SANOK / PODKARPACIE. Od dziś rozpoczynamy przygotowania do najważniejszego święta w Kościele Katolickim – Zmartwychwstania Pana Jezusa. Wielki Czwartek rozpoczyna Triduum paschalne. Sprawdź, gdzie jeszcze można skorzystać z sakramentu spowiedzi oraz jak rozpocznie się Triduum w poszczególnych parafiach w Sanoku.
Franciszkanie Sanok
Dodatkowa możliwość spowiedzi w Wielki Czwartek w 7.00 – 12.00, oraz Wielki Piątek i Wielką Sobotę w godz. 7.00 – 9.00.
Fara Sanok
Parafia pw. Chrystusa Króla (Wójtwostwo)
Wielki Czwartek to dzień wdzięczności za dar Eucharystii i kapłaństwa. Msza Wieczerzy Pańskiej o godz. 18.00.
Czuwanie przy Ciemnicy od godz. 20.00 – Oaza Dzieci Bożych, zaś od godz. 21.30 Przyjaciele Oblubieńca do godz. 23.00.
Parafia Najświętszego Serca Pana Jezusa (Lipińskiego)
W Wielki Czwartek nie ma Mszy św. rano. Msza św. Wieczerzy Pańskiej o godz. 18.00, następnie przeniesienie Najświętszego Sakramentu do ciemnicy i adoracja do godz. 22.00.
Triduum Paschalne to kulminacja całego Wielkiego Postu i Wielkiego Tygodnia. Chrześcijanin nie może przespać tych dni. Od Niedzieli Palmowej do Niedzieli Zmartwychwstania Kościół wspomina najważniejsze wydarzenia w historii zbawienia: ustanowienie Eucharystii, mękę i śmierć Chrystusa oraz Jego zmartwychwstanie.
Święta Wielkanocne nie są tak rodzinne i ciepłe jak Boże Narodzenie, jednak dla chrześcijan mają większe znaczenie. Apostoł Paweł w 1 Liście do Koryntian (15,17) stwierdza jednoznacznie: jeżeli Chrystus nie zmartwychwstał, daremna jest wasza wiara.
Zmartwychwstanie Jezusa to centralne święto w roku liturgicznym. Poprzedza je uroczyste Triduum Paschalne. Święte Triduum Paschalne Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Pańskiego rozpoczyna się liturgią Eucharystyczną Wieczerzy Pańskiej wieczorem w Wielki Czwartek, a kończy nieszporami Niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego. Oprócz Mszy św. Wieczerzy Pańskiej Święte Triduum obejmuje liturgię Męki Pańskiej w Wielki Piątek oraz liturgię Wigilii Paschalnej, która rozpoczyna się w sobotę po zachodzie słońca. Centrum tych dni stanowi liturgia Wigilii Paschalnej, a nie, jak to się często przyjmuje, poranna Msza św. w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego.
W naszej pobożności dokonujemy mimowolnie rozdzielenia Krzyża i Wielkanocy. Rozważamy mękę Pańską, udając, że nic nie wiemy o zmartwychwstaniu. Z kolei w Wielkanoc chcemy zapomnieć o Krzyżu. A przecież Pasja i Zmartwychwstanie to dwie strony tego samego medalu. Głosimy Chrystusa ukrzyżowanego i zmartwychwstałego. To „i” jest tutaj sednem. W liturgii nie chodzi o to, by odegrać jak na scenie kolejne wydarzenia w chronologicznej kolejności. Pierwszeństwo ma sens teologiczny. Tak jak w utworze muzycznym, tak i w liturgii wciąż powraca zasadniczy motyw. Wiodącym tematem Wielkiego Tygodnia jest Pascha Chrystusa, czyli Jego przejście ze śmierci do życia. Kryje się tu również tajemnica naszej paschy, czyli przejścia z niewoli grzechu i śmierci do życia odnowionego przez łaskę. Kościół rozważa bolesną mękę Chrystusa jako drogę wywyższenia, drogę do największego zwycięstwa w dziejach świata.
Msza św. Wieczerzy Pańskiej
Obchody Paschalne rozpoczyna Msza Wieczerzy Pańskiej, sprawowana w Wielki Czwartek wieczorem. Celebracja ta ma przypomnieć Ostatnią Wieczerzę Chrystusa spożywaną w wieczerniku z uczniami na dzień przed męką. Trzeba podkreślić, że żaden dzień z życia Pana Jezusa nie został tak dobrze udokumentowany, jak Wielki Czwartek i Wielki Piątek. Jest to uderzająca pieczołowitość Ewangelistów.
Wydarzenia Wielkiego Czwartku można podzielić na dwie fazy: to, co się wydarzyło w Wieczerniku, oraz wypadki, które miały miejsce na Górze Oliwnej. Liturgia tego dnia wyraźnie je wyodrębnia. Podczas Ostatniej Wieczerzy Chrystus ustanawia dwa sakramenty: Eucharystię i Kapłaństwo. Na pamiątkę tego wydarzenia liturgię wielkoczwartkową sprawuje się w kolorze białym. Podczas niej dokonuje się obrzędu umycia nóg przypominając to, co dokonało się w wieczerniku, kiedy Chrystus umył nogi Apostołom. Po Eucharystii kapłan wynosi Najświętszy Sakrament do specjalnej kaplicy – ciemnicy, w której następnie trwa adoracja. Jest to w symboliczny sposób przypomnienie modlitwy Chrystusa w Ogrójcu.
źródło: archiwum Franciszkanie Sanok
obchody Triduum Paschalnego: źródło parafie sanockie;
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz