REKLAMA
REKLAMA

Leśny Kompleks Promocyjny „Lasy Bieszczadzkie” powiększony

BIESZCZADY / PODKARPACIE. Utworzony w 2011 roku Leśny Kompleks Promocyjny „Lasy Bieszczadzkie” został decyzją Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w styczniu tego roku powiększony do 69,5 tys. ha. To niemal trzykrotnie więcej niż dotąd zajmował.

W skład LKP „Lasy Bieszczadzkie” wchodziło do niedawna w całości Nadleśnictwo Stuposiany oraz częściowo lasy nadleśnictw: Cisna i Lutowiska – w sumie 24,2 tys. ha. Od stycznia tego roku tworzą go w całości nadleśnictwa: Baligród, Cisna, Lutowiska i Stuposiany, zarządzające powierzchnią  69,5 tys. ha lasów bieszczadzkich.
– Leśny Kompleks Promocyjny „Lasy Bieszczadzkie” w ciągu zaledwie kilku lat funkcjonowania wykazał, że idea zrównoważonej gospodarki i udostępnianie lasu społeczeństwu ma wielką przyszłość właśnie tu w Bieszczadach – mówi Bogusław Famielec, dyrektor RDLP w Krośnie.

– Stąd naturalne wydaje się powiększenie tego obszaru funkcjonalnego i rozwijanie w nim działalności społecznie akceptowanych, godzących ochronę przyrody, turystykę, edukację ekologiczną i badania naukowe z właściwą gospodarką zasobami leśnymi. To również ważny motyw promocji regionu. Jestem przekonany, że zaowocuje on kolejnymi atrakcjami dla turystów, gdyż w najbliższym czasie wdrożymy projekty służące udostępnianiu bieszczadzkich lasów społeczeństwu – podkreśla dyrektor.

article

To drugi, obok LKP „Lasy  Birczańskie”, obszar na terenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie, o takim charakterze. Jako pierwszy w Polsce w 1994 roku powstał LKP „Puszcza Białowieska”, zaś na bazie jego doświadczeń w następnych latach powoływano nowe obszary tego typu. Utworzone na obszarze całego kraju, pokazują zmienność warunków siedliskowych, różnorodność składu gatunkowego lasu i wielość pełnionych przez niego funkcji.

Celem LKP jest też osiąganie kompromisu między najważniejszymi zadaniami leśnictwa: produkcją drewna oraz funkcjami społecznymi i ekologicznymi, które pełni las. W wypracowaniu tego kompromisu pomagają rady naukowo-społeczne, działające przy każdym takim kompleksie. Zasiadają w nich przedstawiciele lokalnych władz samorządowych, autorytety świata nauki, reprezentanci organizacji pozarządowych, przemysłu drzewnego, lokalnych mediów, osoby obdarzone szczególnym zaufaniem społeczności lokalnych.

Idea leśnych kompleksów promocyjnych jest rodzimym polskim pomysłem na promowanie ekologicznego leśnictwa. Jej jedynym odpowiednikiem w Europie jest koncepcja lasu modelowego realizowana w Szwecji. Polski pomysł spotkał się z uznaniem europejskich leśników i naukowców.

article2

Edward Marszałek
rzecznik prasowy RDLP w Krośnie

03-02-2015

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij


Napisz komentarz przez Facebook

lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)