Sukces punktów przedszkolnych w Gminie Sanok

GMINA SANOK. Nie ma ani odrobiny przesady w stwierdzeniu, że edukacja przedszkolna jest szalenie istotna. Powinna być ogólnodostępna dla wszystkich, bez względu na miejsce zamieszkania. Dzięki uczestnictwie w projekcie „Program rozwoju edukacji przedszkolnej w Gminie Sanok” dzieci przekonało się jakim dobrodziejstwem jest przedszkole.


W 2009 roku Wójt, Mariusz Szmyd podjął decyzję o przystąpieniu gminy do  projektu „Program rozwoju edukacji przedszkolnej w Gminie Sanok” realizowanego od 1 lutego 2010 roku do sierpnia 2012 roku,  współfinansowanego przez Unię Europejska w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie: 9.1.1 Zmniejszenie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej.
Długofalowego, pozytywnego efektu oraz korzyści, jakie doświadczają dzieci ich rodzice na pieniądze nie da się przeliczyć. Jednak, warto podkreślić, że projekt, którego łączny koszt wynosi ponad 1 mln 700 tys. zł, kosztuje budżet gminy tylko 26 tys. zł – wszystko dzięki dofinansowaniu unijnemu. Zainwestowane w edukację miliony, zaprocentują w przyszłości.

Wszyscy są zadowoleni
Zadaniem przedszkoli jest zapewnienie dzieciom właściwych warunków rozwoju fizycznego, emocjonalnego, umysłowego i społecznego. Równocześnie, wyrównywanie ewentualnych braków i opóźnień w tym zakresie oraz przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Wszystkie te zadania i funkcje 8 punktów przedszkolnych w Gminie Sanok spełnia wzorowo, o czym świadczą pochlebne wypowiedzi na ten temat.

„Jestem bardzo zadowolona z programu, który jest niepowtarzalną szansą zarówno dla dzieci, jak i rodziców.  Jego niewątpliwym plusem jest bogaty program wszechstronnych zajęć, które wpływają na rozwój dziecka – umysłowy, emocjonalny, fizyczny.” – mówi dyrektor Szkoły Podstawowej w Srogowie Górnym, Barbara Januszczak.

„Rozmawiam z rodzicami, którzy mówią mi, że widzą ogromną różnicę w rozwoju swoich dzieci. To prawda, że pierwszy miesiąc bywa trudny, kiedy to dzieci muszą przystosować
się do przedszkola i rozłąki z rodzicami. Jednak, po kilku miesiącach dzieci stają
się samodzielne, bawią się wspólnie, nawiązują przyjaźnie, dzielą się ze sobą zabawkami” – mówi dyrektor Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Trepczy, Leontyna Krowiak.

„Dla mnie osobiście jest to spełnienie marzeń. Nareszcie dzieci ze środowiska wiejskiego mają szansę na kontakt z płaszczyzną życia społecznego: rówieśnikami, nauczycielami, specjalistami. To wszystko owocuje bezcennym rozwojem osobistym” – mówi dyrektor Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Strachocinie, Andrzej Cecuła.

„To jest fantastyczne, kiedy widzę, jak dzieci z dnia na dzień się rozwijają pod każdym względem. Angażujemy dzieci z punktu przedszkolnego w życie szkoły, ponieważ
są jej częścią. Uczestnictwo w różnych uroczystościach, akademiach, rocznicach to duże
i ważne przeżycie dla najmłodszych dzieci” – mówi dyrektor Szkoły Podstawowej
w Pisarowcach, Renata Olejarczyk.

„Dziecko, które od 3. roku życia uczęszcza do przedszkola ma łatwiejszy start w szkole. Przedszkolaki wdrażane są do samodzielności, odpowiedzialności i działalności kreatywnej. Przy okazji wielu rodziców jest zaangażowanych w życie tej placówki. Jest to swoisty punkt integracji lokalnej” –  dyrektor Szkoły Podstawowej w Falejówce, Zofia Ceduła-Stabryła.

„Mieszkańcy Niebieszczan w większości przypadków nie mają możliwości zapisać i wozić swoich pociech do sanockich przedszkoli, dlatego z niecierpliwością oczekiwali na taki punkt przedszkolny na miejscu. Tworząc takie miejsca wychodzimy naprzeciw potrzebom rodziców oraz dzieci, których rozwój i dostęp do edukacji jest nadrzędnym dobrem” – dyrektor Szkoły Podstawowej w Niebieszczanach, Marian Proćko.

„Zapowiedzi różnego rodzaju wsparcia jest dużo, zwłaszcza dla dzieci z terenów wiejskich. W Gminie Sanok nie tylko się o tym mówi, ale się z tych możliwości korzysta i pięknie realizuje. Dzięki punktowi przedszkolnemu dzieci wychowują się w swoim środowisku lokalnym, które równocześnie jest aktywizowane do działania i integrowane poprzez punkt przedszkolny, który łączy dzieci, rodziców i szkołę – mówi dyrektor Szkoły Podstawowej w Prusieku, Maria Koczera.

To był głos dyrektorów szkół, którzy dokładają wszelkich starań, aby dzieci były szczęśliwe
i czuły się dobrze w przedszkolu oraz, aby ich rodzice byli zadowoleni i z pełnym spokojem
i poczuciem bezpieczeństwa zaprowadzali swoje pociechy do punktów przedszkolnych. Nauczyciele, którzy zajmują się dziećmi i mają z nimi codzienny kontakt wypowiadają
się w tym samym duchu – „Takie projekty są przyszłością edukacji” – mówi nauczycielka w punkcie przedszkolnym w Pisarowcach, Edyta Bielak.

Projekt „Program rozwoju edukacji przedszkolnej w gminie Sanok” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego

|
Ergo Hestia

Napisz komentarz:

Jeśli chcesz, aby przy Twoim komentarzu pojawił się avatar, zarejestruj swój adres e-mail w gravatar.com.
"UWAGA! Komentarze niezgodne z regulaminem serwisu nie będą publikowane. Zachęcamy do kulturalnego wyrażania opinii na temat artykułów oraz unikania personalnych ataków słownych."