Rozpoczynają się prace budowlane na odcinku Krosno – Targowiska w ramach modernizacji linii kolejowej nr 108 między Jasłem a Nowym Zagórzem. Inwestycja Polskich Linii Kolejowych warta ponad 1 miliard złotych ma podnieść standard podróży koleją w kierunku Bieszczad oraz skrócić czas przejazdu ze stolicy Podkarpacia do Nowego Zagórza o około 25 minut.
Prace rozpoczną się od najbardziej newralgicznego fragmentu o długości 2,4 km – od stacji Krosno do Targowisk. W pierwszej kolejności wykonawcy zajmą się rozbiórką istniejącej infrastruktury, usuwaniem kolizji sieci naziemnych i podziemnych oraz wycinką drzew i krzewów. Następnie prowadzone będą zasadnicze roboty, w tym obniżenie infrastruktury kolejowej, przebudowa wiaduktu, mostu i przepustów. W planie jest także budowa dwóch tuneli o długości 250 i 84 metrów.
Znaczące zmiany czekają także pasażerów – przystanek Krosno Miasto zostanie przeniesiony w bardziej dogodną lokalizację poniżej terenu i dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Wyższe perony oraz oznakowania dotykowe poprawią komfort podróży. W tym etapie inwestycji powstaną także dwa dodatkowe przystanki – Krosno Guzikówka i Krosno Południowe, co ułatwi dostęp do kolei mieszkańcom i turystom.
– Projekt zakładający kompleksową przebudowę odcinka Jasło – Nowy Zagórz poprawi jakość obsługi podróżnych oraz codzienną mobilność mieszkańców i przyczyni się jednocześnie do rozwoju turystyki w regionie. Dzięki przedsięwzięciu zwiększy się również atrakcyjność gospodarcza obszarów położonych wzdłuż linii kolejowej – powiedział Włodzimierz Żmuda, Zastępca Dyrektora Regionu Południowego PLK SA.

Wizualizacja przystanku osobowego Krosno Południowe źródło: PLK
Prace na odcinku Krosno – Targowiska zaplanowane są na 24 miesiące. W tym czasie pasażerowie będą korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej, a zmiany w kursowaniu pociągów zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy na portalpasazera.pl.
W ramach całej inwestycji przebudowane zostaną tory, rozjazdy, przejazdy kolejowo-drogowe oraz obiekty inżynieryjne. Linia będzie przystosowana do ruchu pociągów pasażerskich z prędkością do 120 km/h i towarowych do 110 km/h, co zapewni krótsze i bezpieczniejsze podróże.

Wizualizacja tunelu w Krośnie o dł. 84 m źródło: PLK
Dodatkowo powstanie pięć nowych przystanków: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południowe i Zagórz Przemysłowy, zwiększając dostępność komunikacyjną regionu. Cała inwestycja jest częścią projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie” i finansowana z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027.
źródło: PLK
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz
Komentarze wyróżnione:
(zarejestrowanych czytelników)