SANOK / PODKARPACIE. Do redakcji trafiły zdjęcia przedstawiające jeden z przejazdów kolejowych w Sanoku. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego gdyby nie to, że „obserwuje” go cztery kamery. Nasz czytelnik pyta czy to troska o bezpieczeństwo czy może absurd?
Internautę najbardziej interesuje monitoring na skrzyżowaniu trakcji kolejowej z ulicą Wesołą, która jest przedłużeniem ulicy Kołłątaja na trasie linii 108. W tym przypadku przez przejazd kolejowy prowadzi droga jednokierunkowa, zaś sam przejazd monitorowany jest przez cztery kamery, dwie po prawej i dwie po lewej jego stronie.
Ta sytuacja jest o tyle interesująca, że kilkadziesiat metrów dalej funkcjonuje jeden z największych i z najbardziej niebezpiecznych przejazdów kolejowych w Sanoku. Mianowicie skrzyżowanie z trakcją kolejową, którym jest przedłużenie ulicy Kolejowej w Lipińskiego. W tym przypadku nie zamontowano tam ani jednej kamery.
Czytelnik zadaje pytanie od czego uzależniona jest ilość zamontowanych kamer oraz kto o tym decyduje i na jakiej podstawie.
Z prośbą o wyjaśnienie tej kwestii zwróciliśmy się do Zakładu Linii Kolejowych w Rzeszowie. Oficjalna odpowiedź w tej sprawie otrzymaliśmy dopiero w połowie lipca.
– Sposoby i warunki zabezpieczania przejazdów kolejowo-drogowych reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju. To rozporządzenie rozróżnia przejazdy obsługiwane z miejsca i obsługiwane z odległości, w zależności od tego, czy miejsce obsługi jest oddalone
od przejazdu, czy nie i od widoczności – odpowiada Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z centrali w Warszawie.
W przesłanych informacjach wyjaśniono również przyczynę sytuacji na przejazdach kolejowych w Sanoku, odpowiadając na pytanie czytelnika.
– Przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ulicy Wesołej w Sanoku jest przejazdem kategorii A, zamykanym z odległości. Ze względu na słabą widoczność z miejsca obsługi, doposażony został w urządzenia systemu telewizji użytkowej (TVU). Standardowo taki przejazd wyposaża się w 4 kamery, w tym dwie służące do podglądu i dwie do rejestracji zdarzeń na skrzyżowaniu, niezależnie czy droga jest jednokierunkowa czy dwukierunkowa. Przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ul. Lipińskiego, jest przejazdem kat. A, zamykanym z miejsca, gdzie widoczność obsługi jest bardzo dobra. Dla przejazdów obsługiwanych z miejsca, nie ma potrzeby montowania urządzeń TVU. Wskazane przez czytelnika przejazdy spełniają wszystkie wymogi bezpieczeństwa – podsumowuje Dorota Szalacha.
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz