„Bierzmy sprawy w swoje ręce!”

SANOK / PODKARPACIE. Od stycznia do marca 2013 roku młodzież Zespołu Szkół Nr 3 w Sanoku uczestniczyła w projekcie unijnym współfinansowanym przez Szwajcarię. Celem projektu było przygotowanie młodzieży do pełnienia roli lidera społeczeństwa obywatelskiego i zwiększenie jej udziału w rozwiązywaniu lokalnych problemów.

Pod koniec marca dwudziestu uczniów Zespołu Szkół Nr3 im. M. Beksińskiego i W. Lipińskiego w Sanoku otrzymało tytuł „Lidera społeczeństwa obywatelskiego”. Na finałowej debacie wieńczącej projekt mieliśmy zaszczyt gościć Starostę Powiatu Sanockiego – Pana Sebastiana Niżnika oraz przedstawiciela władz lokalnych – Pana Zdzisława Biegę – Sołtysa wsi Mrzygłód.

Głównym tematem debaty było „Budowanie dialogu społecznego – do czego mamy dążyć sami, a czego oczekiwać od innych”. Spotkanie młodzieży z przedstawicielami władz lokalnych poprowadziły koordynatorki projektu: Pani Stanisława Sady z ramienia Stowarzyszenia Odnowy Obszarów Wiejskich „Wieś i Europa” na terenie Małopolski i Podkarpacia oraz Pani Zofia Kozioł Prezes Stowarzyszenia Wspierania Informacji Społecznej i Rozwoju „Dedal”.

W trakcie spotkania Starosta Powiatu Sanockiego rozmawiał z młodzieżą na temat inwestycji i inicjatyw podejmowanych na naszym terenie, zachęcał uczniów do podejmowania działań młodzieżowych na terenie naszego powiatu. Wskazywał na możliwości zdobycia dofinansowania do działalności młodzieży m.in. z programu  unijnego„Młodzież w działaniu”.

Sołtys wsi Mrzygłód rozmawiał z  młodzieżą o podejmowaniu lokalnych inicjatyw w małych miasteczkach i na wsiach. Opowiadał o działaniach zrealizowanych na terenie jego wsi.

W projekcie „Wspieranie aktywności Młodzieży w Małopolsce i Podkarpaciu” wzięło udział 20-tu uczniów naszej szkoły. Przy doborze uczestników pomagali wychowawcy klas, którzy polecili osoby do udziału w zajęciach. Wybraliśmy uczniów – przedstawicieli klas drugich i trzecich (ZS Nr 3 w Sanoku). Młodzi ludzie, którzy mieli okazję uczestniczyć w warsztatach, często pełnią już rolę liderów w społecznościach klasowych, działają na rzecz całej szkoły.

W trakcie zajęć realizowanych w ramach projektu nasi uczniowie doskonalili umiejętności interpersonalne, przygotowywali się do pełnienia roli przywódcy, lidera. Wypracowali wzór idealnego obywatela, mieszkańca środowiska lokalnego. Mówili o rodzajach dialogu między przedstawicielami władz i mieszkańcami, o tym, w jaki sposób można poprawić komunikację między władzami i mieszkańcami. Analizowali słabe i mocne strony środowiska, w którym żyją wypracowując szanse jego rozwoju. Uczyli się identyfikować potrzeby lokalne oraz zachęcać mieszkańców do udziału w życiu publicznym. Rozmawiali o tym, jakie korzyści dla wsi, gmin, miast wynikają z pozyskiwania funduszy unijnych.

Młodzież ma świeże, nowe spojrzenie na funkcjonowanie społeczności lokalnych, to przed nią leży szansa na wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań. To Ci młodzi ludzie w przyszłości będą liderami – sołtysami, wójtami i burmistrzami.

Dzisiaj najmłodszy sołtys – Dawid Banach (wieś Czerwone) ma 19 lat, w tym roku będzie zdawał maturę. Mamy nadzieję, że uczniowie, którzy wzięli udział w projekcie, nie będą obawiali się przywództwa, że podejmą wyzwanie co najmniej  na rzecz społeczności lokalnej.  Być może ktoś z tej grupy będzie posłem, senatorem, być może burmistrzem. Wszystko przed nimi.

Warsztaty w ramach projektu „Wspieranie aktywności społecznej Młodzieży w Małopolsce i Podkarpaciu” – to dopiero początek drogi. Pozostaje tylko życzyć uczestnikom projektu powodzenia.

Uczniowie Zespołu Szkół nr 3 w Sanoku uczestniczyli w projekcie unijnym współfinansowanym przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej pt. „Wspieranie aktywności Młodzieży w Małopolsce i Podkarpaciu”.

źródło: materiały nadesłane

|
Ergo Hestia

Napisz komentarz:

Jeśli chcesz, aby przy Twoim komentarzu pojawił się avatar, zarejestruj swój adres e-mail w gravatar.com.
"UWAGA! Komentarze niezgodne z regulaminem serwisu nie będą publikowane. Zachęcamy do kulturalnego wyrażania opinii na temat artykułów oraz unikania personalnych ataków słownych."