20-21 STYCZNIA: MAGIC PARIS i FUTURE SHORTS czyli spotkanie z filmem krótkometrażowym w BWA

BWA Galeria Sanocka  zaprasza na kolejne spotkanie z filmem krótkometrażowym – MAGIC PARIS i FUTURE SHORTS! Fundacja Ad Arte i BWA Galeria Sanocka zapraszają na drugą część ekskluzywnego programu złożonego z najlepszych francuskich filmów krótkometrażowych.

Piątek  (20.01  godz.17.00)
MAGIC PARIS 2
100 minut
8 francuskich filmów

„Paryż równa się romans” to popularny mit – ale jak to jest w rzeczywistości? Opowieści o Magicznym Paryżu pokażą wam, że nie jest to takie proste, jak w porzekadle…

W programie: animowane wyznanie miłości do Jean-Paula Belmondo („Allons-y! Alonzo!”, reż. Camille Moulin-Dupre), romantyczne oszustwo restauracyjne („Bagatelle”, reż. Christophe Switzer), niezwykły poranek przeżartej rutyną, zwyczajnej pary małżeńskiej („A ce soir”, reż. Olivia Basset), marzenia młodego, atrakcyjnego Paryżanina („Le plat a gratin”, reż. Rodolphe Tissot), przygody niezwykłej pary – śpiewaczki, która straciła głos, i jej akompaniatora („Diva et pianiste”, reż. Martin Le Gall), romantyczne spotkanie w czasie burzy („En attendant que la pluie cesse”, reż. Charlotte Joulia), dziwne losy zgubionego zegarka („Heures Creuses”, reż. Sebastien Sort) oraz historia o pierwszej miłości („Ne m’oublie pas”, reż. Katia Grivot). Co zapamiętujemy z niej na zawsze – pierwsze spojrzenie, pierwszy pocałunek, czy pierwszy taniec? Przekonajcie się, odwiedzając Paryż widziany okiem kamery!

W PROGRAMIE:
ALLONS-Y! ALLONZO!
Reż. Camille Moulin-Dupré / 2009 / 8′
Stary mężczyzna z białym psem czyta gazetę na nadmorskiej promenadzie. Idyllę przerywa pojawienie się pięknej kobiety. Ruszając za nią w pogoń bohater trafia do animowanego świata. Hołd dla Jeana-Paula Belmondo.
Camille Moulin-Dupré urodził się w 1981 r. w Rennes. w 2001 ukończył tamtejszy Uniwersytet, a w 2006 – Akademię Sztuk Pięknych.

BAGATELLE
Reż. Christophe Switzer / 2007 / 10′
Najbardziej romantyczna metoda restauracyjnego oszustwa… Rozmawiająca para wchodzi do baru. Dyskusja rozkręca się, mężczyzna pada na kolana w oczekiwaniu na odpowiedź kobiety. W sytuację angażuje się cały lokal…
Christophe Switzer to reżyser, scenarzysta i muzyk, pracował także w teatrze. Film „Bagatelle” zdobył nagrodę publiczności na Festiwalu Krótkiego Metrażu „Sur les pas de Mon oncle”.

A CE SOIR
Reż. Olivia Basset / 2009 / 8′
Para budzi się i rozpoczyna codzienne, rutynowe czynności. Niespodziewany brak czegoś zmusi ich jednak do zmiany przyzwyczajeń… Film o tym, jak małe ziarenko piasku może zakłócić przebieg skrupulatnie zaplanowanego porannego rytuału.
Olivia Basset jest scenarzystką, która postanowiła spróbować sił w reżyserii. Owocem jej starań jest film „A ce soir”, który otrzymał nagrodę dla najlepszego filmu krótkometrażowego na Międzynarodowym Festiwalu Młodych Reżyserów w Saint Jeande Luz.

LE PLAT A GRATIN
Reż. Rodolphe Tissot / 2006 / 14′
O czym marzy w wolnym czasie młody, atrakcyjny Paryżanin? Laurent, zwykły urzędnik, wiedzie spokojne życie z żoną i dzieckiem. Pewnego dnia zauważa ogłoszenie, które zmieni jego życie… Występuje: Grégoire Leprince-Ringuet.
Rodolphe Tissot rozpoczął karierę jako asystent reżysera (pracował z takimi twórcami, jak: Jacques Fansten, Charles Nemes i Emmanuelle Bercot). W 2010 roku zdobył nagrodę Pyrénées d’Or na Festiwalu w Luchon.

