REKLAMA
REKLAMA

SANOK: Ruszyły prace w ramach budowy II etapu obwodnicy

SANOK / PODKARPACIE. W ramach budowy II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 powstanie m.in. most nad linią kolejową i rzeką San. W miejscu, w którym zlokalizowane będą podpory tego obiektu, trwają badania geologiczne. Wyniki badań pozwolą dokonać wyboru właściwych materiałów, które zostaną zastosowane na etapie budowy, a jednocześnie będą odpowiednie do panujących w tym miejscu warunków.

Widok w przybliżeniu na próbkę gruntu pobraną w ramach badań geologicznych.

Badania geologiczne prowadzone są w wyznaczonych miejscach i na określonej głębokości. Za pomocą odwiertów wydobywane są fragmenty gleby, na których widoczny jest przekrój gleby podpowierzchniowej. Badania te wykazują duże zróżnicowanie gleb na terenie, przez który przebiegać będzie II etap obwodnicy Sanoka.

Odwierty prowadzone będą przez kilka dni w różnych miejscach. Punkty zostały określone przez projektanta, a ich głębokość wynosi od 13 do 26 metrów w głąb ziemi. Po wykonaniu odwiertów wydobyte fragmenty gleby zostaną poddane analizie oraz badaniom. Uzyskane wyniki pozwolą na dobór odpowiednich materiałów budowlanych oraz będą pomocne w podejmowaniu decyzji podczas kolejnego etapu budowy, jakim są prace budowlane.

II etap obwodnicy Sanoka – zakres prac

Obwodnica realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest firma Budimex. Wartość umowy to 152,3 mln zł z czasem realizacji 39 miesięcy (bez okresów zimowych, 15 grudnia – 15 marca, w trakcie prac budowlanych).

Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu sanockiego, miasta i gminy Sanok oraz gminy Zagórz. Połączy odcinek drogi zrealizowany w ramach I etapu z DK28 w Bykowcach na drugim brzegu Sanu.

II etap obwodnicy będzie miał długość ok. 3 km. Na początkowym odcinku wykorzysta przebieg istniejącej DK84, a następnie zostanie skierowana na północ na drugą stronę Sanu. Na wspólnym przebiegu z DK84 droga wyposażona zostanie w pas wielofunkcyjny. W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. dwa skrzyżowania typu rondo w miejscach krzyżowania się obwodnicy z istniejącymi drogami krajowymi (DK84 i DK28). Wykonane zostaną też chodniki, ścieżki pieszo – rowerowe oraz jezdnie dodatkowe do obsługi przyległych nieruchomości.

Ponadto wybudowane zostaną obiekty inżynierskie: cztery mosty (wszystkie pełniące dodatkowo funkcję ekologiczną), trzy przepusty (w tym jeden pełniący dodatkowo funkcję ekologiczną) i mur oporowy. Największym wyzwaniem będzie budowa mostu nad linią kolejową i rzeką San o długości całkowitej ponad 300 m i przęśle nurtowym o długości 150 m. Dodatkowo droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.

Cel inwestycji

Istniejący odcinek drogi krajowej nr 28 na terenie Sanoka biegnie przez obszary zwartej zabudowy mieszkaniowej z jednopoziomowymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Oddany do ruchu 30 stycznia 2020 r. I etap obwodnicy Sanoka pozwolił na skierowanie ruchu tranzytowego z kierunku Krosna na DK28 i DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko - Smolnica. Budowa II etapu (ok. 3 km) spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla.

Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejścia granicznego w Medyce i Korczowej, łączących Unię Europejską z Ukrainą. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

źródło: GDDKiA Rzeszów

24-02-2025

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij

Napisz komentarz przez Facebook

lub zaloguj się aby dodać komentarz


Komentarze wyróżnione:
(zarejestrowanych czytelników)

Trzeci etap będzie zabetonowaniem Sanu żeby już nie bawić się w detal. 2025-02-24 15:48:23
0 0
w Sanoku jest za mało mostów, ludzie chcą ich więcej. Sanok miastem mostów bigosu i wodoru. Bijemy się o 1 most na mieszkańca. Każdy Sanoczanin powinien mieć swój most na Sanie. Zachwycone ryby będą przepływać pod spodem bez obawy o odłowienie. Zachwycony Matuszewski będzie jeździł wzdłuż Sanu autobusem na wodór zajadając swój bigos.
Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy (0)
Pokaż więcej komentarzy (0)