SANOK: Nowy system odbioru śmieci – co trzeba wiedzieć?
SANOK / PODKARPACIE. Informacje o wysokości opłat za odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych wywołały lawinę komentarzy, pytań i wątpliwości. Dlatego wyjaśniamy, na podstawie już podjętych uchwał, jak ten system będzie funkcjonował w praktyce.
Dorota Mękarska
Gmina będzie właścicielem odpadów
Z dniem 1 lipca 2013 roku w całej Polsce zacznie funkcjonować nowy system odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych, który podyktowany jest wymogami znowelizowanej ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Na naszym portalu podaliśmy już częściowo informacje dotyczące sposobu i zakresu odbioru odpadów oraz ich zagospodarowania, a także wysokość uchwalonej przez Radę Miasta opłaty za odbiór i gospodarowanie odpadami oraz stawki opłaty za pojemnik.
Najwięcej emocji budzi wysokość opłaty. W Sanoku od osoby segregującej śmieci wynosi ona 12,50 zł, a od niesegregującej 16 zł.
Różnica między poprzednim systemem, a wprowadzanym obecnie jest zasadnicza: do tej pory właściciele nieruchomości w Sanoku sami zawierali umowy na odbiór odpadów z Sanockim Przedsiębiorstwem Gospodarki Komunalnej, czy Zakładem Usług Technicznych w Zagórzu. W nowym systemie gminy będzie zawierała umowę z firmą wywożącą odpady, wyłonioną w przetargu.
Wszystkie śmieci wchodzą do systemu
Od jednej osoby odbierane będą odpady w ilości 1800 l rocznie. To skok o ponad 200 l w stosunku do obecnie obowiązującego wskaźnika. Skąd wzięła się tak duża różnica?
– Ten wskaźnik nie jest wliczony do ceny – zastrzega wiceburmistrz Ziemowit Borowczak i wyjaśnia, że ma on służyć zarządcom nieruchomości do wyposażenia gniazd śmieciowych w odpowiednią liczbę pojemników.
Wzrost wskaźnika spowodowany jest natomiast tym, iż w poprzednim systemie nie liczono śmieci z dzikich wysypisk, jak również spalanych w domowych piecach. Obecnie te odpady wejdą do systemu, gdyż opłata liczona od osoby spowoduje, że wywożenie śmieci do lasu nie będzie się po prostu ekonomicznie opłacać.
Nie zapłacisz za śmieci, przyjdzie komornik
Według założeń ściągalność opłaty ma kształtować się na poziomie 80 – 85 procent. Wydaje się, że jest to dość optymistyczne podejście, nie mniej jednak w stosunku do osób, które nie będą płacić, wdrożona zostanie normalna procedura windykacyjna.
Worki będą tańsze
Nowy system ma promować segregację śmieci. Jednak różnica między opłatą za śmieci segregowane, a zmieszane jest zbyt mała, by stała się impulsem do powszechnej segregacji. Należy też pamiętać o tym, że przy segregacji dodatkowym kosztem są worki. Obecnie płacimy złotówkę za worek. W nowym systemie ta cena będzie niższa, bo wyniesie 26 – 30 groszy, nie mniej jednak śmieci segregowane „wydrą” nam z kieszeni nie 12,50 zł, ale co najmniej 13,50 zł, w zależności od ostatecznej ceny worka.
– Opłata za odpady segregowane jest skalkulowana na poziomie minimalnych kosztów – Ziemowit Borowczak broni jej wysokości.
– To nie jest nasz zarobek. System nie może zarabiać, ale też nie może ponosić strat.
Dwa ostrzeżenia, a potem wyższa opłata
Już dzisiaj z dużym prawdopodobieństwem można przewidzieć, że najwięcej problemów z segregacją będzie w budynkach wielorodzinnych. Zgodnie z nowym systemem to właściciel nieruchomości ma obowiązek zapewnić pojemniki na wszystkie rodzaje odpadów. On również będzie deklarował selektywny sposób ich zbierania. Natomiast firma odbierająca śmieci co trzy miesiące będzie raportować, czy segregacja jest przeprowadzana właściwie. Nie oznacza to, że sytuacja na bieżąco nie będzie monitorowana. Sygnały o nieprawidłowościach będą od razu trafiać do gminy, która podejmie interwencję. W pierwszej kolejności gmina w ramach upomnienia może wystawić „żółtą kartkę”, a następnie „czerwoną”. Dopiero po dwóch ostrzeżeniach nastąpi podwyższenie opłaty na 16 zł. Będziemy, więc mieć do czynienia z odpowiedzialnością zbiorową lokatorów budynków wielorodzinnych. Natomiast w przypadku domów jednorodzinnych system przestanie być anonimowy, gdyż worki na śmieci będą oznaczone kodem kreskowym.
Śmieci można też dostarczyć samodzielnie
Do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych (ul. Jana Pawła II 59), będzie można samodzielnie przywozić odpady segregowane: od wtorku do piątku w godz. 9.00 – 17.00 i w pierwszą sobotą miesiąca od godz. 7.00 do 13.00. Nieodpłatnie możemy dostarczyć: zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektrotechniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, wysegregowane odpady budowlane, zużyte opony z aut osobowych, odpady biodegradowalne oraz styropian opakowaniowy. W razie potrzeby, np. po większych porządkach, nieodpłatnie będziemy mogli dostarczyć też tekturę i papier, szkło bezbarwne i kolorowe, „pety” i plastik przemysłowo – gospodarczy oraz metale opakowaniowe.
foto: UM Sanok
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz