REKLAMA

Młodzież, która chce zmieniać kraj. Uczniowie przygotowują się do Sejmu Dzieci i Młodzieży (ZDJĘCIA)

SANOK / PODKARPACIE. Tydzień w sanockich szkołach minął pod znakiem debat społecznych o aktywności młodzieży w życiu politycznym oraz o funduszach Unii Europejskiej, przygotowanych w ramach zadania rekrutacyjnego w związku z ubieganiem się o mandat poselski na XX Sesję Sejmu Dzieci i Młodzieży.

Dnia 2 kwietnia 2014 roku w II Liceum Ogólnokształcącym w Sanoku odbyła się debata, podczas której uczennice klasy 2a – Natalia Paszko oraz Aleksandra Półchłopek przeprowadziły dyskusję na temat: „Jak wykorzystać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?”. W debacie czynny udział brali zaproszeni goście, którzy żywo włączyli się do wymieniania swoich poglądów na temat tego zagadnienia. Obecni byli: Zastępca Burmistrza Sanoka – Ziemowit Borowczak, Naczelnik Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego – Zenon Stryjak, Kierownik Działu Pomocy Społecznej i Pracy Socjalnej MOPS – Leszek Faluszczak, Naczelnik Wydziału Rozwoju Miasta – Konrad Białas oraz dyrektor II LO – Marek Cycoń. Wśród zaproszonych znaleźli się również szkolni rówieśnicy oraz młodzież z sanockich gimnazjów nr 1, 2 i 4. Całe spotkanie odbyło się w przyjemnej atmosferze, wspólna dyskusja pozwoliła wyciągnąć wiele różnorodnych wniosków związanych z członkostwem Polski w Unii Europejskiej.

W sanockim Gimnazjum nr 2 w poniedziałek 31 marca odbyła się debata uczniowska na temat „Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby sanocka młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?”. Debata była elementem projektu „XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży”,  organizowanego przez Kancelarię Sejmu RP, MEN i CEO.

W debacie uczestniczyli przedstawiciele wszystkich klas, a także zaproszeni goście: zastępca Burmistrza Sanoka – Marian Kurasz, Przewodniczący Komisji Oświaty Kultury Sportu i Turystyki – Maciej Bluj, dyrektor szkoły – Robert Zoszak, nauczyciele: Marzena Brejta, Adam Wal, a także uczniowie Zespołu Szkół nr 1 w Sanoku oraz przedstawiciele Związku Strzeleckiego „Strzelec” i Koła Caritas.

Debata została przygotowana została przez uczniów: Aleksandrę Marczak z klasy 3a i Julię Charchalis z klasy 1a, pod opieką nauczyciela historii i wos Adama Wala. Celem debaty było wypracowanie pomysłów na to, co i jak możemy zrobić, żeby sanocka młodzież chętniej chodziła na wybory i angażowała się w życie społeczne. Temat ten jest ważny, ponieważ w Polsce frekwencja wyborcza w grupie 18-25 lat jest najniższa i należy do najniższych w Europie. To niepokojące dane, ponieważ to właśnie młodzież może wiele zmienić i to od jej aktywności wyborczej i społecznej będzie zależał przyszły kształt polskiego społeczeństwa – czy będzie ono bierne i nieaktywne, czy stanie się prawdziwym społeczeństwem obywatelskim.

Przygotowując się do debaty uczniowie w klasach rozmawiali na temat uczestnictwa w wyborach, powodów, którymi kierują się młodzi ludzie, rezygnując z prawa do glosowania, zastanawiali się również nad tym, jakie działania należy podjąć, aby poprawić frekwencję wyborczą. Wypracowane pomysły przedyskutowano w trakcie debaty. Uczniowie mieli możliwość przedstawienia swoich argumentów, wysłuchali również opinii zaproszonych gości, którzy położyli szczególny nacisk na odpowiedzialność za losy kraju i wagę głosu, którym dysponuje wyborca. Zachęcali młodzież do większego zainteresowania samorządnością, zapraszając uczniów na sesje rady miasta, spotkania z radnymi. Przedstawiciele organizacji społecznych podkreślali znaczenie angażowania się w życie społeczne poprzez różne formy aktywności, co oprócz satysfakcji i pożytecznego spędzenia czasu, jest ważnym elementem kształtowania właściwych postaw obywatelskich. Podsumowując debatę uczestnicy zaproponowali działania, które ich zdaniem mogłyby wpłynąć na poprawę frekwencji wyborczej, zwłaszcza wśród ludzi młodych.

 

materiał nadesłany

04-04-2014