REKLAMA
REKLAMA

Egzamin z matematyki to nie wyrok! Eksperci BUKI podpowiadają, jak zdać egzamin ósmoklasisty na 100 procent

Wielkimi krokami zbliżają się egzaminy ósmoklasistów, które odbędą się już za miesiąc. Jest to bardzo ważny etap w życiu uczniów i rodziców, gdyż często decyduje o tym, do jakiej szkoły średniej dostanie się młody człowiek. To ostatnie ma natomiast wpływ na ewentualną dalszą naukę na poziomie uniwersyteckim. Eksperci serwisu korepetytorskiego BUKI podpowiadają, jak skutecznie wspomóc dziecko w procesie nauki do egzaminu.

Terminy i warunki 2021

Egzamin dla ósmoklasisty z matematyki ma na celu sprawdzenie, czy dziecko opanowało najważniejsze aspekty podstawy programowej z przedmiotu matematyka. Tak, jak w latach wcześniejszych, tak i w 2021 roku egzamin będzie składać się z zadań zamkniętych oraz kilku zadań otwartych. Pierwszy termin egzaminu to środa 26 maja o godzinie 9:00. Terminem dodatkowym jest 17 czerwca tego samego roku, także o godzinie 9:00. Na rozwiązanie wszystkich zadań uczeń ma dokładnie 100 minut.  Uczeń może uzyskać  25 punktów, z czego 15 punktów to zadania zamknięte, zaś pozostałe 10 punktów stanowią zadania otwarte.

 

Korepetytorzy BUKI dzielą się własnym doświadczeniem i podpowiadają, na jakie aspekty zwrócić szczególną uwagę, żeby zyskać ten najwyższy wynik. 

Jak może pomóc rodzic?

Ze względu na aktualne warunki – w tym głównie naukę w systemie zdalnym – uczniowie mają utrudnione zadanie. Otwiera to jednak pole do działania właśnie dla rodziców: wspólna nauka z dzieckiem może być wysoce efektywna, ale warto opierać się na kilku podstawowych założeniach.

Po pierwsze: 
Należy zweryfikować, czy dziecko opanowało podstawy – doradza na swoim blogu korepetytor z matematyki Claudia Skoneczna. Wbrew pozorom, właśnie ten aspekt okazuje się problematyczny. Uczeń może np. dobrze rozumieć bardziej zaawansowane zagadnienia, ale przy tym mieć poważne problemy chociażby z tabliczką mnożenia czy mnożeniem i dzieleniem pisemnym. Powód jest prozaiczny: łatwy dostęp do elektroniki, która jest szybsza i bardziej efektywna, niż działania pisemne. Problem polega na tym, że w trakcie egzaminu nie można korzystać z tabletów ani telefonów.

Po drugie: 
Pani korepetytor podkreśla, jak ważna jest znajomość wzorów. Ósmoklasista powinien znać na pamięć wszystkie ważne wzory. Należy też sprawdzić, czy dziecko potrafi wyprowadzać jedne wzory z innych (to wyjątkowo cenna umiejętność zwłaszcza w zadaniach z treścią), a także czy umie stosować odpowiednie wzory w odpowiednich zadaniach. 

Po trzecie: 
Systematyczność, porządek i zapisywanie już rozwiązanych zadań. Najgorsza metoda uczenia się do egzaminu z matematyki to rozwiązywanie zadań na zasadzie „treningu”. Kształtuje to umiejętności, jednak rzecz jest w tym, aby uczeń także przyswajał materiał na trwałe. Do tego zaś niezbędne jest nie tylko regularne rozwiązywanie zadań, ale też dostęp do już rozwiązanych arkuszy, powracanie do wcześniejszych etapów jeśli jest to konieczne oraz utrwalanie umiejętności poprzez ponowne przeglądanie zadań już zrobionych. 

