Na szczeblu międzynarodowym

SANOK. W dzisiejszym czasach, kiedy młodzi ludzie nie zawsze dostrzegają, że szkoła jest tym dobrem, które pomaga im w kształtowaniu przyszłości – koniecznym staje się wprowadzanie innowacji czy prezentowanie

ciekawszej oferty edukacyjnej. Taką politykę oświatową prowadzi także Zespół Szkół Nr 3 w Sanoku, który zainicjował w placówkach ponadgimnazjalnych powiatu sanockiego współpracę międzynarodową w ramach programu Comenius.

Jak już pisaliśmy wcześniej na łamach naszego pisma – projekt „Natural Sciences, Natural English” skupia uczniów i nauczycieli z następujących państwa: Polski, Włoch, Hiszpanii, Luksemburga i Szwecji. Uczestnicy wspólnie opracowują działania edukacyjne, wdrażają je i dokonują ewaluacji.


We wrześniu tego roku po raz pierwszy w Zespole Szkół Nr 3 w Sanoku gościły delegacje nauczycieli z w/w państw. Odwiedziły one m.in. szkołę polską – porównując systemy edukacyjne w Europie, styl pracy na zajęciach, rozmawiały z uczniami i nauczycielami. Odpowiedzi na szczegółowe pytania dotyczące funkcjonowania placówki udzielał dyrektor – Krzysztof Futyma. W ramach poznawania kultury regionu, języka i specyfiki środowiska odwiedzili ZEW – Solina, gdzie – zgodnie z założeniami projektu dotyczącymi fizyki – zostali zaznajomienia z zasadami energii odnawialnej wykorzystywanej przez elektrownię. Byli także w sanockim muzeum, skansenie, a także tutejszych lokalach gastronomicznych, gdzie mieli okazję skosztować regionalnej kuchni (jakże dalekiej od kuchni włoskiej, szwedzkiej, hiszpańskiej czy luksemburskiej).

W ramach rewizyty nauczyciele i uczniowie Zespołu Szkół Nr 3 w Sanoku odwiedzili tym razem szkołę w hiszpańskiej Valencji w ostatnich tygodniach października bieżącego roku. Tam odbyły się m.in. w lekcje z biologii, podczas których uczniowie mieli możliwość sami przygotowywać i odmierzać proporcje składników chemicznych, korzystać z przyrządów laboratorium chemiczno – biologicznego, dzięki czemu osobiście prowadzili doświadczenia laboratoryjne.

Najważniejszym punktem wizyty w Hiszpanii i współpracy uczniów były zajęcia poświęcone następującym zagadnieniom: recycling, ecosystems, energy, socialization, population growth, social aspects of sustainable  development. Uczestnicy tego spotkania zostali podzieleni na kilkuosobowe grupy; każda z nich opracowywała jeden temat, który był omawiany  na forum – oczywiście w języku angielskim – przy zastosowaniu przygotowanej przez uczniów prezentacji.

Oprócz działań edukacyjnych odbywających się w szkole – uczestnicy meeting’u odwiedzili m.in.: Muzeum Sciences, Oceanarium, zwiedzili najważniejsze miejsca Valencji, spotkali się z przedstawicielami najwyższej władzy w mieście.

Mamy nadzieję, że niniejsza współpraca przyniesie daleko idące pozytywne aspekty współpracy międzynarodowej – zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli.

Edyta Kulawiak – Roman
koordynatorka projektu

|
Ergo Hestia

Napisz komentarz:

Jeśli chcesz, aby przy Twoim komentarzu pojawił się avatar, zarejestruj swój adres e-mail w gravatar.com.
"UWAGA! Komentarze niezgodne z regulaminem serwisu nie będą publikowane. Zachęcamy do kulturalnego wyrażania opinii na temat artykułów oraz unikania personalnych ataków słownych."