REKLAMA
Praca Auto Serwis
Janas Podłogi
REKLAMA

Nauczyciele Mechanika biorą udział w międzynarodowym projekcie edukacyjnym (ZDJĘCIA)

Grupa 4 nauczycieli sanockiego MECHANIKA wzięła udział w międzynarodowym projekcie „Zrównoważona i efektywna szkoła” w ramach programu Erasmus+ Edukacja Szkolna.

Pani Bożena Chabros-Jaklik – wicedyrektor ZS2 i koordynatorka szkolnych projektów wraz z trójką nauczycieli – panią Anetą Czech, panią Magdaleną Kondrat i panią Katarzyną Wojtuszewską-Cap  – wyjechała na kurs do Aten w celu rozwoju profesjonalizmu w zarządzaniu szkołą i zapewniania wysokiej jakości edukacji i pracy pedagogicznej.

Jak informuje pani Chabros-Jaklik, obecnie w Zespole Szkół nr 2  realizowane są  trzy projekty w ramach programu Erasmus+. Obejmują one wszystkie klasy techniczne i zawodowe dając każdemu uczniowi możliwość uczestnictwa w miesięcznych praktykach zawodowych oraz stażach w takich krajach, jak Wielka Brytania, Portugalia, Hiszpania, Niemcy, Malta i Włochy.

”Mobilny Mechanik” jest to pierwszy projekt, który wspiera pracę nauczycieli i kadry zarządzającej. W szkoleniu dominującym tematem było jak prowadzić zrównoważoną i efektywną działalność edukacyjną, administracyjną oraz obsługową zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.  Wzięło w nim udział 15 nauczycieli z różnych krajów europejskich: Polski, Islandii, Estonii, Rumunii i Węgier. Uczestnicy posiedli nową wiedzę pedagogiczną i psychologiczną oraz umiejętności i postawy pomocne w ich dalszej pracy.

Podczas tygodniowego pobytu – mówi pani Aneta Czech – poznawaliśmy główne założenia programu zrównoważonego rozwoju szkoły, sposoby wprowadzania go w szkołach, pozytywne efekty programu zarówno dla uczniów, nauczycieli, rodziców jak i społeczności lokalnej. Projekt nasz był międzynarodowy, brali w nim udział nauczyciele z różnych krajów: Islandii, Łotwy, Węgier, Rumunii i my z Polski, była więc okazja do zawiązania nowych znajomości, które na pewno zaowocują dalszą współpracą w przyszłości. Uczestnicy przedstawiali prezentację na temat swojej szkoły, opowiadali o systemie edukacji w swoim kraju, mieliśmy możliwość wymiany doświadczeń, poznania szkolnictwa w innych krajach. Wykłady prowadzili dla nas nauczyciele akademiccy: Nelly Kostoula i Vassilios Makrakis z uniwersytetu z Krety, Vera Dilaris z ministerstwa edukacji, Christina Nomikou dyrektor szkoły podstawowej oraz przedstawiciel rady rodziców – Ioannis Panagiotopoulos.

Zdobytą wiedzę – dodaje Pani Magdalena Kondrat – pogłębialiśmy uczestnicząc w szkoleniu praktycznym z nauczycielami greckimi pracując w grupach. Efekty zrównoważonej szkoły mogliśmy oglądać w terenie odwiedzając szkołę podstawową w Agii, która ma pierwsze miejsce w kraju, szkołę średnią w Atenach oraz żeńską szkołą średnią w Pireusie. Spotkaliśmy się z nauczycielami, uczniami, przedstawicielami lokalnej władzy, w szkole podstawowej zachwycił nas szczególnie ogródek przyszkolny – rosnące na drzewach owoce granatu i mandarynki, drzewo bananowca. Duży nacisk w tych szkołach kładzie się na ochronę środowiska, segregację makulatury, wypalonego oleju, sprzętu elektronicznego. Podczas wspólnych posiłków mieliśmy okazję spróbowania pysznych tradycyjnych greckich potraw oraz owoców morza. Ośmiorniczki, kalmary czy krewetki nie są już dla nas czymś szczególnym.

Grecja powitała nas piękną jesienną pogodą – wspomina pan Katarzyna Wojtuszewska-Cap – czyli 27ᵒC, piękne błękitne niebo, aż szkoda, że nie było czasu poleżeć na plaży czy wykąpać się w ciepłym przeźroczystym morzu. Znalazł się jednak czas na zwiedzanie, oglądaliśmy słynną świątynię Posejdona, starożytną kopalnię srebra w Lavrion, kanał koryncki  a ostatni dzień  przed powrotem spędziliśmy na rejsie po trzech greckich wyspach: Hydra, Poros i Egina. Szczególnie Hydra zachwyciła nas swoimi minimalistycznymi białymi budynkami z niebieskimi drzwiami i okiennicami oraz osiołkami jako środek lokomocji.

Uczestnicy seminarium wymienili między sobą dobre praktyki, zwiększyli swoje doświadczenie i zdolności do współpracy na poziomie międzynarodowym. Udział w projekcie umożliwił nauczycielom z MECHANIKA spotkanie kolegów z innych krajów  UE, omówienie podobieństw i różnic kulturowych oraz zbudowanie podstawy przyszłej współpracy. Zostały nawiązane  kontakty i zaplanowane dalsze działania między innymi staży zawodowych dla kierunku niedawno reaktywowanego w Mechaniku technik ochrony środowiska  w modelowych ośrodkach na Peloponezie, czy planowana wizyta nauczycieli w szkole w Islandii, która jest pionierem ruchu zrównoważonych szkół.

Zdobyte podczas mobilności doświadczenie i nabyte kompetencje będą miały pozytywny wpływ na  przyszły rozwój szkoły. Nauczyciele wykorzystają zdobytą wiedzę w pracy codziennej oraz podzielą się nią ze swoimi współpracownikami. Dzięki temu wszyscy nauczyciele  zostaną zapoznani z przykładami dobrych praktyk, stosowanymi w szkołach europejskich, poznają nowatorskie rozwiązania metodyczne oraz psychologiczne w pracy z młodzieżą, co w rezultacie wpłynie na poprawienie jakości ich pracy, a tym samym wpłynie korzystnie na jakość nauczania. Na podstawie wypracowanych za granicą rozwiązań planowane są zmiany w Programie Rozwoju Szkoły – pojawiły się nowe pomysły, szczególnie w obszarze współpracy ze środowiskiem i ekologii. Udział w tym, jak i innych projektach nadaje szkole niezwykle ważny kierunek rozwoju zawodowego, jakim jest współpraca i integracja europejska.

Publikacja sfinansowana z funduszy Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus+. erasmus
Publikacja została zrealizowana przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko jej autorów i Komisja Europejska oraz Narodowa Agencja Programu Erasmus+ nie ponoszą odpowiedzialności za jej zawartość merytoryczną.
Tekst sponsorowany
02-12-2015

Udostępnij ten artykuł znajomym: