WARSZAWA / ZAGÓRZ. Na ręce Pani Marszałek Ewy Kopacz poseł Bogdan Rzońca złożył interpelację poselską skierowaną do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej Sławomira Nowaka w sprawie przywrócenia połączenia kolejowego Zagórz- Warszawa. Poniżej prezentuje treść interpelacji:
Dworzec kolejowy w Zagórzu ukończono w 1917. Budowa kolei przez Zagórz miała na celu połączenie Wiednia i Budapesztu z galicyjską twierdzą Przemyśl. Zagórz w tamtym czasie był maleńką i biedną wioską. Cały odcinek biegnący ze Słowacji przez Komańczę, Zagórz, Chyrów na Ukrainie do Przemyśla stał się przejezdny 25 grudnia 1872. W 1892 w Starym Zagórzu zlikwidowano Warsztaty Kolejowe, przenosząc 400 pracowników do ówczesnych Warsztatów w Nowym Sączu, zaś warsztaty zostały wynajęte Fabryce Wagonów i Maszyn w Sanoku Kazimierz Lipiński, obecny Autosan.
Przez wiele lat połączenie kolejowe Zagórz – Warszawa pozwalało wygodnie i bezpiecznie podróżować mieszkańcom Bieszczadów, Sanoka , Krosna, Jasła, Brzozowa do stolicy kraju.
Niestety, od kilku lat pociąg relacji Zagórz – Warszawa i Warszawa – Zagórz nie kursuje.…
Argumenty za uruchomieniem połączenia Zagórz – Warszawa:
• połączenie regionu Bieszczadów z Polską centralną i resztą kraju,
• umożliwienie dojazdu lokalnej społeczności: na studia, do pracy, do centrów zdrowia w Warszawie
• ożywienie regionu poprzez ruch turystyczny,
• brak obecnie bezpośredniego połączenia kolejowego Bieszczadów z resztą Polski,
Propozycje połączeń:
Wyżej wymieniane połączenie powinny być uruchamiane sezonowo oraz w weekendy na linii:
A) Zagórz –Warszawa( przez Rzeszów),
B) Warszawa- Zagórz ( przez Rzeszów).
Obsługę przewozową może zapewnić na tej linii: IC lub PR.
Zwracając się z prośbą do Pana Ministra mam świadomość, że połączenia takie wymaga dotacji ze strony ministerstwa, jednakże powszechnie wiadomo, że w kraju występują takie dotowane połączenia. Liczę więc na zrozumienie i zapewniam, że w promocje tego połączenia włącza się samorządowcy zainteresowani przyjazdem turystów w Bieszczady.
Nadmieniam, że Zarząd Województwa Podkarpackiego z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 zainwestował środki na remont linii od Rzeszowa do Jasła i Zagórza (ok 200 mln zł). Środki te zostaną wykorzystane do roku 2014.
Jestem jednak przekonany, że wcześniejsze uruchomienie połączenia Zagórz – Warszawa dobrze wpiszę się w budowanie wśród pasażerów świadomości możliwości podróży w Bieszczady i urozmaici kolejową ofertę przewozową.
Mając powyższe na uwadze proszę uprzejmie o odpowiedz na pytanie:
1. Ile środków przeznacza obecnie rząd na dotowanie przewozów IC.?
2. Jaki byłby ewentualny koszt przywrócenia połączenia kolejowego pasażerskiego na linii Zagórz- Warszawa i Warszawa – Zagórz ?
Z poważaniem
Bogdan Rzońca
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz