REKLAMA
REKLAMA

Tomasz Poręba: Ruszyły prace przygotowawcze budowy drogi S19 w kierunku południowym do granicy ze Słowacją w Barwinku

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała ofertę do realizacji koncepcji programowej odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Babica do węzła Domaradz. – To część 75-kilometrowego odcinka Babica-Barwinek, który realnie otworzy Podkarpacie na południe Europy – powiedział dziś podczas konferencji prasowej w Rzeszowie europoseł PiS Tomasz Poręba.

Odcinek S19 Babica-Domaradz, na który dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty, jest częścią dużego przetargu obejmującego wykonanie Koncepcji Programowej z pełnym rozpoznaniem geologicznym na S19 Babica-Barwinek na granicy ze Słowacją. Aktualnie trwa procedura wyboru najkorzystniejszych ofert dla kolejnych odcinków, tj.: Domaradz-Miejsce Piastowe długości 22,70 km, Miejsce Piastowe-Dukla długości 10,40 km, Dukla-Barwinek długości ok. 18 km.

W ramach zamówienia zostanie przygotowane m.in. kompleksowe rozpoznanie geologiczne wraz z dokumentacją i monitoringiem hydrogeologicznym jak również analiza i prognoza ruchu, opracowania ekonomiczno-finansowe, dokumentacja bezpieczeństwa tunelu i wariantowe rozwiązania techniczne planowanej drogi wraz z obiektami inżynierskimi.

Tomasz Poręba zauważa, że to kolejny ważny krok ku realizacji podkarpackiej części szlaku Via Carpathia. W ubiegłym roku doszło do podpisania historycznego dokumentu, jakim jest aneks do kontraktu terytorialnego z rządem na kwotę 24 mld zł na budowę S19 od Babicy do Barwinka. Dziś widzimy, że realizacja tego odcinka jest traktowana w sposób absolutnie priorytetowy – zaznacza Tomasz Poręba.

Tomasz Poręba podkreśla, że Via Carpathia to szansa dla polskich portów. Trasa, która w Polsce będzie biegła z Barwinka przez Rzeszów na Lublin, następnie drogą S17 na Warszawę, a ze stolicy drogą S7 i A1 do polskich portów pozwoli Węgrom, Rumunom, Słowakom, Bułgarom wysyłać towary i usługi do portów w Polsce, przyczyniając się do ich rozwoju.

Europoseł PiS poinformował także, że po miesiącach zabiegów tempa nabierają działania zmierzające do przejęcia przez PKP sprzedanej kilka lat temu przez rząd PO-PSL podmiotowi słowackiemu fabryki wagonów w Gniewczynie koło Przeworska. Po przeprowadzeniu audytu aktualnie trwają intensywne prace mające na celu wyjaśnienie powiązań własnościowych umożliwiające ewentualne złożenie oferty i otwarcie negocjacji handlowych powiedział Tomasz Poręba.

Istniejąca od 1982r. Fabryka Wagonów „Gniewczyna” S.A. w Gniewczynie Łańcuckiej to niegdyś jedna z czołowych polskich firm branży kolejowej, zajmująca się produkcją i modernizacją taboru towarowego i jeden z największych pracodawców w powiecie przeworskim, który dawniej zatrudniał ponad tysiąc pracowników. Działalność Fabryki w Gniewczynie i oferowane przez nią produkty to kilka lat temu była sprawdzona i potwierdzona certyfikatami i referencjami jakość na rynku europejskim. Co więcej, w samej fabryce, a widziałem to osobiście, wciąż stoją gotowe do pracy maszyny i urządzenia, a według powszechnej opinii ekspertów realne jest szybkie wznowienie produkcji. Chciałbym, aby stało się to jak najszybciej  powiedział Tomasz Poręba.

fot.1

materiały nadesłane

29-01-2018




Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.