PODKARPACIE. W związku z wejściem w życie dyrektywy SUP, dotyczącej jednorazowych opakowań, Departament Ochrony Środowiska UMWP przypomina podkarpackim przedsiębiorcom o konieczności dokonania wpisu do systemu BDO lub aktualizacji już istniejącego.
– Firmy na dokonanie takiego wpisu miały czas do 24 sierpnia 2023 roku. Z naszych obserwacji wynika jednak, że wielu przedsiębiorców mogło o tym zapomnieć lub nie mają świadomości, że w związku z nowymi przepisami muszą się wpisać do rejestru BDO czyli do bazy danych o odpadach, którą prowadzą urzędy marszałkowskie – mówi Andrzej Kulig, dyrektor Departamentu Ochrony Środowiska UMWP.
Tymczasem unijna dyrektywa SUP nakłada na przedsiębiorców taki właśnie wymóg oraz inne obowiązki. Oprócz wpisu do systemu BDO jest to m.in.:
– obowiązek pobierania opłaty od klientów za jednorazowe opakowania – 20 groszy za kubek i 25 groszy za pojemnik;
– prowadzenie ewidencji kupionych i wydanych opakowań jednorazowych oraz wysokości pobranych za nie opłat;
– obowiązek składania rocznych sprawozdań do BDO dotyczących produktów jednorazowego użytku (opakowań jednorazowych)
– W tym roku, do 15 marca, firmy po raz pierwszy miały złożyć sprawozdanie dotyczące opakowań jednorazowych za 2023 rok, jeszcze bez ponoszenia opłat. Z województwa podkarpackiego złożyło go zaledwie 508 firm. Ta niewielka liczba świadczy o tym, że przedsiębiorcy nie mają świadomości, iż muszą się wpisać do rejestru BDO, albo go zaktualizować, o co apelujemy – mówi Dorota Fąfara-Leś z oddziału gospodarowania odpadami w UMWP.
– Przedsiębiorcy mogli mylnie zasugerować się tym, że skoro mają już wpis do rejestru BDO dotyczący gospodarowania opakowaniami to nie muszą nic więcej robić. Tymczasem mamy do czynienia z dwoma różnymi ustawami: jedną dotyczącą opakowań i drugą, która wprowadza opłaty za produkty jednorazowego użytku czyli opakowania jednorazowe. Stąd konieczność dokonania wpisu w BDO o ten zakres lub poszerzenia go, jeżeli firma jest już w tej bazie – dodaje dyrektor Andrzej Kulig.
Za niedopełnienie tych obowiązków grożą kary.
Firma, która nie pobiera opłat za plastikowe kubki i pojemniki oraz nie zapewnia alternatywnych opakowań, może zostać ukarana kwotą od 500 zł do 20 tys. złotych.
Kara za nieprowadzenie ewidencji produktów jednorazowego użytku wynosi od 10 tys. złotych aż do 100 tys. złotych.
W przyszłym roku, dokładnie do 15 marca 2025, przedsiębiorcy będą musieli złożyć sprawozdanie dotyczące opakowań jednorazowych i wnieść stosowną opłatę.
Nowe przepisy wynikające z dyrektywy SUP dotyczące plastikowych kubków i pojemników na żywność odnoszą się przede wszystkim do sklepów, restauracji, kawiarni, stacji paliw, hurtowni, operatorów automatów vendingowych.
materiał nadesłany
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz