SANOK: Jaka przyszłość miasta? Albo budżet RIO, albo komisarz
![](https://esanok.pl/wp-content/uploads/wp-post-thumbnail/bV3h8.jpg)
SANOK / PODKARPACIE. Zarząd Miasta Sanoka przygotował budżet na 2025 rok, który nie uzyskał poparcia większości w Radzie Miasta Sanoka. Komentarz burmistrza oraz przewodniczącego rady publikowaliśmy na naszej stronie. Jeżeli RIO zaoponuje pozytywnie program naprawczy to do końca lutego opracuje budżet na rok 2025. Jeżeli opinia będzie negatywna, można zawiesić organy stanowiące i wykonawcze w mieście i ustanowić zarząd komisaryczny.
Przyjęty przez Radę Miasta Sanoka 30 stycznia 2025 r. program postępowania naprawczego gminy miasta Sanoka na lata 2025-2027 wpłynął do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie 31 stycznia br.
– Dokument, liczący 52 strony, jest analizowany odnośnie do zgodności z przepisem art. 240a ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, ze zm.). Skład orzekający podejmie uchwałę w sprawie zaopiniowania programu niezwłocznie po zakończeniu niezbędnych czynności. Uchwała zostanie doręczona organom gminy – informuje Mirosław Paczocha, prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie
W przypadku wezwania jednostki samorządu terytorialnego do opracowania, uchwalenia i przedłożenia regionalnej izbie obrachunkowej programu postępowania naprawczego, jak miało to miejsce w odniesieniu do miasta Sanoka, pozytywna opinia izby o programie umożliwia organowi stanowiącemu podjęcie uchwały budżetowej oraz uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej.
– Ponieważ Rada Miasta Sanoka nie podjęła uchwały budżetowej do 31 stycznia br., utraciła tę kompetencję. Budżet miasta Sanoka, w zakresie zadań własnych i zleconych, ustali Regionalna Izba Obrachunkowa w Rzeszowie do końca lu tego 2025 r. Zgodnie z przepisem art. 240a ust. 11 ustawy o finansach publicznych, w razie braku pozytywnej opinii regionalnej izby obrachunkowej o programie postępowania naprawczego, w jednostce samorządu terytorialnego można zawiesić jej organy (zawieszeniu podlegają zarówno organ stanowiący, tj. rada, jak i organ wykonawczy – wójt, burmistrz, prezydent miasta) i ustanowić zarząd komisaryczny – wyjaśnia prezes RIO.
I dodaje: – Wówczas program postępowania naprawczego jest niezwłocznie opracowywany i przedstawiany do zaopiniowania regionalnej izbie obrachunkowej przez komisarza rządowego. Zawieszenie organów gminy i ustanowienie zarządu komisarycznego należy do kompetencji Prezesa Rady Ministrów, przy czym ustawa wymaga w tej sprawie wniosku ministra właściwego do spraw administracji publicznej. Komisarza rządowego powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody.
Stosownie do brzmienia art. 240 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, w przypadku niepodjęcia uchwały budżetowej w terminie do 31 stycznia roku budżetowego, regionalna izba obrachunkowa, w terminie do końca lutego roku budżetowego, ustala budżet jednostki samorządu terytorialnego w zakresie zadań własnych oraz zadań zleconych. W znaczeniu normatywnym budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki.
– Ustalając budżet jednostki samorządu terytorialnego należy uwzględnić w zakresie dochodów w szczególności postanowienia ustawy z 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 1572, ze zm.), uchwały organu stanowiącego określające wysokość stawek podatków i opłat lokalnych, decyzje wojewody ustalające wysokość dotacji celowych na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, zawarte umowy o przyznaniu dofinansowania i in. Określając wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego należy natomiast mieć na względzie regulacje art. 216 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym wydatki są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach – przekazuje prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie.
Jak wskazuje szef RIO, należy mieć na uwadze, że Izba ustala budżet jedynie w zakresie zadań własnych i zadań zleconych.
– Kwoty przychodów i rozchodów wynikają z ustalonego wyniku budżetu, czyli różnicy pomiędzy dochodami a wydatkami oraz harmonogramu spłat dotychczas zaciągniętych zobowiązań. Ustalenie budżetu jednostki samorządu terytorialnego należy do kompetencji Kolegium Izby, które po analizie dokumentów ustali dochody i wydatki oraz wynik budżetu i w konsekwencji określi rozchody oraz ewentualne przychody jednostki. Na ostateczny kształt ustalonego przez Izbę budżetu będzie miał również wpływ uchwalony program postępowania naprawczego i zawarte w nim przedsięwzięcia naprawcze, jeżeli program zostanie pozytywnie zaopiniowany – wyjaśnia M.Paczocha.
Odnosząc się do informacji i pytań, które często otrzymujemy od Czytelników, czy RIO może zablokować inwestycje realizowane w mieście?
– Regionalna Izba Obrachunkowa w Rzeszowie nie jest uprawniona do wstrzymywania realizacji zadań inwestycyjnych. Decyzję w tym zakresie podejmują odpowiednie organy jednostki samorządu terytorialnego – zaznacza nasz rozmówca.
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Udostępnij ten artykuł znajomym:
UdostępnijNapisz komentarz przez Facebook
Tagi: budżet miasta, Podkarpacie, Rio, Sanok, um sanok
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz
Komentarze wyróżnione:
(zarejestrowanych czytelników)