KOLEJ: Pociągi będą jeździły szybciej, a drogi będą szersze
RZESZÓW / KRAKÓW. Tylko trzy godziny zajęła precyzyjna operacja ustawienia 230-tonowego wiaduktu na linii kolejowej Kraków – Rzeszów.
W nocy 8/9 kwietnia pracę nad drogą krajową nr 4 wykonał specjalny dźwig Herkules
Ustawienie nowej konstrukcji wiaduktu to kolejny etap modernizacji trasy kolejowej E 30 z Rzeszowa do Krakowa. W maju 2014 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizowały pierwszą części wiaduktu kolejowego w Klęczanach. Modernizacja drugiego przęsła trwała 4 miesiące. Po przebudowie wiadukt wytrzyma większe obciążenia i pozwoli podwyższyć prędkości pociągów ze 120 km/h do 160 km/h. Na inwestycji Polskich Linii Kolejowych korzystają także kierowcy. Nowe, dłuższe przęsła wiaduktu pozwoliły zwiększyć szerokość jezdni i zapewnić pas awaryjny.
– Stalowa konstrukcja wiaduktu waży 230 ton i ma 64 m długość. Przy jej ustawieniu pracowało 40 osób i specjalistyczny dźwig Herkules. Aby ograniczyć utrudnienia operację przeprowadzono w nocy przy wstrzymanym ruchu drogowym, w przerwie pomiędzy kursowaniem pociągów. Sprawna i precyzyjna akcja zajęła niewiele ponad 3 godziny – mówi Wojciech Waś, kierownik kontraktu z PLK.
Modernizacja połączenia między Krakowem a Rzeszowem zakłada wymianę ponad 300 km torów i odnowę ponad 140 wiaduktów, mostów i estakad. Dzięki inwestycji pociągi pojadą 160 km/h. Skróci się czas podróży i podniesie poziom bezpieczeństwa.
Wykonano już m.in. 195 km torów, 57 wiaduktów i mostów, 10 przejść podziemnych dla pieszych oraz 35 peronów. Koszt modernizacji to ok. 3,4 mld zł, kwota dofinansowania z UE to ok. 2,3 mld zł.
materiał prasowy PKP PLK
15-04-2015
Udostępnij ten artykuł znajomym:
Udostępnij
Napisz komentarz przez Facebook
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz