Za 70 dni w życie wejdzie nowy system „śmieciowy”, ale dla mieszkańców Sanoka nie wszystko jest jasne

SANOK / PODKARPACIE. Mieszkańcy Sanoka mają uwagi, co do procedury składania deklaracji „śmieciowych”. Kwestie budzące wątpliwości wyjaśnia Agnieszka Frączek, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Sanoku.

Dorota Mękarska

Od Annasza do Kajfasza

Jeden z mieszkańców Sanoka opisuje drogę, którą przeszedł w zeszłym tygodniu, gdy składał deklarację śmieciową. Jest zdziwiony tym, że nie mógł załatwić wszystkiego w „jednym okienku”.

Zgodnie ze spoczywającym na nas obowiązkiem razem z żona udałem się do punktu Urzędu Miasta mieszczącym się w SPGK w celu złożenia deklaracji śmieciowej – relacjonuje mężczyzna. – Pierwsza „Miła Pani” zatrzymała nas jeszcze na korytarzu, informując, że u niej wypowiada się umowy śmieciowe aktualnie obowiązujące. Wypełniliśmy, więc oświadczenie o wypowiedzeniu umowy. Po jej podpisaniu poprosiłem o potwierdzenie złożenia wypowiedzenia. Pani bardzo uprzejmie przeprosiła, że nie ma dostępu do ksera, ale poinformowała nas, że jak wypełnimy jeszcze drugi egzemplarz oświadczenia, to ona nam je potwierdzi. Tak też zrobiliśmy.

Następnie mieszkaniec Sanoka został skierowany do pokoju nr 3 w celu wypełnienia deklaracji.

Po jej wypełnieniu poprosiłem urzędnika o wydanie potwierdzenia złożenia deklaracji. I tu powstał problem. „Miły Pan” stwierdził, że on nie wydaje takich potwierdzeń, a nawet nie może takiego potwierdzenie wydać. Okazało się, że też nie może nam zrobić kserokopii. Oświadczył tylko, że deklaracje się składa i już – zaznacza mężczyzna.

Wszelkimi kwestiami dotyczącymi deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zajmuje się specjalnie powołany Zespół ds. Gospodarki Odpadami Komunalnymi Urzędu Miasta Sanoka, z siedzibą w SPGK Spółka z o.o. w Sanoku ul. Jana Pawła II 59 – budynek G. Pracownicy zespołu obsługują mieszkańców w 3 pokojach, mieszczących się w jednym segmencie, na jednym piętrze. W związku z tym, że większość sanoczan miała podpisane dotychczasowe umowy na odbiór i wywóz odpadów z SPGK, więc wypowiedzenie umowy powinno zostać dokonane w tej spółce. Wychodząc naprzeciw mieszkańcom został wydelegowany pracownik, który pomaga dokonać wszelkich formalności osobom chcącym wypowiedzieć umowę. Pracownik obsługuje klientów w tym samym segmencie i na tym samym piętrze, gdzie przyjmowane są deklaracje. To właśnie dla wygody mieszkańców zostało przyjęte takie rozwiązanie, aby mogli oni załatwić wszystko w jednym miejscu – wyjaśnia Agnieszka Frączek, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Sanoku.

Obywatelu, drugi egzemplarz przynieś sobie sam

Brak potwierdzenia złożenia deklaracji budzi jednak obawy naszego Czytelnika.

- W każdym urzędzie, w którym składa się jakieś deklaracje, czy inne dokumenty, lub podpisuje umowy, wydaje się kopię tego dokumentu, a jeśli nie kopię, to przynajmniej potwierdzenie – podkreśla mężczyzna.

W urzędach klient chcąc mieć potwierdzenie wpływu składanego dokumentu, przynosi zazwyczaj ze sobą dwa egzemplarze. Jeden zostawia, zaś na drugim otrzymuje potwierdzenie wpływu. W tym przypadku jest identycznie – podkreśla pani rzecznik.

Teoretycznie deklarację złożyłem. Ale, czy na pewno? Przekonam, się o tym w licu, gdy odbiorą ode mnie śmieci – mówi sarkastycznie Czytelnik.  - Chyba, że wcześniej stanę się podmiotem wszczętego z urzędu postępowania.

W razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami burmistrz określi w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze.

Opłatę można uiścić przelewem

Na odchodne urzędnik dał mieszkańcowi Sanoka maleńką karteczkę.

Kazał sobie zapisać, że mam płacić od 1.07.2013 75 zł miesięcznie w kasie Urzędu Miasta. Nie uzyskałem informacji, do którego dnia mają być dokonywane wpłaty, bo „Miły Pan” nie wiedział. Okazało się też, że nie ma możliwości wpłaty na konto. Raz w miesiącu będę więc musiał dreptać do Urzędu Miasta. Czy naprawdę nie można otworzyć osobnego konta dla wpłat „śmieciowych”? – pyta mieszkaniec Sanoka.

Z informacji przekazanych przez rzecznika wynika jednak, że wnoszenie opłat śmieciowych wcale nie będzie wiązało się z comiesięczną wędrówką do urzędu.

Wszystkie te kwestie normuje uchwała podjęta przez Radę Miasta Sanoka nr XXIX/252/12 z 4 września 2012 r. w sprawie terminu i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zgodnie z tą uchwałą ww. opłatę należy uiścić w terminie do 10 dnia każdego miesiąca w kasie Urzędu Miasta Sanka lub przelewem na rachunek bankowy Gminy Miasta Sanoka: PBS o/ Sanok nr 81 8642 1184 2018 0060 4703 0047 – informuje Agnieszka Frączek, która zachęca mieszkańców Sanoka do zapoznania się z pakietem dokumentów dotyczących nowego systemu gospodarki odpadami w zakładce „Nowe zasady gospodarki odpadami”, znajdującej się na stronie Urzędu Miasta Sanoka www.sanok.pl.

foto: sxc.hu

|
Ergo Hestia

Napisz komentarz:

Jeśli chcesz, aby przy Twoim komentarzu pojawił się avatar, zarejestruj swój adres e-mail w gravatar.com.
"UWAGA! Komentarze niezgodne z regulaminem serwisu nie będą publikowane. Zachęcamy do kulturalnego wyrażania opinii na temat artykułów oraz unikania personalnych ataków słownych."