Po czwarte: 
Podział nauki na Stały Harmonogram Ćwiczeń oraz Aktywności Dodatkowe. Stały Harmonogram to oczywiście codzienny czas bardziej intensywnej nauki o stałych godzinach. Powinno to być 50-60 minut, zawsze o tej samej porze. Aktywności Dodatkowe to natomiast „otaczanie się matematyką”. Może to być np. wspominane przeglądanie rozwiązanych arkuszy, oglądanie rozwiązywanych ćwiczeń na YouTube, różnego rodzaju gry matematyczne. 

Po piąte: 
Teoria i praktyka. Matematyka wymaga zarówno opanowania podstawy teoretycznej, jak i też treningu, a więc rozwiązywania ćwiczeń. Najlepiej, jeżeli oba te wymiary są ze sobą odpowiednio skoordynowane. Przykład? Niech będą to układy równań. Warto zacząć od objaśnienia dziecku wzorów i sposobu ich zastosowania. Następnie przechodzimy do ćwiczeń, w których te wzory mają zastosowanie. W ten sposób, nauka przybiera formę systemu, w którym kolejne etapy są traktowane dwuwymiarowo – praktycznie i teoretycznie – a przejście do kolejnego etapu następuje dopiero wtedy, gdy dziecko w całości opanowało etap poprzedni. 

Egzamin maturalny dla ósmoklasisty a znaczenie profesjonalnych korepetycji

Często jednym z najpoważniejszych problemów wcale nie jest brak zdolności matematycznych ucznia. Dziecko może po prostu nie wiedzieć, jak „zabrać się” do nauki matematyki. – Matematyka to jeden z najbardziej problematycznych przedmiotów dla wielu uczniów. Dlaczego? Bo prawdopodobnie nie wiedzą jak się jej uczyć. – mówi korepetytor BUKI na swoim blogu.  

W jaki sposób można poradzić sobie z tą trudnością? Najefektywniejsza i najszybsza metoda to profesjonalne korepetycje matematyka. Doświadczony korepetytor przede wszystkim:

  1. Będzie prowadził indywidualne zajęcia z uczniem według sprawdzonej metodologii. Oznacza to nie tylko sam przyrost wiedzy dziecka, ale również wyposażenie go w lepsze narzędzia do nauki samodzielnej, właśnie na bazie tego, co zostanie pokazane uczniowi przez korepetytora.
  2. Przeanalizuje mocne i słabe strony ucznia, oceni jego indywidualne predyspozycje, a następnie dopasuje system nauki do tych czynników.
  3. Będzie w stanie w czytelny i prosty sposób wyjaśnić uczniowi także złożone zagadnienia. Problemem w nauce samodzielnej bywa niezdolność samodzielnego zrozumienia niektórych równań, wzorów oraz innych zagadnień teoretycznych. To natomiast rodzi frustrację: dziecko nie tylko zniechęca się do nauki, ale też zaczyna się stresować i wątpić w siebie.

Serwis BUKI to tysiące ogłoszeń profesjonalnych korepetytorów z ogromnym doświadczeniem dydaktycznym. Pomoc specjalisty to zdecydowanie najbardziej skuteczna metoda, aby usprawnić naukę dziecka do egzaminów. Średnia wartość zajęć z matematyki wynosi 60 złotych za godzinę. Istnieją jednak tańsze opcje – ceny oferowanych w serwisie zajęć zaczynają się od 30 złotych za godzinę. Wszystko zależy od preferencji ucznia i rodzica, początkowego poziomu wiedzy i końcowych celów kursu.

Nie należy traktować korepetycji jako „nauki dodatkowej”. Jest to pełnowymiarowy proces dydaktyczny, prowadzony przez profesjonalistę i mający na celu globalny rozwój zdolności matematycznych ucznia, przy uwzględnieniu indywidualnej specyfiki młodego człowieka. 

Artykuł sponsorowany
materiały nadesłane

19-04-2021

Udostępnij ten artykuł znajomym: