Wszystkie rodzaje nadwozia w aucie osobowym
Nadwozia, ich rodzaje, możliwości, a także plusy i minusy – to temat rzeka. Szczególnie dla osób, które dopiero po raz pierwszy decydują się na zakup samochodu. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć na temat poszczególnych typów nadwozi.
Tak naprawdę najczęściej wymieniamy nadwozia typu Coupe, Hatchback, Kabriolet, czy też Kombi. Okazuje się jednak, że tych typów jest zdecydowanie więcej. Po prostu nie zwracamy na nie uwagi, lub też nie obowiązują w pospolicie dostępnych dla nas pojazdach.
Typy nadwozi:
– Baquet – ten typ nadwozia, już od bardzo dawna nie obowiązuje. Ponieważ był modny na początku XX wieku, czyli w latach pierwszych świetności motoryzacji. Ten typ nadwozia przypominał bardzo powóz konny. Ponieważ siedzenia, najczęściej kanapy, które były wysunięte nieco do góry.
– Barchetta – żeby zrozumieć, jak prezentował się ten typ nadwozia, powinniśmy przenieść się w czasie do lat 50-tych ubiegłego wieku. W takim typie nadwozia było produkowane między innymi Ferrari 166mm. Zatem mieliśmy do czynienia z samochodami wyścigowymi przeznaczonymi wyłącznie dla jednej osoby. Jedną z cech wyróżniających ten pojazd, jest między innymi brak zderzaków. Dzięki temu opór powietrza był jeszcze mniejszy.
– Brek – kolejny przestarzały typ nadwozia, będący w użytku na przełomie XIX i XX wieku. Przypominał on bardziej baldachim, niż znane nam współczesne nadwozie.
– Combi Coupe – Można powiedzieć, że jest to połowiczne rozwiązanie pomiędzy nadwoziem typu hatchback, a typem kombi. Combi Copue został zaprojektowany przez firmę Saab, kiedy to w 1974 roku pojawił się pierwszy model samochodu.
– Coupe – jest typem nadwozia, który większość z nas doskonale zna. Ponieważ wyróżnia się on przede wszystkim tym, że nadwozie jest nieco ścięte. Rzeczywiście bardziej przypomina on płaską stylistyką. Takim przykładem samochodu, który występuje w nadwoziu typu coupe, jest między innymi Peugeot 406.
– Dual Owl – to typ nadwozia, którego już na pewno nie spotkamy. Ponieważ funkcjonował on w motoryzacji na przełomie 30-40 lat ubiegłego wieku. Kabina podzielona na dwie części, była wykorzystywana przez szofera, jak i również pasażerów, którzy docelowo byli usytuowani z tyłu.
– Faeton – typ nadwozia obowiązujący na początku XX wieku. Można było spotkać takie samochodu aż do 30-stych lat ubiegłego wieku. Samochody z tym typem nadwozia wyróżniały się przede wszystkim otwartym dachem, i tylko dwoma siedzeniami.
– Fastback – typ nadwozia, które charakteryzuje się przede wszystkim obecnością nieruchomego okna. To właśnie pod nim znajduje się bagażnik, lub też schowany silnik. Okazuje się, że ten typ nadwozia funkcjonuje do dzisiaj, chociaż nie zalicza się do najpopularniejszych. Warto również dodać, że obecnie w tym typie nadwozia produkowane są takie modele samochodów, jak Porsche Panamera, Audi A7, czy też Mercedes-Benz C218.
– Faux cabriolet, zwany inaczej hardtopem. Chociaż tłumacząc na język polski, oznacza on po prostu fałszywy kabriolet. W takim razie mamy do czynienia z zamkniętym nadwoziem, który faktycznie miał chowaną górną część wraz z szybami. Obecnie takie auta nie są już produkowane, ale były bardzo popularne w latach 60-tych ubiegłego wieku.
– Fordor – jest typem nadwozia, który obecnie nie wyróżnia się niczym nadzwyczajnym, ponieważ jego główną cechą charakterystyczną jest przede wszystkim to, że posiada on czworo drzwi.
– Hardtrop – samochód posiadających sztywny dach, który jest zamontowane na stałe. Jego głównym wyróżnikiem jest przede wszystkim brak słupków, które normalnie znajdują się pomiędzy bocznymi szybami.
– Hatchback – jest to w tej chwili jeden z najpopularniejszych typów nadwozia. Wyróżnia się on dodatkowymi drzwiami umożliwiającymi dojście do bagażnika lub też części pasażerskiej. Dużym udogodnienie jest możliwość złożenia tylnych siedzeń. Dzięki temu bagażnik zwiększa swoją objętość. Przykładem takich samochodów w hatchbacku jest między innymi Toyota Yaris III, czy też Opel Vectra.
– Kabriolet – przez wiele lat ten rodzaj nadwozia, a właściwie samochodu osobowego, uznawany był przez ikonę luksusu. Dach jest składany lub zdejmowany. Do przykładów takiego nadwozia zalicza się między innymi model Cadillac Eldorado, czy też Porsche 911.
