Jest akceptacja Komitetu Stałego Rady Ministrów dla sanockiej obwodnicy

SANOK / PODKARPACIE. Zapowiedź Zbigniewa Rynasiewicza, wiceministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, że w Sanoku za dwa lata ruszy budowa obwodnicy, jest coraz bliżej urzeczywistnienia.

 

Dorota Mękarska

W zeszły czwartek odbyło się posiedzenie Komitetu Stałego Rady Ministrów – informuje Zbigniew Rynasiewicz.- Podczas posiedzenia zaakceptowano załącznik nr 6, przygotowany przez ministra transportu, do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 – 2015. Figuruje w nim obwodnica Sanoka.

Komitet Stały Rady Ministrów jest organem pomocniczym Rady Ministrów i jej Prezesa. Jego zadaniem jest inicjowanie, przygotowywanie i uzgadnianie rozstrzygnięć lub stanowisk, zarówno Rady Ministrów, jak i premiera. Przyjęcia załącznika, czyli listy obwodnic, to jeden z ostatnich elementów procedowania uchwały dotyczącej ich budowy.

- Teraz już tylko pozostaje do podjęcia uchwała Rady Ministrów – dodaje wiceminister.

Obwodnica? Nie uwierzymy, aż nie dotkniemy

Zbigniew Rynasiewicz w sierpniu b.r. z optymizmem komentował rozpoczęcie prac nad projektem uchwały Rady Ministrów w sprawie zmiany „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015”, który został skierowany do międzyresortowych uzgodnień i konsultacji społecznych.
W ramach prac nad projektem Ministerstwo Transportu wytypowało 10 obwodnic miast, na które postępowania przetargowe miały się rozpocząć jeszcze w tym roku. Uruchomienie procedury przetargowej obwodnicy Sanoka przewidziano na 2014 rok.

Optymizmu wiceministra powszechnie w Sanoku nie podzielano, choć informacja o umieszczeniu sanockiej obwodnicy w projekcie uchwały, spotkała się z dużym zainteresowaniem. Dystans do tej informacji spowodowany był perturbacjami z tą drogą, która raz trafiała na listę, a raz była z niej usuwana.

Tym razem, zadanie to ma być realizowane w systemem projektuj-buduj, który z założenia ma skrócić czas realizacji inwestycji. Zakłada on zastąpienie dwóch odrębnych przetargów na projektowanie i realizację inwestycji tylko jednym przetargiem na projekt i wykonanie. Planowany czas realizacji ma wynosić 3 lata, w tym 1 rok na projektowanie, a 2 lata na budowę.

Decyzja środowiskowa będzie w przyszłym roku?

Wszystko zależy jednak od terminu wydania tzw. decyzji środowiskowej, o którą Oddział GDDKiA w Rzeszowie występuje do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

– Już niebawem wniosek zostanie złożony - informuje Bartosz Wysocki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie. - Stanie się to jeszcze w tym miesiącu.

Procedura przetargowa na projekt i budowę obwodnicy Sanoka ma być uruchomiona w ostatnim kwartale przyszłego roku. Rozstrzygnięcie przetargu ma nastąpić w 2015 roku. Zakończenie prac przewidziane jest na 2018 rok. Czy niełatwa procedura wydawania decyzji środowiskowej może zniweczyć te plany?

Bartosz Wysocki jest dobrej myśli.

– Liczymy na to, że w przyszłym roku decyzja środowiskowa już będzie – podkreśla.

Wybudowanie ponad 140 km obwodnic ujętych na rządowej liście ma kosztować 4,7 mld. zł. Najdroższym zadaniem ma być blisko 25-kilometrowa obwodnica Olsztyna, której koszt szacuje się na kwotą blisko 1,5 mld zł. Obwodnica Sanoka licząca około 11 km, to przy olszyńskiej „taniocha”. Ma kosztować ponad 254 mln zł. Środki mają pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego oraz refundacji z budżetu UE.

Najważniejsze są finanse – dodaje wiceminister Rynasiewicz. – A pieniądze są.

|
reklama

Napisz komentarz:

Jeśli chcesz, aby przy Twoim komentarzu pojawił się avatar, zarejestruj swój adres e-mail w gravatar.com.
"UWAGA! Komentarze niezgodne z regulaminem serwisu nie będą publikowane. Zachęcamy do kulturalnego wyrażania opinii na temat artykułów oraz unikania personalnych ataków słownych."