REKLAMA
ZS2 Zamek Lesko
ZSL
REKLAMA

OBWODNICA SANOKA: Nowe migawki z placu budowy. Zobaczcie! (FOTO)

SANOK / PODKARPACIE. Co słychać na placu budowy Obwodnicy Sanoka? Śledzimy postęp prac. Na terenie inwestycji powstają kolejne obiekty i zarysy drogi. Co prawda kierowcy zmagają się z pewnymi utrudnieniami, szczególnie przy wjeździe do miasta, ale to etap przejściowy i konieczny w realizacji przedsięwzięcia. Za około rok pojedziemy nową trasą.

 

Przypomnijmy, że umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 podpisano 9 lutego 2016 r. Wykonawcą prac jest Konsorcjum spółek: Max Bögl Polska Sp. z o. o. i Max Bögl Stiftung &Co. KG. Wartość umowy opiewa na 140 mln zł brutto. Początek obwodnicy zlokalizowany będzie na skrzyżowaniu istniejącej DK28 i drogi wojewódzkiej nr 886 Domaradz – Sanok, a koniec na skrzyżowaniu z DK84. Obwodnica będzie miała długość blisko 7 km.

To wielka inwestycja, na którą czekaliśmy od lat 70. ubiegłego wieku. Z takiego okresu pochodzą pierwsze plany obwodnicy Sanoka. Udało się zdobyć na nią środki właśnie teraz i bardzo się z tego cieszę – podkreśla poseł Piotr Uruski, członek sejmowej Komisji Infrastruktury. – Teren nie jest łatwy, dlatego tym bardziej cieszy widoczny postęp prac – dodaje.

W tym miejscu należy dodać, że blisko 144 mln złotych z funduszy unijnych także trafi do Sanoka, zasilając realizowaną inwestycję.

W ramach przedsięwzięcia poza budową obwodnicy Sanoka w ciągu drogi krajowej 28 przewidziano m.in. następujące działania towarzyszące:

• budowę czterech skrzyżowań zapewniających powiązania obwodnicy z istniejącym układem drogowym,
• budowę dróg w liniach rozgraniczających drogi krajowej o funkcji innej niż krajowa, w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania inwestycji,
• budowę i przebudowę odcinków innych dróg poprzecznych (krajowych, wojewódzkich, powiatowych, gminnych) krzyżujących się z przedmiotową inwestycją ze względu na konieczność dostosowania istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu projektowanej drogi oraz jej przekroczenia,
• budowę obiektów inżynierskich, elementów infrastruktury drogowej oraz urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego,
• budowę oraz przebudowę uzbrojenia,
• budowę oświetlenia drogowego.

To kolejna, dobra wiadomość dla sanoczan. Obwodnica jest realizowana, środki na ten cel zabezpieczono z różnych źródeł. Te 140 mln zł to olbrzymi zastrzyk dla inwestycji. Starania o obwodnicę trwały bardzo długo, to są swego rodzaju marzenia pokoleń sanoczan. Teraz otwarcie miasta, chociażby dla inwestycji czy uwolnienie centrum od nadmiernego ruchu samochodowego, staje się faktem – mówi poseł Piotr Uruski.

Budowa nowej Obwodnicy Sanoka ma duże znaczenie dla poprawy jakości regionalnych powiązań komunikacyjnych, jednocześnie inwestycja ma pomóc wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta, co poprawi komfort życia mieszkańców Sanoka.

Zobaczcie fotorelację z placu budowy!

 

 

źródło/foto: GDDKiA Rzeszów/obwodnicasanoka.pl

 

Istotnym elementem budowy obwodnicy jest także jej łącznik. Nowy odcinek, który połączy wyczekiwaną obwodnicę z Rondem Beksińskiego będzie miał 1,4 km. Koszt jego realizacji to niespełna 21,4 mln złotych. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na realizację tej inwestycji złożyło Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów z Rzeszowa, które wykona łącznik w systemie zaprojektuj-wybuduj.

W sumie łącznik będzie kosztował miasto ponad 3,9 mln złotych. W stosunku do 21,4 mln złotych, z czego 85% pokryje urząd marszałkowski, to i tak niewielka kwota.

Dzięki staraniom władz miasta umowa na dofinansowanie z województwa ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego  została podpisana w lipcu ubiegłego roku przez marszałka Władysława Ortyla, dyrektor PZDW oraz wiceprezesa MPDiM.

Umowa na budowę łącznika podpisana! Wartość inwestycji to ponad 21 mln (FILM, ZDJĘCIA)

Prace mają się rozpocząć niebawem. Wykonawca będzie miał w zasadzie cały 2019 rok, aby ukończyć inwestycję i oddać ją wówczas, gdy będzie gotowa także obwodnica Sanoka (finał tej inwestycji planowany jest w drugiej połowie przyszłego roku).

Natomiast warto dopowiedzieć, że po stronie miasta są też koszty związane z wykonaniem dokumentacji, pracami budowlanymi, z wykupem gruntów – jeśli koszta przekroczą 10% planowanej inwestycji, to tę różnicę także pokryje magistrat. Do tej kwoty trzeba będzie jeszcze doliczyć koszt zatrudnienia inżyniera kontraktu, czyli związany z obsługą inwestorską, choć nie są to już wysokie sumy.

Tematem łącznika sanoccy radni miejscy zajęli się pod koniec 2016 roku. Wówczas podjęto uchwałę o zabezpieczeniu w budżecie 2,4 mln złotych na budowę drogi pomiędzy obwodnicą, a Rondem Beksińskiego. Początkowo na ten cel zaplanowano 900 tys. złotych w 2017 i 1,5 mln złotych w 2018 roku. Po przetargu, który zakończono w maju ubiegłego roku okazało się, że te kwoty znacznie wzrosną.

Wśród ofert najtańsza opiewała na niespełna 21,4 mln złotych – ta, która finalnie została wybrana. Najwyższa przekraczała 32,8 mln. W porównaniu do szacowanych wtedy 16 mln na realizację inwestycji, była to spora różnica. W związku z tym radni zabezpieczyli w budżecie dodatkowe 1,5 mln złotych.

02-11-2018

Udostępnij ten artykuł znajomym:



Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.

Pokaż więcej komentarzy (0)