REKLAMA
REKLAMA

GDDKiA: Nowy odcinek DK9 – umowa podpisana

PODKARPACIE. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na prace przygotowawcze dla nowego przebiegu drogi krajowej nr 9, od obwodnicy Nowej Dęby (m. Komorów) do obwodnicy Kolbuszowej. Prace o wartości 3 682 398,60 zł w terminie 21 miesięcy wykona firma Promost Consulting. Droga będzie mieć ok. 11 km długości.

Jeden z trzech

Odcinek DK9 między obwodnicami Nowej Dęby i Kolbuszowej, na którego przygotowanie podpisaliśmy dzisiaj umowę, jest jednym z trzech fragmentów nowego przebiegu drogi krajowej nr 9 w woj. podkarpackim.

Aktualnie, dla odcinka od drogi ekspresowej S74 w woj. podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km) trwa procedura wyboru najkorzystniejszej oferty. Natomiast dla przebiegu od obwodnicy Kolbuszowej w m. Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km) trwa sprawdzanie ofert.

Docelowo, DK9 będzie przebiegała od drogi ekspresowej S74 w woj. podkarpackim do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4.

Elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość przebiegu drogi krajowej nr 9, są przygotowywane do realizacji obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. Aktualnie trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla tych zadań. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km.

Zakres

Zakres prac obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.

W celu ustalenia optymalnego przebiegu nowego odcinka DK9, wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, m.in. ruchowych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych. Zostaną również wstępnie ustalone rozwiązania projektowe planowanej drogi, w tym sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami drogi krajowej nr 9, obsługa terenów przyległych, a także rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska.

Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie DŚU jest warunkiem niezbędnym do przejścia do kolejnego etapu, tj. prac przygotowawczych w zakresie Koncepcji programowej. Na jej podstawie określimy zakres niezbędnych robót potrzebnych do wykonania w trakcie realizacji inwestycji.

Cel

DK9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ-południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych. Powoduje to też znaczne utrudnienia w płynności przejazdu.

Dodatkowo, DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, a zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącej drogi nie pozwala na jej rozbudowę. Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu drogi krajowej nr 9. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Droga ta prowadzi ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Dodatkowo, budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów – Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł, które spowalniają ruch pojazdów.

GDDKiA

15-04-2025

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook

lub zaloguj się aby dodać komentarz


Komentarze wyróżnione:
(zarejestrowanych czytelników)

super partia turbo2025-04-15 14:11:39
0 1
A sanockie królewskie miasto nadal peryferia nieskomunikowane nowoczesną drogą z resztą świata.... wybudowali bezużyteczną obwodnicę z kawałeczkiem pasa do wyprzedzenia i nadal mulisz 50km/h za starym autosanem, dymiącym jelczem lub samolubnym emerytem typu "jadę wolno bo mi wolno", bo nie zdążysz ich wyprzedzić, bo ups lewy pas się skończył. Tyle kasy wywalić i wybudować bubel, przecież osoby decyzyjne, które przyklepały taki beznadziejny projekt powinny siedzieć za marnotrawienie publicznych pieniędzy. Jak budować to raz a porządnie, a nie w dalszym ciągu obwodnica nie spełnia swojej roli lub spełnia tylko połowicznie. A połączenie do drogi szybkiego ruchu jakie jest każdy widzi - powtórka - stary autosan, dymiacy jelcz, kierowcy typu jadę wolno bo mi wolno i przestraszona paniusia w yarisku dla której 60km/h poza zabudowanym to prędkość nadświetlna...
Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy (0)
Pokaż więcej komentarzy (0)