Uczniowie sanockiej „Budowlanki” na budowie autostrady A-4

Budowa autostrad w naszym kraju nareszcie przybiera realne kształty. Przekonać się mogli o tym uczniowie Zespołu Szkół nr 4 klasy „Technik drogownictwa” i „Technik budownictwa”, odwiedzający imponującą budowę odcinka autostrady A-4 Tarnów-Rzeszów.

Dzięki kilkuletniej współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie w połowie października br. mogli zapoznać się z efektownym projektem węzła Rzeszów Centralny w formie półkoniczyny i Rzeszów Wschód w kształcie podwójnej trąbki.

Prezentacji projektu z ramienia ODDKiA dokonał kierownik Andrzej Prajznar oraz kierownicy robót: drogowych Krystyna Obajtek i mostowych Marcin Namięta. Uczniowie z wielkim zainteresowaniem wysłuchali fachowych informacji o tym wielkim przedsięwzięciu i mogli uzyskać cenne wiadomości od bezpośrednich wykonawców projektu.

Ogrom prac robi niesamowite wrażenie. Szokuje wielkość frontu robót, postęp prac drogowych i budowlanych prowadzonych na trzy zmiany. Autostrada budowana jest z myślą o przyszłości – pas zieleni projektowany jest tak aby mógł kiedyś pełnić rolę dodatkowego pasa jezdni. Bardzo ciekawą konstrukcję stanowią obiekty mostowe wykonywane metodą wysuwania za pomocą specjalnych siłowników. Na budowie widać koncentrację maszyn drogowych i sprzętu budowlanego, którego nie zobaczymy na małych budowach dróg lokalnych.

Najnowocześniejszy sprzęt do robót palowych to laboratorium na kołach, które nie tylko wierci pale, umacnia je kruszywem ale automatycznie dokonuje systematycznych pomiarów zagęszczenia i nośności gruntu.

Organizatorzy zajęć dydaktycznych w terenie – nauczyciele przedmiotów drogowych i budowlanych Jadwiga Sokulska i Andrzej Radzik, składają serdeczne podziękowania GDDKiA za umożliwienie i zorganizowanie zwiedzania budowy i nie ukrywają zachwytu że już może za rok będziemy jeździć piękną autostradą do Krakowa. Nasi uczniowie zauroczeni widokiem wielkiej budowy, deklarują że po ukończeniu nauki w technikum podejmą studia na kierunkach drogownictwa i budownictwa i też będą brali udział w realizacji tego typu projektów.

Andrzej Radzik


Grupa uczniów z 4TB/TD i 2TD z opiekunem Andrzejem Radzikiem


Specjalistyczne maszyny do stabilizacji gruntu


Koncentracja sprzętu widoczna ma każdym odcinku

FOTO: Andrzej Radzik

|
Ergo Hestia

Napisz komentarz:

Jeśli chcesz, aby przy Twoim komentarzu pojawił się avatar, zarejestruj swój adres e-mail w gravatar.com.
"UWAGA! Komentarze niezgodne z regulaminem serwisu nie będą publikowane. Zachęcamy do kulturalnego wyrażania opinii na temat artykułów oraz unikania personalnych ataków słownych."