REKLAMA
REKLAMA

POWIAT SANOCKI. 30 interpelacji przez ponad 5 lat. Kadencja leniwa czy aktywna?

SANOK / PODKARPACIE. Dotarliśmy do listy interpelacji złożonych przez radnych Rady Powiatu Sanockiego w kadencji 2018-2023 przedłużonej na rok 2024. Jak się okazuje, przez grubo ponad 5 lat funkcjonowania rady, członkowie uchwałodawczego gremium złożyli 30 interpelacji. Autorem 75% z nich był jeden radny, Sebastian Niżnik. Nieco ponad 25% to pisma z pytaniami skierowane przez Marzenę Dziurawiec, Stanisława Lewickiego, Damiana Biskupa i Tadeusza Nabywańca. Pozostali radni, konkretnie 16, przez całą kadencję nie wystosowali ani jednej interpelacji. Jak sanocki samorząd wypada na tle ościennych jednostek pod tym względem?

Interpelacja to narzędzie radnego każdego samorządu, dzięki któremu może on uzyskać informacje o sprawach o istotnym znaczeniu dla gminy. Obok interpelacji funkcjonuje jeszcze zapytanie radnego i to za pomocą tej drugiej formy, radni załatwiają większość spraw i pozyskują większość odpowiedzi na zadawane przez siebie pytania. Odrębnie też, informacje mogą pozyskiwać członkowie zarządu powiatu, którzy są radnymi. Zazwyczaj kierują oni wnioski o udzielenie informacji do starosty i wicestarosty podczas posiedzeń zarządu.

Niemniej, liczba interpelacji jest przynajmniej w pewnym stopniu odzwierciedleniem aktywności radnych oraz ich zaangażowania w dogłębne poznawanie istotnych faktów związanych z najważniejszymi działaniami podejmowanymi przez władze powiatu.

Dotarliśmy do listy interpelacji złożonych w ramach prac Rady Powiatu Sanockiego w mijającej kadencji 2018-2023 przedłużonej do 2024 roku. Jak się okazało, przez ponad 5 lat pracy radnych, złożonych zostało 30 interpelacji, z czego 22 złożył jeden radny – Sebastian Niżnik. Pozostałe były autorstwa: Marzeny Dziurawiec (4), Stanisława Lewickiego (2), Damian Biskupa (1) i Tadeusz Nabywańca (1).

Jeśli chodzi o interpelacje radnego Sebastiana Niżnika to dotyczyły one między innymi: sytuacji finansowej sanockiego szpitala, planu naprawczego sanockiego szpitala, „porozumienia mostowego”, ekspertyzy dotyczącej mostu na Białą Górę, przywrócenia karetki w pełnym wymiarze w Komańczy, gospodarki finansowej w starostwie czy choćby remontów dróg powiatowych.

Jak powiat sanocki wypada na tle ościennych samorządów? Pytania o liczbę interpelacji przesłaliśmy do wybranych jednostek na terenie województwa podkarpackiego.

Jak się okazuje, w niektórych radach, pod kątem liczby składanych interpelacji w kadencji 2018-2023 było jeszcze spokojniej niż w Sanoku, a w gdzieniegdzie zupełnie odwrotnie.

Interpelacje 2018-2023:

– Powiat sanocki – 30
– Powiat rzeszowski – 0
– Powiat dębicki – 19
– Powiat mielecki – 152
– Powiat przemyski – 6
– Powiat brzozowski – 0
– Powiat krośnieński – 78
– Powiat jasielski – 34

grafika poglądowa

Lista interpelacji w Radzie Powiatu Sanockiego:

Obecny skład Rady Powiatu Sanockiego:

Damian Biskup, Janusz Cecuła, Andrzej Chrobak, Marzena Dziurawiec, Krystyna Galik-Harhaj, Tomasz Gankiewicz, Jan Jaślar, Marian Kawa, Roman Konieczny, Stanisław Lewicki, Marta Myćka, Tadeusz Nabywaniec, Sebastian Niżnik, Robert Pieszczoch, Jolanta Skoczołek, Bogdan Struś, Krzysztof Strzyż, Marek Szpara, Igor Wójciak, Robert Zoszak, Jerzy Zuba.


Art. 24. – [Obowiązek radnego udziału w pracach; uprawnienia radnego; interpelacje i zapytania] – Samorząd gminny

Art. 24. [Obowiązek radnego udziału w pracach; uprawnienia radnego; interpelacje i zapytania]

1. Radny jest obowiązany brać udział w pracach rady gminy i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
2. W wykonywaniu mandatu radnego radny ma prawo, jeżeli nie narusza to dóbr osobistych innych osób, do uzyskiwania informacji i materiałów, wstępu do pomieszczeń, w których znajdują się te informacje i materiały, oraz wglądu w działalność urzędu gminy, a także spółek z udziałem gminy, spółek handlowych z udziałem gminnych osób prawnych, gminnych osób prawnych, oraz zakładów, przedsiębiorstw i innych gminnych jednostek organizacyjnych, z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej.
3. W sprawach dotyczących gminy radni mogą kierować interpelacje i zapytania do wójta.
4. Interpelacja dotyczy spraw o istotnym znaczeniu dla gminy. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niej pytania.
5. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym. Przepis ust. 4 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
6. Interpelacje i zapytania składane są na piśmie do przewodniczącego rady, który przekazuje je niezwłocznie wójtowi. Wójt, lub osoba przez niego wyznaczona, jest zobowiązana udzielić odpowiedzi na piśmie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania interpelacji lub zapytania.
7. Treść interpelacji i zapytań oraz udzielonych odpowiedzi podawana jest do publicznej wiadomości poprzez niezwłoczną publikację w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy, oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.

15-02-2024

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook

lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)