DIVA ET PIANISTE
Reż. Martin Le Gall / 2000 / 15′
Lekarze są pewni: diwa już nigdy nie zaśpiewa. Straciła głos. Wokalistka i jej pianista, zmuszeni do anulowania szeregu występów, ruszają w drogę. Dla tej dziwnej pary – mizantropa za klawiaturą i niemej, puszystej śpiewaczki – najważniejsze to być razem.
Martin Le Gall urodził się w 1975 w Rouen, jest reżyserem i scenarzystą. Film „Diva et pianiste” pokazywano m.in. na Festiwalu w Clermont-Ferrand.

EN ATTENDANT QUE LA PLUIE CESSE
Reż. Charlotte Joulia / 2009 / 9′
Paryż, lato. Niespodziewanie rozpętała się burza z piorunami. Kobieta i mężczyzna stają się zakładnikami wszechmocnej natury, atakującej ich i całe miasto.
Charlotte Joulia rozpoczęła edukację filmową jeszcze w liceum, gdzie uczęszczała na zajęcia z kultury audiowizualnej. Ukończyła także szkołę filmową i pracowała na licznych planach – najpierw jako członek ekipy operatorskiej, potem jako scriptgirl. Zrealizowała trzy własne filmy krótkometrażowe, a obecnie pracuje nad pełnometrażowym debiutem.

HEURES CREUSES
Reż. Sebastien Sort / 2003 / 23′
Franck prowadzi dość nudny żywot. Pewnego dnia znajduje na chodniku przed domem antyczny zegarek. Nic w tym dziwnego. Ale następnego dnia ulicę wypełniają plakaty – informacja o nagrodzie dla znalazcy zgubionego zegarka. Franck zaczyna zastanawiać się, ile w rzeczywistości wart jest przedmiot…
Film pokazywany na Festiwalu w Clermont-Ferrand.

NE M’OUBLIE PAS
Reż. Katia Grivot / 2009 / 19′
Co zapamiętujemy na zawsze z historii miłosnej – pierwsze spojrzenie, pierwszy pocałunek, czy pierwszy taniec? 70-letni Max dzień po dniu traci wspomnienia. Żeby pomóc mu w pamiętaniu rozproszonych faktów, jego żona zostawia mu notatki. A w każdą niedzielę przygotowuje ponowne pierwsze spotkanie z miłością swojego życia…
Film wyróżniony Specjalną Nagrodą Jury dla filmu krótkometrażowego na Międzynarodowym Festiwalu w Cleveland.

Sobota (21.01  godz. 17.00)
FUTURE SHORTS
GLOBAL POP-UP FILM FESTIVAL

NAJLEPSZE FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE ZE ŚWIATA

Future Shorts prezentuje nową generację festiwalu filmowego – skupiającego obecnie ponad 50 miast w 17 krajach i zrzeszającego półmilionową publiczność w internecie i poza nim. Od 2003 roku Future Shorts prezentuje najlepsze krótkometrażowe filmy z całego świata, nieraz wzbogacając swoje pokazy występami na żywo, setami DJ-skimi i wystawami. Od Londynu do Moskwy, od Melbourne po Dżakartę, pokazy odbywają się w rozległej sieci sal, kin, teatrów, galerii, klubów i magazynów, proponując alternatywę dla tradycyjnego modelu festiwalu filmowego.

Najnowszy program Future Shorts obfituje w prawdziwe klejnoty krótkiego metrażu. Pokażemy m.in. produkcje docenione na najważniejszych międzynarodowych imprezach filmowych: nagrodzony Oscarem „God of Love” (reż. Luke Matheny), zdobywcę nagrody BAFTA „The Eagleman Stag” (reż. Michael Please) oraz laureata festiwalu Sundance „Deeper Than Yesterday” (reż. Ariel Kleinman).

Zapraszamy!

W PROGRAMIE:
RADIO AMINA
Reż. Orlando von Einsiedel / Wielka Brytania, Nigeria / 2011 / 7′
Historia Aminy Dibir, 12-latki z Kano (Nigeria) i jej wyimaginowanej radiostacji, w której Amina mówi wszystko, co chciałaby powiedzieć. Zacierający granicę między dokumentem a fabułą, ten pięknie nakręcony film zgłębia marzenia dziewczynki, która nie ma zbyt wielu okazji, by zwierzyć się komukolwiek ze swoich marzeń, problemów i frustracji brakiem perspektyw. „Radio Amina” to zabawne i wzruszające spojrzenie na rozbieżności między nadziejami a rzeczywistością młodej Nigeryjki..

