie i znajomości, brali udział w imprezach ulicznych, spotkaniach w klubach studenckich i pubach. Również nasz partner zadbał o atrakcje, organizując dla chętnych dodatkowe kursy językowe, spotkania dyskusyjne czy też popularne karaoke.

Weekendy przeznaczone były na zwiedzanie regionu Devon, czyli bliższych i dalszych okolic miasta. Wycieczki promem, wizyta w National Marine Aquarium, podróż koleją do pięknego miasteczka Looe – na długo pozostaną w pamięci uczestników, tym bardziej, że pogoda wyjątkowo im sprzyjała.

Funchal – miasto położone nad Oceanem Atlantyckim na wyspie Madera nazywanej krainą wiecznej wiosny – to miejsce czterotygodniowych praktyk uczniów kierunków technik teleinformatyk i technik ochrony środowiska. W lokalnych zakładach pracy, pod nadzorem mentora, teleinformatycy doskonalili takie umiejętności jak: naprawa sprzętu komputerowego, konfigurowanie serwerów, sieci, urządzeń telefonii internetowej, montowanie okablowania sieciowego; uczyli się także poprzez bezpośredni kontakt z klientem, jak należy budować właściwe relacje z kontrahentami.

Szeroki wachlarz możliwości wyboru praktyk otworzył się przed uczennicami kierunku technik ochrony środowiska. Specyfika tego zawodu pozwoliła im na odbycie stażu w dość oryginalnym miejscu – firmie zajmującej się akwakulturą. Jest to forma gospodarki polegająca na hodowli wybranych organizmów w naturalnych lub sztucznych zbiornikach wodnych. To dynamicznie rozwijający się obszar, stwarzający możliwości poszerzenia oferty produkcyjnej i zmniejszenia niebezpieczeństwa przełowienia licznych populacji, ale też szkodzący środowisku. Uczennice brały udział w kontroli jakości wody i powietrza oraz systemów oczyszczania. Wizyta w Instytucie Środowiska Regionalnego i Zasobów Naturalnych umożliwiła im zapoznanie się z zasobami morskimi oceanu i metodami ich ochrony. Wycieczki wzdłuż lewad, czyli systemu śluz i kanałów pozwalających rozprowadzać wodę z północy na południe wyspy, dały szansę praktykantkom na doświadczenie bezcennego, bezpośredniego kontaktu z bogatym dziedzictwem przyrodniczym archipelagu. Lewady to nie tylko ekologiczny sposób nawadniania – ścieżki znajdujące się wzdłuż tych kanałów, wijąc się przez całą wyspę, dostarczają wędrowcom niezapomnianych wrażeń.

Czas praktyki stał się również okazją do poznawania kultury i historii kraju. W wolnych chwilach uczniowie zwiedzili prawie całą wyspę: przepiękne góry powstałe z wulkanów – z niespotykaną na naszym kontynencie florą, jaskinie, naturalne baseny oraz miasto, gdzie stoją jeszcze oryginalne malutkie maderańskie domki, a także muzeum dumy Madery – Cristiana Ronaldo – ze złotymi piłkami, butami i pucharami. Niebywałą atrakcją był rejs katamaranem po oceanie, podczas którego można było podziwiać delfiny i żółwie morskie.

Praktyki w Kornwalii i na Maderze to dla wielu młodych ludzi podróż i przygoda życia. Powrót do Polski był dla większości uczniów Zespołu Szkół Nr 2 w Sanoku smutnym obowiązkiem, chociaż z drugiej strony mieli świadomość bardzo efektywnie spędzonego czasu i wielu pozytywów, które dał im ten wyjazd.

Tego rodzaju działania są trwałym elementem kształcenia zawodowego w „Mechaniku” i na pewno stanowią metodę na podniesienie kompetencji zawodowych cenionych przez pracodawców. Dzięki pozyskanemu przez szkołę dofinansowaniu wyjazd, pobyt i udział w praktykach był całkowicie bezpłatny, ponadto uczestnicy otrzymali kieszonkowe. Zatem, aby spędzić niezapomniany miesiąc na portugalskiej wyspie Madera, na końcu Europy, czy też w Kornwalii, na południowo-zachodnim krańcu Wielkiej Brytanii, trzeba być uczniem „Mechanika” i mieć dobre wyniki w nauce.

 

materiały nadesłane
tekst sponsorowany

22-11-2018

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij


Napisz komentarz przez Facebook