REKLAMA
STREFA SMYKA Joanna Frydrych Green Company
REKLAMA

Przełom w sprawie Via Carpathia. To okno na świat dla Polski południowo-wschodniej (FILM)

Przełom w sprawie Via Carpathia. To okno na świat dla Polski południowo-wschodniej (FILM)

PODKARPACIE. Parlament Europejski powiedział „tak” dla budowy Via Carpathia, która połączy Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji. Polska, Litwa, Rumunia, Słowacja, Turcja, Węgry i Ukraina podpisały już deklarację o budowie Via Carpathii. Na Podkarpaciu ma pokrywać się z drogą S-19. Od lat wielkim orędownikom budowy Via Carpathia jest europoseł Tomasz Poręba.

Idea utworzenia drogi Via Carpathia powstała w 2006 roku
Szlak ma przebiegać przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję, stanowiąc szlak transportowy prowadzący wzdłuż granicy wschodniej UE, z Europy Środkowej do Azji, krzyżujący się z korytarzami prowadzącymi z Europy Zachodniej do Rosji i łączący się przez porty Morza Czarnego ze szlakiem TRACECAA (Europa – Kaukaz – Azja). Trasa ma mieć parametry autostrady bądź drogi ekspresowej. Na Podkarpaciu to odcinek 174 km.

Wczoraj Parlament Europejski przyjął sprawozdanie europosła Tomasza Poręby na temat infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniej
Jest to pierwszy w historii PE kompleksowy dokument poświęcony w całości rozwojowi infrastruktury w tym regionie.

foto: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

foto: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

W przyjętym sprawozdaniu znalazło się wezwanie do Komisji Europejskiej i państw członkowskich o zajęcie się pilną potrzebą wzmocnienia infrastruktury drogowej wzdłuż wschodniej granicy UE w tym jak najszybszą budową drogi Via Carpathia.

– To prawdziwy przełom w podejściu do Via Carpathia o budowę której zabiegam w Brukseli od wielu lat. Dziś PE przyjął moje argumenty, że dzięki Via Carpathia regiony UE położone peryferyjnie uzyskają możliwość przyspieszonego rozwoju i szybciej dorównają bardziej rozwiniętym obszarom Unii. Budowa szlaku pobudzi również napływ inwestycji, wzrost przedsiębiorczości oraz poprawi bezpieczeństwo całej UE zwłaszcza w kontekście konfliktu zbrojnego na Ukrainie – powiedział Tomasz Poręba.

W przyjętym sprawozdaniu PE zachęca państwa członkowskie do przygotowania montażu finansowego dla tej inwestycji z wykorzystaniem wszystkich możliwych instrumentów finansowych takich jak fundusz „Łącząc Europę” czy „Europejski Fundusz na Rzecz Inwestycji Strategicznych”, a w perspektywie kolejnego przeglądu wytycznych transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T dołożenia wszelkich starań, aby szlak Via Carpathia został wpisany na całej długości do sieci bazowej TEN-T. „Należy zbadać także możliwość otwarcia korytarza Ren-Dunaj na północ od UE przez Via Carpathia”  – napisano w sprawozdaniu.

Dokument odnosi się także do budowy szlaku Rail Baltica, wskazując go jako pozytywny przykład współpracy między zainteresowanymi krajami
Parlament Europejski pozytywnie ocenił także wspólne, międzynarodowe inicjatywy państw członkowskich w regionie na rzecz rozwoju nowego, kolejowego szlaku towarowego nr 11 (zwanego Szlakiem Bursztynowym) łączącego ośrodki przemysłowo-handlowe Polski, Słowacji, Węgier i Słowenii wspólną ofertą w zakresie alokacji przepustowości dla międzynarodowych pociągów towarowych. „Takie projekty promują kolej jako środek transportu w międzynarodowych przewozach towarowych, poprawiają konkurencyjność transportu kolejowego oraz zapewniają lepsze wykorzystanie istniejącej przepustowości dla towarowych przewozów międzynarodowych” – czytamy w sprawozdaniu.

tp

W dokumencie autorstwa Tomasza Poręby znalazło się również odniesienie do strategii makroregionalnej na rzecz Karpat
– Makroregionalne strategie UE, takie jak istniejące już strategie na rzecz Morza Bałtyckiego, regionu Dunaju i regionu adriatycko-jońskiego oraz przyszła strategia na rzecz regionu Karpat, zapewniają innowacyjne ramy zarządzania w zakresie pokonywania wyzwań stojących przed polityką transportową, z którymi państwa członkowskie nie mogą uporać się same – wskazuje europoseł PiS.

W raporcie odniesiono się także m.in. do budowy Nord Streamu jako projektu hamującego inwestycje w regionie. „Parlament Europejski jest zaniepokojony tym, że realizacja projektów takich jak gazociąg Nord Stream może zakłócić i zablokować inwestycje w tym regionie, zwłaszcza w rejonie Bałtyku. Nalega, aby wszystkie rurociągi podwodne musiały spełniać wymogi głębokości zanurzenia u wejścia do portu” – czytamy w sprawozdaniu.

Warto dodać, że minister infrastruktury podpisał już umowę na budowę centralnego odcinka drogi S61, prowadzącej do granicy z Litwą jako elementu szlaku komunikacyjnego Via Baltica.

27-10-2016

Udostępnij ten artykuł znajomym:



Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.

Pokaż więcej komentarzy (0)