REKLAMA
REKLAMA

Samochody bojowe produkowane w Autosanie. „Szansa, ale i wyzwanie”

SANOK / PODKARPACIE. Sanocka fabryka Autosan to nie tylko autobusy. Po przejęciu przez Hutę Stalowa Wola jeszcze mocniej postawiono na produkcję zbrojeniową. Militarny konflikt na wschodzie sprawił, że produkcja wojskowa w sanockie fabryce może być prowadzona na szerszą skalę.

Piotr Uruski, poseł na Sejm RP.

– Czas, który nastał w Europie i potrzeby związane z wojną po napaści Rosji na Ukrainę, powodują, że takie a nie inne decyzję zapadają w związku z Autosanem. Fabryka będzie produkowała  samochody bojowe typu Waran, które będą mogły przewozić 8 żołnierzy, będą wyposażone w karabiny maszynowe i sprzęt do niszczenia czołgów – mówił w programie Konkrety i opinie, Piotr Uruski, poseł na Sejm RP.

I dodawał: – Sam Autosan przygotował w swojej ofercie i autobus elektryczny, i autobus wodorowy. W związku z tym technologicznie dokonał postępu. Aby uruchomić produkcję na większą skalę, potrzebne są bardzo duże pieniądze i nowe linie produkcyjne. Produkcja zbrojeniowa jest pewną stałą, jest wymiernikiem jakości zakładu. Huta Stalowa Wola produkuje jedne z najlepszych na świecie haubice Krab. Więc technologiczne można w Polsce produkować sprzęt najwyższej klasy i mam nadzieję, że taki sprzęt będzie także produkowany w Autosanie.

Co obecnie produkuje Autosan?

Na zdjęciu Maciej Borecki. Archiwum Autosan Sp. z o.o.

– Autosan realizuje kontrakty na produkty specjalne znajdujące się w ofercie dla Sił Zbrojnych RP, tj. autobusy, kontenery, nadwozia, kabiny, przyczepy. Nasza firma wchodzi także w skład Konsorcjum PGZ–WISŁA. Bez wątpienia produkcja pojazdu 4×4 stanowić będzie dla nas szansę, ale również wyzwanie – przekazuje Maciej Borecki, prezes Zarządu Autosan Sp. z o.o.

W ramach kontraktu na dostawy niszczycieli czołgów pk. OTTOKAR-BRZOZA dla SZ RP, Konsorcjum PGZ-OTTOKAR przygotowuje się do uruchomienia produkcji poszczególnych elementów modułu oraz analizuje optymalne zaangażowanie spółek GK PGZ. Jedną z potencjalnych lokalizacji, w których mogą być produkowane podwozia jest sanocka fabryka.

– Lokowanie produkcji wymaga przeprowadzenia analiz możliwości spółek, posiadanego doświadczenia oraz wymaganych inwestycji infrastrukturalnych. Te tematy są elementem aktualnie prowadzonych uzgodnień konsorcjantów i objęte są tajemnicą przedsiębiorstwa. O dalszych krokach w pracach Konsorcjum jak i postępach w realizacji programu będziemy informować na bieżąco – uzupełnia M.Borecki.

Parametry pojazdu Waran:

– Pojazd terenowy o wysokiej mobilności w stałym układzie napędowym 4×4;
– Konstrukcja pojazdu posiada doskonałe właściwości trakcyjne w trudnych warunkach terenowych oraz zapewnia wysoki komfort jazdy;
– Obszerna kabina pomieści ośmioosobową załogę wraz z wyposażeniem;
– Pojazd może być bazą dla wersji specjalistycznych, np. wozu rozpoznawczego, wozu dowodzenia czy ewakuacji medycznej;
– Konstrukcja dachu umożliwia montaż dodatkowego wyposażenia, np. systemu obserwacyjnego lub stanowiska strzeleckiego;
– Ładowność, która przy II poziomie ochrony balistycznej wg. STANAG 4569 wynosi 5 ton;
– Masa własna wozu wynosi 13 ton;
– Zasięg maksymalny to 700 km;
– Maksymalna prędkość: 110km/h.

foto: PGZ (2)


ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Autosan zaprojektował pojazd dla osadzonych (FOTO)

23-11-2022

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook

lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)