REKLAMA
PSP STALNEY
REKLAMA

Interpelacja posła Bogdana Rzońcy w sprawie przywrócenia połączenia kolejowego Zagórz- Warszawa

WARSZAWA / ZAGÓRZ. Na ręce Pani Marszałek Ewy Kopacz poseł Bogdan Rzońca złożył interpelację poselską skierowaną do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej Sławomira Nowaka w sprawie przywrócenia połączenia kolejowego Zagórz- Warszawa. Poniżej prezentuje treść interpelacji:

Dworzec kolejowy w Zagórzu ukończono w 1917. Budowa kolei przez Zagórz miała na celu połączenie Wiednia i Budapesztu z galicyjską twierdzą Przemyśl. Zagórz w tamtym czasie był maleńką i biedną wioską. Cały odcinek biegnący ze Słowacji przez Komańczę, Zagórz, Chyrów na Ukrainie do Przemyśla stał się przejezdny 25 grudnia 1872. W 1892 w Starym Zagórzu zlikwidowano Warsztaty Kolejowe, przenosząc 400 pracowników do ówczesnych Warsztatów w Nowym Sączu, zaś warsztaty zostały wynajęte Fabryce Wagonów i Maszyn w Sanoku Kazimierz Lipiński, obecny Autosan.

Przez wiele lat połączenie kolejowe Zagórz – Warszawa pozwalało wygodnie i bezpiecznie podróżować mieszkańcom Bieszczadów, Sanoka , Krosna, Jasła, Brzozowa do stolicy kraju.

Niestety, od kilku lat pociąg relacji Zagórz – Warszawa i Warszawa – Zagórz nie kursuje.…

Argumenty za uruchomieniem połączenia Zagórz – Warszawa:
• połączenie regionu Bieszczadów z Polską centralną i resztą kraju,
• umożliwienie dojazdu lokalnej społeczności: na studia, do pracy, do centrów zdrowia w Warszawie
• ożywienie regionu poprzez ruch turystyczny,
• brak obecnie bezpośredniego połączenia kolejowego Bieszczadów z resztą Polski,

Propozycje połączeń:
Wyżej wymieniane połączenie powinny być uruchamiane sezonowo oraz w weekendy na linii:
A) Zagórz –Warszawa( przez Rzeszów),
B) Warszawa- Zagórz ( przez Rzeszów).

Obsługę przewozową może zapewnić na tej linii: IC lub PR.
Zwracając się z prośbą do Pana Ministra mam świadomość, że połączenia takie wymaga dotacji ze strony ministerstwa, jednakże powszechnie wiadomo, że w kraju występują takie dotowane połączenia. Liczę więc na zrozumienie i zapewniam, że w promocje tego połączenia włącza się samorządowcy zainteresowani przyjazdem turystów w Bieszczady.

Nadmieniam, że Zarząd Województwa Podkarpackiego z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 zainwestował środki na remont linii od Rzeszowa do Jasła i Zagórza (ok 200 mln zł). Środki te zostaną wykorzystane do roku 2014.

Jestem jednak przekonany, że wcześniejsze uruchomienie połączenia Zagórz – Warszawa dobrze wpiszę się w budowanie wśród pasażerów świadomości możliwości podróży w Bieszczady i urozmaici kolejową ofertę przewozową.
Mając powyższe na uwadze proszę uprzejmie o odpowiedz na pytanie:

1. Ile środków przeznacza obecnie rząd na dotowanie przewozów IC.?
2. Jaki byłby ewentualny koszt przywrócenia połączenia kolejowego pasażerskiego na linii Zagórz- Warszawa i Warszawa – Zagórz ?

Z poważaniem
Bogdan Rzońca

27-04-2012

Udostępnij ten artykuł znajomym:



Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.

Pokaż więcej komentarzy (0)