Przedłużenie obwodnicy Sanoka w decydującej fazie
SANOK / PODKARPACIE. Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożył do Wojewody podkarpackiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla budowy drugiego etapu obwodnicy Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28. To ostatni krok do przedłużenia obejścia miasta i rozpoczęcia prac budowlanych.
Prace projektowe
W maju 2024 roku Rzeszowski Oddział GDDKiA podpisał umowę na zaprojektowanie i budowę blisko 3-kilometrowego odcinka obwodnicy Sanoka. Wykonawcą prac jest firma Budimex, a wartość umowy to 152,3 mln zł. Zadanie jest realizowane w systemie Projektuj i buduj. Zgodnie z harmonogramem zakończony został etap opracowania dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Jej uzyskanie pozwoli na przekazanie wykonawcy placu budowy i rozpoczęcie robót budowalnych.

Zakres prac
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu sanockiego, miasta i gminy Sanok oraz gminy Zagórz. Druga część obwodnicy połączy zrealizowany już odcinek z drogą krajową nr 28 w Bykowcach na drugim brzegu Sanu.
Na początkowym odcinku obwodnica będzie przebiegała po śladzie istniejącej DK84, a następnie zostanie skierowana na północ na drugą stronę Sanu. Na wspólnym przebiegu z DK84 droga wyposażona zostanie w pas wielofunkcyjny. W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. dwa ronda w miejscach krzyżowania się obwodnicy z istniejącymi drogami krajowymi (DK84 i DK28). Wykonane zostaną też chodniki, ciągi pieszo-rowerowe oraz jezdnie dodatkowe do obsługi przyległych nieruchomości.
Ponadto wybudowane zostaną obiekty inżynierskie: pięć mostów (w tym cztery pełniące dodatkowo funkcję ekologiczną), dwa przepusty (w tym jeden pełniący dodatkowo funkcję ekologiczną) i mur oporowy. Największym wyzwaniem będzie budowa mostu nad linią kolejową i rzeką San o długości całkowitej blisko 290 m i przęśle nurtowym o długości 120 m. Dodatkowo droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
Cel inwestycji
Oddany do ruchu 30 stycznia 2020 r. I etap obwodnicy Sanoka pozwolił na skierowanie ruchu tranzytowego z kierunku Krosna na DK28 i DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko - Smolnica. Budowa II etapu spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla.
Istniejący odcinek drogi krajowej nr 28 na terenie Sanoka przebiega przez obszary zwartej zabudowy mieszkaniowej z jednopoziomowymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Budowa nowej drogi wpłynie na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i kierowców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejść granicznych w Medyce i Korczowej, łączących.
Unię Europejską z Ukrainą. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
GDDKiA Rzeszów

ZOBACZ RÓWNIEŻ:
SANOK. 150 mln zł na II cześć obwodnicy Sanoka! Znamy oferty

18-03-2025
Udostępnij ten artykuł znajomym:
Udostępnij
Napisz komentarz przez Facebook
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz
Komentarze wyróżnione:
(zarejestrowanych czytelników)