Ponad 100 tysięcy lądowań Eurocopterów

12 sierpnia 2013 r. flota 23 śmigłowców typu EC 135P2+, eksploatowanych przez SP ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w Śmigłowcowej Służbie Ratownictwa Medycznego, przekroczyła liczbę 100.000 lądowań.

Pierwszy śmigłowiec tego typu przyleciał do Polski 4 września 2009 r. Natomiast od początku grudnia 2009 r. Eurocoptery zaczęły sukcesywnie zastępować śmigłowce typu PZL-Świdnik Mi-2plus w służbie HEMS. Do grudnia 2010 r. zakończyła się dostawa wszystkich 23 zamówionych śmigłowców, a 26 kwietnia 2011 r. ostatnia śmigłowcowa baza operacyjna zakończyła loty HEMS z wykorzystaniem śmigłowca Mi-2 i rozpoczęła operacje na EC 135.

Dziś EC 135 operują z 17 baz stałych oraz jednej bazy sezonowej (w okresie letnim). Aktualnie jedna z tych baz pracuje w trybie ciągłym – 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Dwie bazy operują w godzinach od 7:00 do 23:00, 6 baz w godzinach od 7:00 do 20:00, niezależnie od pory roku. Pozostałe bazy dyżurują od godziny 7.00, lecz nie wcześniej niż od wschodu słońca, do 45 min. przed zachodem słońca, lecz nie dłużej niż do godziny 20.00. Śmigłowce EC 135, w okresie użytkowania w SP ZOZ LPR, do 12 sierpnia br. wykonały ponad 20 tys. misji do wypadków i zachorowań oraz prawie 5 tys. transportów międzyszpitalnych. Aktualny roczny poziom wykonywanych misji ratunkowych wynosi ok. 7-8 tysięcy.

Własny Ośrodek Szkolenia Lotniczego trenuje pilotów i ratowników medycznych – członków załogi HEMS, z wykorzystaniem symulatora lotu śmigłowca EC 135 oraz śmigłowców wydzielanych z floty do szkolenia. Od momentu wymiany floty wykonywane są również szkolenia we współpracy z innymi służbami ratowniczymi – głównie z Państwową Strażą Pożarną i z GOPR. Działania szkoleniowe ze Strażą Pożarną objęły zabezpieczanie miejsc do lądowania oraz zasady ich oświetlania w porze nocnej, a liczba przeszkolonych strażaków wynosi już ponad 30 tys. Współpraca z GOPR to wykorzystanie techniki liny alpinistycznej, zamocowanej do specjalnej belki. Ratownicy GOPR mogą być desantowani z pokładu śmigłowca do poszkodowanych znajdujących się w trudno dostępnych miejscach. Do tej pory zrealizowano ponad 4500 lotów szkoleniowych oraz doskonalących do współpracy z innymi służbami ratowniczymi.

Obsługa techniczna śmigłowców EC 135 jest wykonywana w dominującej części przez zakładową organizację obsługi technicznej, która poważniejsze obsługi, tzw. poziomu hangarowego, wykonuje w stacjach obsługi technicznej w Warszawie-Babicach lub w Szczecinie-Goleniowie. W ramach planowych i nieplanowych obsług technicznych wykonano ponad 400 lotów, kolejne blisko 500 lotów to przebazowania operacyjne, związane z obsługą lub koniecznością przesunięć śmigłowców między bazami.

Przewiduje się, że całkowita liczba godzin lotu, które zostały skumulowane w śmigłowcach typu EC 135 Zakładu, osiągnie w drugiej połowie bieżącego tygodnia 25 tysięcy godzin. Daje to średni czas trwania odcinka lotu dla floty zbliżony do 15 minut. Standardowa misja HEMS zawiera trzy odcinki dolotowe. Składa się na nią wylot z bazy na miejsce zdarzenia, lądowanie w miejscu zdarzenia, transport pacjenta do szpitala, lądowanie na lądowisku przyszpitalnym i powrót do bazy.

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe

|
reklama

Napisz komentarz:

Jeśli chcesz, aby przy Twoim komentarzu pojawił się avatar, zarejestruj swój adres e-mail w gravatar.com.
"UWAGA! Komentarze niezgodne z regulaminem serwisu nie będą publikowane. Zachęcamy do kulturalnego wyrażania opinii na temat artykułów oraz unikania personalnych ataków słownych."