DEEPER THAN YESTERDAY
Reż. Ariel Kleinman / Australia / 2010 / 20′
Nakręcony na starej, nieużywanej wojskowej łodzi podwodnej, „Deeper Than Yesterday” opowiada historię rosyjskiej załogi, która doświadcza silnego napadu gorączki odosobnienia. Reżyser filmu, Ariel Kleiman, absolwent Uniwersytetu Melbourne, wyznał, że im bardziej niekomfortowo czuje się w trakcie zdjęć, tym lepszy będzie ostateczny rezultat. Jego film porównywano z najbardziej znanym dramatem Maksyma Gorkiego – „Na dnie” – ze względu na rosyjski z ducha temat izolacji prowadzącej do szaleństwa.
Zdobywca Short Filmmaking Award na Festiwalu Sundance.

THE EXTERNAL WORLD
Reż. David O’Reilly / Niemcy, Islandia / 2010 / 17′
Mroczna, ale i zabawna medytacja nad lękami współczesnego społeczeństwa. Animowana historia chłopca, który uczy się grać na pianinie. Surrealistyczny zbiór motywów zapożyczonych z popkultury, kina i gier komputerowych. Krytycy nazwali ten film „unikalną rekonstrukcją wszechświata”, a tak wypowiedział się w jednym z wywiadów sam O’Reilly: „lubię tworzyć eksperymentalne filmy, które oddziałują również na emocje”.

LUMINARIS
Reż. Juan Pablo Zaramella / Argentyna / 2011 / 6′
Tę historię mężczyzny mieszkającego w świecie kontrolowanym przez czas i światło zainspirowało argentyńskie tango zatytułowane „Lluvia de Estrellas (Deszcz gwiazd)”. Każdego dnia mieszkańcy tego świata budzą się i, jakby za sprawą jakiejś pozaziemskiej mocy, są przyciągani do pracy przez światło słoneczne. Surrealistyczny film w stylu art deco i kina noir, łączący technikę piksilacji i tradycyjnej animacji poklatkowej. Reżyser Juan Pablo Zaramella wyjaśnia: „początkowo chciałem zrealizować ten projekt jako kukiełkową animację, ale podczas eksperymentów z piksilacją, które przeprowadzałem w ogrodach Fontevraud, przyszedł mi do głowy pomysł światła słonecznego jako magnetycznej siły”.
Zdobywca nagrody publiczności i nagrody FIPRESCI na Międzynarodowym Festiwalu Animacji w Annency 2011.

THE EAGLEMAN STAG
Reż. Michael Please / Wielka Brytania / 2010 / 9′
Unikalna animacja poklatkowa o człowieku nawiedzonym obsesją upływającego czasu oraz o jego nietypowej znajomości z… żukiem. Ta niezwykle ambitna produkcja to film dyplomowy reżysera – adaptacja opowiadania „The Life and Time of Peter Eagleman”, którego jest również autorem. Orkiestrowa muzyka ze ścieżki dźwiękowej, integralna dla ostatecznego rezultatu, powstawała równolegle z procesem animacji.
Zdobywca nagrody BAFTA dla najlepszej krótkometrażowej animacji oraz Specjalnej Nagrody Jury Festiwalu SXSW.

GOD OF LOVE
Reż. Luke Matheny / USA / 2010 / 19′
Luke Matheny – który napisał, wyreżyserował i wystąpił w tej odkrywczej komedii o zarażających miłością strzałkach – w 2011 roku został za nią uhonorowany Oscarem dla najlepszego filmu krótkometrażowego. „God Of Love” powstał jako jego film zaliczeniowy na Uniwersytecie Nowojorskim. Przemówienie Matheny’ego, w którym podziękował swojej matce, uznano za jedno z najlepszych tamtego oscarowego wieczoru.
Zdobywca Oscara 2011 dla najlepszego aktorskiego filmu krótkometrażowego.

ŁĄCZNY CZAS: 78′

BWA GALERIA SANOCKA
Rynek14
20.01-21.01
godz. 17.00
wstęp: 2 pln

|
Ergo Hestia

Napisz komentarz:

Jeśli chcesz, aby przy Twoim komentarzu pojawił się avatar, zarejestruj swój adres e-mail w gravatar.com.
"UWAGA! Komentarze niezgodne z regulaminem serwisu nie będą publikowane. Zachęcamy do kulturalnego wyrażania opinii na temat artykułów oraz unikania personalnych ataków słownych."