REKLAMA
REKLAMA

I LO z najwyższym wkaźnikiem EWD

SANOK. Wprowadzony w 2002 roku system egzaminów zewnętrznych stanowi źródło obiektywnych danych o osiągnięciach wybranej szkoły. Dane te wykorzystuje się najczęściej do oceny efektywności nauczania.

W ostatnim czasie na stronie matura.ewd.edu.pl opublikowano maturalne wskaźniki tzw. edukacyjnej wartości dodanej (EWD) za rok 2010 dla liceów i techników, z których wynika, że I Liceum Ogólnokształcące im. KEN w Sanoku zdecydowanie wyprzedziło pozostałe szkoły powiatu sanockiego.

Czym jest EWD? Metoda edukacyjnej wartości dodanej pozwala w znacznym stopniu „oczyszczać” wynik egzaminacyjny z wpływu czynników indywidualnych i środowiskowych, na które szkoła nie ma skutecznego wpływu. Pojęcie EWD wywodzi się z ekonomii, gdzie – w pewnym uproszczeniu – wartość dodana to tyle co, przyrost wartości dóbr w wyniku danego procesu produkcyjnego.

Analogicznie, edukacyjną wartość dodaną można zdefiniować jako przyrost wiedzy uczniów w wyniku danego procesu edukacyjnego. W praktyce oznacza to, że zestawia się ze sobą wyniki, jakie uzyskali uczniowie „na wejściu” (na podstawie egzaminu gimnazjalnego) z wynikami maturalnymi. Traci więc znaczenie argument, że szkoła osiąga znaczące wyniki kształcenia, ponieważ na wstępie dostaje bardzo dobrą młodzież.

W EWD mierzy się „przyrost wiedzy”, a więc nie bierze się pod uwagę, czy w danym roku do szkoły trafiła młodzież mniej lub bardziej zdolna, ale sprawdza, jak bardzo ci uczniowie rozwinęli się w trzyletnim cyklu nauczania.

Zapraszamy do zapoznania się z publikacją wyników dla sanockich szkół . (wybrane szkoły należy odszukać przez wyszukiwarkę), dzięki którym można zobaczyć, jak wygląda rozwój młodzieży w poszczególnych placówkach, właśnie na podstawie EWD.

Jak odczytywać wykresy? By ułatwić statystyczną interpretację pozycji szkoły, w układzie współrzędnych wyrysowano dwie szare elipsy (warstwice). Mniejsza z nich, ciemnoszara, wskazuje obszar, w którym mieści się 50% LO lub techników w całym kraju. Druga elipsa, jasno szara, wyznacza obszar, w którym mieści się 90% szkół danego typu w skali Polski. Dla szkół wykazano osiągnięcia z przedmiotów: język polski i matematyka.

Na poniższych wykresach wyniki I LO w Sanoku zaznaczono fioletową „plamą”. Innymi kolorami oznaczono wyniki pozostałych sanockich liceów. Cały układ współrzędnych dzieli się na cztery „ćwiartki”, a interpretacja wyników zależy od tego, w której części znalazła się szkoła. Prawa górna „ćwiartka” oznacza szkołę sukcesu, lewa górna – szkołę wspierającą; prawa dolna „ćwiartka” określa szkołę niewykorzystanych możliwości, natomiast lewa dolna – szkołę wymagającą pomocy.

Umiejscowienie owych „plam” jednoznacznie wskazuje, że w przypadku języka polskiego „jedynka” utrzymała wysoki poziom kształcenia, choć nie nastąpił znaczny przyrost wiedzy, co oczywiście zostanie potraktowane jako czynnik motywujący do zwiększenia efektywności pracy w zakresie edukacji humanistycznej.

Natomiast doskonałe wyniki I LO uzyskało w przypadku matematyki – jak wskazano na wykresie – nastąpił znaczny przyrost EWD. W zestawieniu z innymi szkołami na terenie naszego powiatu są to najlepsze osiągnięcia, które stanowią nieodzowny dowód na to, że I LO w Sanoku to z jednej strony kuźnia talentów, a z drugiej najlepsza szkoła ponadgimnazjalna w regionie.

01-04-2011

Udostępnij ten artykuł znajomym:



Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.

Pokaż więcej komentarzy (0)