OBWODNICA SANOKA: Trudny teren i sporo prac strzałowych (FILM, ZDJĘCIA)
SANOK / PODKARPACIE. Po przestoju związanym z działaniami archeologów na terenie obwodnicy Sanoka, prace dynamicznie ruszyły do przodu. Prowadzone są przy obiektach inżynierskich, widać zarys właściwego traktu, choć gdzieniegdzie potrzebne jest jeszcze przeprowadzenie prac strzałowych, aby zniwelować nieco góry i wyrównać doły.
Prace na terenie budowy prowadzone są od 6 do 22 zgodnie z warunkami. Ilość osób i sprzętu na terenie budowy waha się w zależności od prowadzonych robót. Jest to od 90 do 100 jednostek sprzętowych oraz od 90 do nawet 130 osób wykonujących pracę w ciągu dnia.
– W tym momencie prowadzimy roboty praktycznie na całej obwodnicy. W połowie czerwca zwolniono nam obszary zajmowane przez archeologów. Przystępujemy do robót odkrywkowych związanych ze stropem skalnym. Tych prac związanych z kruszeniem i robotami ziemnymi w skale okazało się dużo więcej niż przewidywane było w kontrakcie. To bardzo skomplikowane prace związane z odwiertami, robotami strzałowymi, a potem z przekruszeniem tego materiału, który będziemy starali się wykorzystać – wyjaśnia Marcin Prejznar, kierownik budowy z firmy Max Bögl.
– Jestem bardzo zadowolony z tej inwestycji. Zrobi ona trochę miejsca w samym mieście. Obecnie około 27 tys. aut przejeżdża przez centrum Sanoka, a obwodnica zmniejszy ten ruch o blisko 40%. Jednak nie obawiam się, że turyści miną miasto. Gród Grzegorza ma tak olbrzymi potencjał kultury, nie sposób ominąć chociażby Muzeum Budownictwa Ludowego czy sanockiego Zamku – mówi Tadeusz Pióro, burmistrz Sanoka.
– To wielka inwestycja, na którą czekaliśmy od lat 70. ubiegłego wieku. Z takiego okresu pochodzą pierwsze plany obwodnicy Sanoka. Udało się zdobyć na nią środki właśnie teraz i bardzo się z tego cieszę – podkreśla poseł Piotr Uruski, członek sejmowej Komisji Infrastruktury.
Inwestycja obejmuje budowę obwodnicy Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28 Zator – Medyka wraz z infrastrukturą techniczną, budowlami i urządzeniami budowlanymi. Projektowana droga krajowa nr 28 w zakresie opracowania stanowi obwodnicę miasta Sanok. Początek opracowania zlokalizowany jest na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 886 z ul. Krakowską (DK 28). Koniec opracowania stanowi włączenie projektowanej obwodnicy do istniejącej drogi krajowej nr 84 (ul. Lipińskiego).
Całkowita długość projektowanej obwodnicy wynosi około 6,7 km. Inwestycja zlokalizowana jest w granicach województwa podkarpackiego, na terenie powiatu sanockiego i obejmuje tereny miasta Sanok oraz gminy Sanok.
Paulina Ostrowska-Reizer