Zakończyła się pierwsza część prac nad rekonstrukcją zabytkowego dachu synagogi z Gwoźdźca

SANOK. Kilkanaście dni temu zakończyła się pierwsza część prac nad rekonstrukcją zabytkowego dachu synagogi z Gwoźdźca. Prace trwały przez cały czerwiec i prowadzone były w Skansenie w Sanoku, przy użyciu techniki ciesielskiej z okresu, w którym ów zabytek powstał (XVIII wiek).

Dach wykonywany był w ramach projektu Gwoździeć Re!konstrukcja, pod patronatem Burmistrza Miasta Sanoka, który również udostępnił Salę Herbową na wykłady naukowe, towarzyszące projektowi, prowadzone przez specjalistów z różnych krajów.

Na uroczyste zakończenie przybyli koordynujący projekt ze strony Muzeum Historii Żydów Robert Supeł, Dyrektor Wykonawczy ds. Wystawy Głównej i Barbara Kirshenblatt-Gimblett, Szefowa Zespołu Projektowania Wystawy Głównej, obecna była także pani Irene Platke donatorka, której projekt Gwoździeć Re!konstrukcja zawdzięcza wsparcie finansowe.
Spotkali się oni z przedstawicielami władz miasta Sanokoraz, bezpośrednimi wykonawcami prac, czyli Handshouse Studio, reprezentowanym przez Laurę Brown i zespołem cieśli z The Timber Framers Guild reprezentowanym przez Alicie Spence, a także wszystkimi tymi, którzy woluntarystycznie pracowali na rzecz powstania tego niezwykłego eksponatu.

Warto nadmienić, że łączna ilość osób bezpośrednio pracujących przy powstawaniu dachu oscylowała wokół setki. Należą im się szczególne podziękowania za tak owocną współpracę i olśniewający wprost efekt.

– Elementy składowe dachu czekały na złożenie w jedną całość – niestety z powodu niesprzyjających warunków atmosferycznych nie było to możliwe. - Symbolicznie wbite zostały przez Barbarę Kirshenblatt-Gimblett  i Irene Platke drewniane kołki, elementy więźby dachowej, wykorzystywane tradycyjnie do łączenia elementów w starej architekturze drewnianej  i podniesiono jedną dużą część konstrukcji. Z powodu ulewy nie można było zdjąć namiotu z dolnej kondygnacji, który chronił deskowanie sklepienia sufitu, gdyż ten element jest szczególnie wrażliwy na wilgoć – mówi Robert Supeł, dyrektor projektu wykonania wystawy Muzeum Historii Żydów Polskich.

W trakcie pamiątkowego zdjęcia, z konstrukcją w tle, odbyły się okolicznościowe przemówienia, gratulacje i podziękowania dla wszystkich zaangażowanych w ten projekt.

Po zakończeniu konstrukcji więźby dachowej oraz przygotowaniu drewnianych paneli sklepienia ruszył drugi etap prac, czyli cykl warsztatów malarskich. Dzięki pomocy i zaangażowaniu Biura Wystaw Artystycznych z Rzeszowa pierwsze warsztaty są prowadzone w tamtejszej siedzibie BWA.

Foto. Marian Kraczkowski

|
Ergo Hestia

Napisz komentarz:

Jeśli chcesz, aby przy Twoim komentarzu pojawił się avatar, zarejestruj swój adres e-mail w gravatar.com.
"UWAGA! Komentarze niezgodne z regulaminem serwisu nie będą publikowane. Zachęcamy do kulturalnego wyrażania opinii na temat artykułów oraz unikania personalnych ataków słownych."