Via Carpatia coraz bliżej
PODKARPACIE. Dwa odcinki liczące 20,4 km powstaną w ramach Via Carpatia. Rozpoczyna się postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S19: Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla.
Informację podało Ministerstwo Infrastruktury przed świętami Bożego Narodzenia. To również ważna inwestycja dla mieszkańców powiatu sanockiego, leskiego i bieszczadzkiego, gdyż przybliża ten rejon do komunikacyjnego układu w kraju.
S19, która ma liczyć w Polsce 580 km, jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. Droga S19 ma być gotowa do 2026 roku. Koszt szacowany jest na 27 mld zł.
– Piękny prezent na Święta. Budowa Via Carpatia w kierunku granicy ze Słowacją i komunikacyjne otwarcie Polski oraz Podkarpacia na południe Europy było kiedyś tylko marzeniem. Dziś staje się faktem – napisał na Twitterze eurodeputowany Tomasz Poręba.
– Konsekwentnie dążymy do osiągnięcia celu, jakim jest realizacja spójnego i nowoczesnego układu komunikacyjnego kraju. Podjęte przez obecny rząd działania najlepiej obrazują postępy prac w budowie drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu. Powstaje wygodne i bezpieczne połączenie drogowe Lublina z Rzeszowem, ogłaszamy przetargi na kolejne zadania w kierunku granicy ze Słowacją, a dla pozostałych trwają przygotowania – na stronie ministerstwa stwierdza wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
– W tym roku podpisaliśmy już trzy umowy na drogę ekspresową S19, w przyszłym roku kolejne. Dzisiejsze przetargi na realizację odc. Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla to 12 i 13 przetarg na S19 ogłoszony w tym roku. Łącznie to prawie 200 km. Liczymy na profesjonalnie i rzetelnie przygotowane oferty, które pozwolą nam wybrać wykonawców dających rękojmię sprawnej i terminowej realizacji wszystkich odcinków trasy Via Carpatia – podkreśla Tomasz Żuchowski p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
S19 Iskrzynia – Miejsce Piastowe
Odcinek drogi ekspresowej o długości 10,3 km będzie miał przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe: Iskrzynia i Miejsce Piastowe, a także obwód utrzymania drogowego (OUD Miejsce Piastowe). Inwestycja obejmie budowę następujących obiektów inżynierskich: 2 estakad, 5 wiaduktów drogowych, 11 mostów w ciągu drogi ekspresowej, przejścia nad drogą S19 dla zwierząt średnich, przejść dla średnich i małych zwierząt oraz urządzeń BRD (bezpieczeństwa ruchu drogowego) i ochrony środowiska. Przebudowany zostanie układ dróg poprzecznych i towarzyszących drodze ekspresowej oraz infrastruktura techniczna.
S19 Miejsce Piastowe – Dukla
Odcinek ten będzie miał długość 10,1 km, przekrój dwujezdniowy po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy Dukla, miejsce obsługi podróżnych (MOP Równe), obiekty inżynierskie: 3 estakady, 5 wiaduktów, 6 mostów, 1 przejście górne dla dużych zwierząt, 2 przejścia dolne dla średnich zwierząt, 1 przejście dolne dla małych zwierząt. Zaplanowano wykonanie urządzeń BRD oraz ochrony środowiska, przebudowę i rozbudowę dróg poprzecznych, cieków wodnych, a także infrastruktury technicznej.
Odcinki drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim będą przebiegać przez różnorodny i skomplikowany pod względem geologicznym teren, dlatego na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonywane jest szczegółowe rozpoznanie geologiczne podłoża. Dla odcinków: Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla, w zakresie rozpoznania geologicznego podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy), a na podstawie uzyskanych wyników badań dokonano oceny warunków geologiczno-inżynierskich pod kątem ich złożoności. Dla zobrazowania przeprowadzonego rozpoznania podłoża warto podać, że tylko na odcinku Iskrzynia – Miejsce Piastowe wykonano 1261 wierceń o głębokości 2,3 – 25 m o łącznej długości 9,5 km.
S19 do granicy polsko-słowackiej w Barwinku
Obecnie na pozostałych odcinkach S19 na południe od Rzeszowa (74 km od węzła Babica do granicy państwa w Barwinku), wykonawcy pracują nad rozwiązaniami projektowymi, przygotowując koncepcje programowe. Zakończenie opracowywania dokumentacji i ich odbiór zaplanowano do połowy 2021 r.
Realizacja S19 Babica – Barwinek została podzielona na odcinki:
- Babica – Jawornik – Domaradz, długość ok. 23,5 km, trwa opracowanie Koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym,
- Domaradz – Iskrzynia, długość ok. 12,1 km, trwa opracowanie Koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym,
- Iskrzynia – Miejsce Piastowe, długość ok. 10,3 km, przetarg w systemie Projektuj i buduj,
- Miejsce Piastowe – Dukla, długość ok. 10,4 km, przetarg w systemie Projektuj i buduj,
- Dukla – Barwinek, długość 18,3 km, trwa opracowanie Koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym.
Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo około 169 km długości.
foto: archiwum prywatne (3)
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz