REKLAMA
STREFA SMYKA Joanna Frydrych Green Company
REKLAMA

Narodziny 50 tys. dzieci zarejestrowano online!

– Czujemy się niczym dumni rodzice. Nasze dziecko – e-usługa umożliwiająca zgłaszanie online narodzin dziecka – osiągnęło dziś kolejny ważny etap swojego życia. Dzięki niej zarejestrowano narodziny 50 tysięcy maluchów – chwalą się przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji.

Ostatnie tygodnie pokazują, że zainteresowanie naszą e-usługą nieustannie rośnie. Lipiec był rekordowy. Online zgłoszono wtedy dokładnie 4703 nowonarodzonych dzieci. To o 1029 maluchów więcej, niż w czerwcu – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Od początku sierpnia rodzice skorzystali z tej możliwości już ponad dwa tysiące razy. 50-tysięczny maluch został zgłoszony online 16 sierpnia około godz. 13 – dodaje szef MC.

E-usługa działa od 1 czerwca ubiegłego roku. Umożliwia nie tylko zgłoszenie narodzin nowego członka rodziny, ale i załatwienie kilku innych spraw.

Na podstawie elektronicznego zgłoszenia kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządza akt urodzenia oraz inne dokumenty – jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL i – jeśli maluch został zameldowany – także zaświadczenie o zameldowaniu – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Wszystkie te dokumenty rodzice mogą dostać drogą elektroniczną – na skrzynkę ePUAP. Do wyboru mają także osobisty odbiór na poczcie lub w urzędzie – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.

Jak zgłosić narodziny dziecka online:

Powinniście to zrobić w ciągu 21 dni od wystawienia karty urodzenia. Kartę urodzenia wystawi upoważniona do tego osoba, która odebrała poród – np. lekarz lub położna. Przekaże ją do Urzędu Stanu Cywilnego (USC) najpóźniej trzy dni od jej wystawienia.

Przygotowując się do zgłoszenie urodzenia dziecka załóż Profil Zaufany – jeśli jeszcze go nie masz. Sprawdź, jak to zrobić.

Karta wystawiona. Teraz wejdź na www.obywatel.gov.pl. Wybierz usługę Zgłoś urodzenie dziecka. Cały proces to tylko pięć prostych kroków:

Krok 1: Oświadczasz, że jesteś rodzicem (zgłosić narodziny może mama lub tata).

Krok 2: Sprawdzasz poprawność swoich danych oraz wprowadzasz dane drugiego rodzica.

Krok 3: Uzupełniasz dane dziecka.

Krok 4: Wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób odbioru dokumentów.

Krok 5: Sprawdzasz wszystkie informacje we wniosku i podpisujesz go Profilem Zaufanym.

Gotowe!

W zgłoszeniu warto podać swój adres e-mail i numer telefonu – mogą się przydać gdyby kierownik USC potrzebował wyjaśnień.

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

19-08-2019

Udostępnij ten artykuł znajomym:



Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.

Pokaż więcej komentarzy (0)