SANOK / PODKARPACIE. Urząd Miasta Sanoka planuje budowę ścieżek rowerowych. Miałyby one powstać w granicach miasta. Coraz większa liczba ludzi wybiera rower jako środek komunikacji, zwłaszcza w zakorkowanych miastach.
Dlatego samorządy starają się budować ciągi rowerowe przeznaczone właśnie dla rowerzystów.
Również samorząd Miasta Sanoka z myślą o swoich mieszkańcach i odwiedzających Sanok turystach, planuje budowę ścieżek rowerowych w granicach administracyjnych miasta.
– Ścieżki rowerowe stają się ważnym elementem komunikacyjnym miast. Planując ich budowę w Sanoku kierujemy się jednak przede wszystkim potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa rowerzystom, poprzez oddzielenie ruchu rowerowego od samochodowego. Ścieżki rowerowe wpłyną także na podniesienie atrakcyjności turystycznej miasta – mówi dr Wojciech Blecharczyk, Burmistrz Sanoka.
Władze Sanoka zleciły opracowanie koncepcji budowy takich ścieżek, według której realizowane byłoby to przedsięwzięcie. Dokument ten zakłada powstanie w Sanoku 5 ścieżek rowerowych. Będą one miały szerokość od 2 do 3 metrów, w zależności od uwarunkowań terenu oraz nawierzchnię szutrową, betonową lub asfaltową. Przy ich wytyczaniu częściowo będą wykorzystywane istniejące ciągi piesze i jezdne, np. poprzez wydzielenie części chodników, czy jezdni pod ścieżki rowerowe lub poprzez rozbudowę chodników.
Miasto stara się o dofinansowanie tego przedsięwzięcia. W tym celu budowa ścieżek rowerowych została zawarta w projektach złożonych w ramach naboru do tzw. kontraktu terytorialnego oraz programu „Błękitny San”.
Jeśli chodzi o przebieg, to ścieżka „Wójtostwo” ma liczyć 4344 mb. Będzie otaczała dzielnicę Wójtostwo, przebiegając w okolicach i wzdłuż odcinków ulic: Staszica, Kiczury, Gorazdowskiego, Jana Pawła, Traugutta, Białogórska, Mickiewicza, Poprzeczna, aby zamknąć się na ul. Staszica.
Ścieżka „Sosenki” będzie miała długość 5300 mb. Rozpocznie się w okolicach mostu Białogórskiego, następnie ulicą Rybickiego, a później ciągiem pieszo – rowerowym wzdłuż Sanu poprowadzi do ul. Przemyskiej. Stąd przez most Olchowiecki i fragment ul. Bony skierowana zostanie na sanockie błonie i częściowo okrążając kompleks MOSiR, wzdłuż Sanu, przez mostek na potoku Płowieckim, włączy się znów w ul. Bony. Następnie ścieżka przebiegać będzie obok istniejącego parkingu przy sklepie Kaufland i włączając się w ul. Białogórską, dotrze nią do terenów miejskich wzdłuż Sanu i zakończy się przy moście Białogórskim.
Najdłuższa będzie ścieżka „Gajowa”, bo licząca 8800 mb i mająca wspólne fragmenty z poprzednią. W swoim początkowym przebiegu będzie identyczna jak „Sosenki”, jednak ulicą Rybickiego włączy się w ul. Gajową. Na końcu tej ulicy istniejącą ścieżką szutrową dojdzie aż do ul. Chrobrego, a nią do Przemyskiej, Królowej Bony, aby włączyć się w błonie. Dalszy przebieg tej ścieżki jest identyczny, jak poprzedniej.
Ścieżka „Podgórze” będzie jedną z dwóch najkrótszych w mieście, bo liczącą 1461 mb. Rozpocznie się przy ul. Bony, na wysokości skrzyżowania z ul. Sanową, następnie włączy się w ul. Podgórze i tam istniejącą już ścieżką rowerową i ścieżką projektowaną wzdłuż potoku Płowieckiego, przekraczając ul. Jagiellońską, Wesołą, a następnie ul. Konarskiego, Cichą, zakończy się przy I LO.
Ostatnia, najkrótsza ścieżka „Zamkowa”, liczyć będzie 447 mb długości. Rozpocznie się na wysokości ul. Sanowej, którą poprowadzona zostanie do ul. Zamkowej, a następnie nią do wjazdu na Rynek Miejski, gdzie rozwidli się w kierunku zamku oraz Rynku.
Agnieszka Frączek
Rzecznik Prasowy Urzędu Miasta w Sanoku
foto: sxc.hu