– Kombi – któż z nas nie widział samochodu typu kombi. Charakterystyczny wydłużony tył, dzięki czemu przewożenie bagażu jest zdecydowanie łatwiejsze. Obecnie większość aut typu kombi wyróżnia się również obecnością relingów znajdujących się na dachu. Zatem tego typu auta na pewno są idealne dla osób, które cenią sobie wygodę oraz funkcjonalność.
– Kombivan – Jeżeli mielibyśmy połączyć nadwozia typu van i kombi, to właśnie wyjdzie nam kombivan. Jest to całkiem współczesny typ nadwozia. Ponieważ po raz pierwszy na rynku motoryzacyjnym pojawiło się dopiero w 1997 roku. Wśród modeli samochodów, wyróżniających się tym typem nadwozia, znaleźć możemy Peugeota Bippera, czy też Forda Tourneo.
– Landaulet – takich samochodów z typem nadwozia Landaulet na pewno już nie spotkamy. Wyróżniały się one tym, że fragment dachu był wykonany najczęściej z brezentu. Natomiast pozostała część pozostawała sztywna.
– Liftback – to dość często spotykany typ nadwozia, który pod względem swojej konstrukcji jest podobny do hatchbacku. Szyba jest jednym elementem wraz z pokrywą bagażnika. Ten typ nadwozia wyróżnia się również nawisem, który umieszczony jest za tylnym kołem.
– Limuzyna – typ nadwozia, który jest jednocześnie tożsamy z luksusem, a także zamożnością. Wyróżnia się tym, że jest czterodrzwiowe. W środku znajduje się od kilku do nawet kilkunastu miejsc. Część przeznaczona dla pasażerów jest oddzielona od siedzenia kierowcy szybką lub ścianką. Dzięki temu pasażerowie mogą liczyć na zdecydowanie większą prywatność.
– Mikrovan – typ nadwozia, które jest pięciodrzwiowe. Do najpopularniejszych modeli w tym typie zalicza się Opel Agila, czy też Suzuki Wagon R.
– Minivan – samochody produkowane w jedno – lub czasem nawet dwóch bryłach. Chociaż typowe vany służą przede wszystkim do przewozu towarów, to minivany w zależności od swojej wielkości, pozwalają na przewóz nawet do 8 pasażerów.
– Notchback – nadwozie wyróżniające się budową trójbryłową. Bagażnik, który jest ostatnią bryłą, najczęściej jest bardzo krótki lub też tylne okno znajduje się w pozycji całkowicie prostopadłej do nadwozia.
– Pick-up – jest to typ nadwozia, który producenci wykorzystują do samochodów dostawczych, jak i również terenowych samochodów osobowych. Jego wyróżnikiem jest skrzynia ładunkowa, która jest oddzielona od kabiny pasażerskiej.
-Roadster – typ nadwozia, który obecnie oznacza samochód o charakterze sportowym. Najczęściej auto ma dwa miejsca – dla kierowcy oraz pasażera, a także jego wyróżnikiem jest brak stałego dachu.
– Sedan – trójbryłowe nadwozie, które ma oddzielny przedział bagażowy oraz silnikowy. Najpopularniejszym modelem samochodu jaki był produkowany w typie nadwozia sedan, jest Volkswagen Passat.
– Targa – nadwozie samochodu wyróżniające się zdejmowaną częścią usztywnionego dachu. Przedstawicielem takiego typu nadwozia jest między innymi Matra 530.
– Tautliner – jest to typ nadwozia samochodu ciężarowego. Jego cechą charakterystyczną jest kurtyna, którą zasuwa się po załadunku towaru na naczepę.
– Torpedo – typ nadwozia, który był popularny w latach od 1910 do 1930 roku. Wyróżniał się płaskim dachem, który można było złożyć. Nie było natomiast żadnej osłony po bokach.
– Tourer – typ nadwozia, który był produkowany na początku XX wieku. Wyróżniał się otwartym dachem, a także brakiem przednich drzwi.
– Tudor – nadwozie samochodowe, które podobny jest bardzo do dwudrzwiowego sedana. Popularny był w latach 50-tych ubiegłego wieku.
– Van – nadwozie jednobryłowe, które wykorzystuje się do samochodów zarówno dostawczych, jak i również osobowych. Po raz pierwszy nadwozie typu van, zostało wprowadzone przez markę Dodge.
Wybór samochodu z optymalnym nadwoziem
Jeżeli już wiesz, jaki typ nadwozia Cię interesuje najbardziej, możesz teraz przejść spokojnie do zakupu wymarzonego samochodu. W tym przypadku najlepiej sprawdzi się na przykład serwis ogłoszeniowy samocholand.pl. To właśnie tutaj masz do czynienia z bardzo wygodną przeglądarką, dzięki której ustawisz wszystkie interesujące Cię parametry. Ponadto zyskujesz gwarancję, iż natrafisz na samochód, który spełni również Twoje finansowe oczekiwania. W końcu każdy chce zyskać jak najwięcej, przy okazji wcale nie przepłacając.
Artykuł sponsorowany