REKLAMA
REKLAMA

Przedłużenie obwodnicy Sanoka w decydującej fazie

SANOK / PODKARPACIE. Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożył do Wojewody podkarpackiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla budowy drugiego etapu obwodnicy Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28. To ostatni krok do przedłużenia obejścia miasta i rozpoczęcia prac budowlanych.

Prace projektowe 

W maju 2024 roku Rzeszowski Oddział GDDKiA podpisał umowę na zaprojektowanie i budowę blisko 3-kilometrowego odcinka obwodnicy Sanoka. Wykonawcą prac jest firma Budimex, a wartość umowy to 152,3 mln zł. Zadanie jest realizowane w systemie Projektuj i buduj. Zgodnie z harmonogramem zakończony został etap opracowania dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Jej uzyskanie pozwoli na przekazanie wykonawcy placu budowy i rozpoczęcie robót budowalnych.

Zakres prac

Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu sanockiego, miasta i gminy Sanok oraz gminy Zagórz. Druga część obwodnicy połączy zrealizowany już odcinek z drogą krajową nr 28 w Bykowcach na drugim brzegu Sanu.

Na początkowym odcinku obwodnica będzie przebiegała po śladzie istniejącej DK84, a następnie zostanie skierowana na północ na drugą stronę Sanu. Na wspólnym przebiegu z DK84 droga wyposażona zostanie w pas wielofunkcyjny. W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. dwa ronda w miejscach krzyżowania się obwodnicy z istniejącymi drogami krajowymi (DK84 i DK28). Wykonane zostaną też chodniki, ciągi pieszo-rowerowe oraz jezdnie dodatkowe do obsługi przyległych nieruchomości.

Ponadto wybudowane zostaną obiekty inżynierskie: pięć mostów (w tym cztery pełniące dodatkowo funkcję ekologiczną), dwa przepusty (w tym jeden pełniący dodatkowo funkcję ekologiczną) i mur oporowy. Największym wyzwaniem będzie budowa mostu nad linią kolejową i rzeką San o długości całkowitej blisko 290 m i przęśle nurtowym o długości 120 m. Dodatkowo droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.

Cel inwestycji

Oddany do ruchu 30 stycznia 2020 r. I etap obwodnicy Sanoka pozwolił na skierowanie ruchu tranzytowego z kierunku Krosna na DK28 i DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko - Smolnica. Budowa II etapu spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla.

Istniejący odcinek drogi krajowej nr 28 na terenie Sanoka przebiega przez obszary zwartej zabudowy mieszkaniowej z jednopoziomowymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Budowa nowej drogi wpłynie na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i kierowców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejść granicznych w Medyce i Korczowej, łączących.
Unię Europejską z Ukrainą. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

GDDKiA Rzeszów

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

SANOK. 150 mln zł na II cześć obwodnicy Sanoka! Znamy oferty

18-03-2025

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook

lub zaloguj się aby dodać komentarz


Komentarze wyróżnione:
(zarejestrowanych czytelników)

co do wuja?!?!?!?!2025-03-18 09:51:38
1 2
Teraz mi powiedzcie jak to jest - most w krzaki ~110mln, II etap obwodnicy Sanok ~153mln zł gdzie też trzeba wybudować most na Sanie + kilka kilometrów dróg, chodników, ścieżek i infrastruktury. I jak w tym kraju ma być dobrze jeśli jakiś łeb robi takie super inwestycje???
Odpowiedz
o...2025-03-18 10:24:36
1 0
ponoć 3 mosty w tym jeden duży przez San
Gościu, weź licz to normalnie 2025-03-18 11:24:50
1 0
Most nie kosztuje 110mln tylko 70 kilka, 30 mln kosztuje budowa ronda i nowej drogi do ekonomika. W tym 70 kilku milionach oprócz mostu też masz drogę, a przede wszystkim przebudowę istniejących instalacji i budowa nowych sieci na drugą stronę sanu! Obwodnicą Sanoka to tak naprawdę remont 1km drogi a pozostałe dwa to nowa droga przez pola, gdzie nie trzeba niczego przebudowywać. Szacunek za 1km drogi klasy gp to ok 10-20mln. To po odjęciu od 150mln, za most wychodzi tyle samo. A nawet więcej.
Dzik2025-03-18 13:28:00
1 1
Nie 70 kilka a prawie 80 milionów za most. Do tego koszt ulic okolicznych. Co pokazuje jak absurdalnie drogi jest ten most w porównaniu do kosztów obwodnicy. 3 km drogi z blisko 300 metrowym mostem kosztuje niewiele więcej niż most i kilkaset metrów drogi.
Miasto mostow......2025-03-18 14:05:25
1 0
Niedlugo bedziemy miec tyle mostow co w Rotterdamie z tym ,ze w kwestii mostow w krzaki bedziemy liderem w Europie
Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy (0)
Pokaż więcej komentarzy (0)