REKLAMA
REKLAMA

Budowa „ekspresówki” S19 z Babicy do Barwinka staje się faktem. Via Carpathia jest strategiczną inwestycją w skali kraju (FILM, ZDJĘCIA)

Budowa „ekspresówki” S19 z Babicy do Barwinka staje się faktem. Via Carpathia jest strategiczną inwestycją w skali kraju (FILM, ZDJĘCIA)

RZESZÓW, REGION / PODKARPACIE. Dzisiaj w Rzeszowie podczas konferencji „Teraźniejszość i przyszłość zrównoważonego układu komunikacyjnego Podkarpacia. Implikacje dla gospodarki” podpisano historyczny dokument. To aneks do kontraktu terytorialnego na budowę S19 od Babicy do Barwinka na granicy ze Słowacją. Niedługo na naszym portalu relacja video z tego wydarzenia, komentarze, wywiady oraz więcej zdjęć!

To wielki dzień dla Podkarpacia – powiedział Władysław Ortyl.

Odcinek drogi ekspresowej S19 z Babicy do Barwinka będzie budowany. Wieloletnie starania marszałka Władysława Ortyla oraz europosła Tomasza Poręby przyniosły efekt. Wspomniany odcinek drogi został wpisany na listę podstawowych przedsięwzięć w Kontrakcie Terytorialnym. Dokument został podpisany podczas konferencji „Teraźniejszość i przyszłość zrównoważonego układu komunikacyjnego Podkarpacia”.

Dołączenie tej inwestycji reguluje stosowny aneks, który dziś uroczyście podpisano w G2A Arenie w Jasionce. W imieniu samorządu województwa podpis złożył marszałek Władysław Ortyl, a stronę rządową reprezentował Adam Hamryszczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju. W tym ważnym momencie towarzyszyli również Tomasz Poręba, europoseł, który od lat zabiegał o tę drogę zarówno w instytucjach europejskich, jak i na forum krajowym, a także posłowie Bogdan Rzońca, Wojciech Buczak, Marek Chodkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa oraz Ewa Leniart, wojewoda podkarpacki.

Jesteśmy świadkami historycznego dnia dla Podkarpacia, dla Polski. Wiele lat starań, zabiegów, coś co wydawało się niemożliwe, dzisiaj staje się realne. To jest dzień szczególny, cieszę się, że mogę w tym wydarzeniu uczestniczyć – powiedział europoseł Tomasz Poręba.

Poseł Bogdan Rzońca, przewodniczący sejmowej komisji ds. infrastruktury mówił z kolei, że ta część Polski i Europy zasługuje na ten korytarz jakim jest Via Carpathia.

Dziękujemy za ten odcinek do Barwinka, ale powinniśmy już myśleć o dalszym rozwoju tej drogi, która będzie miała absolutnie ważne znaczenie gospodarcze i turystyczne – mówił.

Podkarpacie, makroregion Polski Wschodniej, długo czekał na taką decyzję polskiego rządu. Wreszcie wszyscy mieszkańcy, przedsiębiorcy doczekaliśmy się takiej decyzji, która rzeczywiście wpłynie na rozwój gospodarczy Podkarpacia i całej Polski. Jestem zaszczycony, że mogę w imieniu polskiego rządu złożyć podpis pod tym dokumentem – mówił wiceminister Adam Hamryszczak.

Marszałek Władysław Ortyl dziękował natomiast szczególnie premier Beacie Szydło za szybkie decyzje, które doprowadziły do podpisania aneksu do Kontraktu Terytorialnego.

Kontrakt terytorialny to rodzaj umowy między rządem a samorządem, który wskazuje inwestycje do realizacji w regionie, które mają strategiczne znaczenie dla całego kraju. Kontrakt podpisano w grudniu w 2014 roku. Większość województw dokonała tego wcześniej, ale marszałek Władysław Ortyl negocjował wpisanie kluczowego odcinka S19 chociaż na listę rezerwową. Teraz droga z Barwinka do Babicy jest na liście podstawowej. Już w grudniu 2016 roku przyznano blisko 70 milionów na prace koncepcyjne tego odcinka, a wcześniej zabezpieczono finansowanie budowy fragmentu z Rzeszowa do Babicy. W czerwcu rząd RP podniósł limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, zapisując na Via Carpathię 21 mld zł. Te kroki zapowiadały, że wkrótce zapali się zielone światło dla odcinka Babica-Barwinek, najtrudniejszego pod względem budowlanym.

Droga S19 jest częścią europejskiego szlaku Via Carpathia z Kłapejdy przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię aż do greckich Salonik. W Polsce jej długość to blisko 700 km.

W podpisanym aneksie znalazły się także dwie inne kwestie. Z listy przedsięwzięć warunkowych na listę przedsięwzięć podstawowych przeniesiona została inwestycja pn. „Budowa obwodnicy Łańcuta” oraz nastąpiła zmiana nazwy przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi (była DK 19) na odcinku od granicy miasta Rzeszowa do DW 869” (droga lotniskowa) na „Budowa DW 878 – od ul. Lubelskiej w Rzeszowie do DW 869” – (etap I i II).

Podczas konferencji zostały także podpisane listy intencyjne z przedstawicielami samorządów w związku z planowanymi inwestycjami drogowymi w województwie. Dotyczą one takich przedsięwzięć jak:

– „Budowa nowego węzła Autostrady A4 – węzeł Kolbuszowa”

– „Budowa nowego węzła Autostrady A4 – węzeł Pilzno oraz łącznika drogowego od węzła do DK 94 w ciągu DK 73”

– „Budowa nowego węzła Autostrady A4 – węzeł Ropczyce”

– „Budowa nowej drogi dwujezdniowej na odcinku: Miejsce Piastowe – Sanok o parametrach drogi klasy GP w ciągu DK 28”

Podczas konferencji debatowano o perspektywach rozwoju sieci transportowych na Podkarpaciu, kluczowych przedsięwzięciach drogowych oraz o rozwoju infrastruktury kolejowej i lotniczej.

źródło: Tomasz Leyko/Monika Konopka
fot. Daniel Kozik
Biuro Prasowe UMWP

16-10-2017

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook

lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)