Operowe arcydzieła, Georg Friedrich Haendel – IMENEO
SANOK / PODKARPACIE. Przedostatni dzień kulturowych wrażeń związanych z jubileuszowym, 25. Festiwalem im. Adama Didura. Dziś Operowe arcydzieła Georg Friedrich Haendel – IMENEO.
25.09.2015 godz.18.00
(sala widowiskowa SDK)
Georg Friedrich Haendel – IMENEO (Imeneo)
Reżyseria: RYSZARD PERYT,
kierownictwo muzyczne: WŁADYSŁAW KŁOSIEWICZ,
scenografia: ANDRZEJ SADOWSKI,
przygotowanie sceniczne wznowienia: SŁAWOMIR JURCZAK,
przygotowanie chóru: ANDRZEJ BORZYM
Chór Warszawskiej Opery Kameralnej, Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent, klawesyn: WŁADYSŁAW KŁOSIEWICZ,
Warszawska Opera Kameralna
Georg Friedrich Haendel wystawił Imeneo w 1740 roku w Londynie jako przedostatnią operę w swojej karierze. Po latach prób dostosowania własnych utworów do zmieniających się potrzeb i upodobań angielskiej publiczności powrócił w Imeneo do tradycyjnego włoskiego stylu, w którym był niedoścignionym mistrzem. Libretto opisuje historię miłosną, która nie może mieć szczęśliwego zakończenia, w której każdy
z bohaterów jest postacią tragiczną. Haendel rysuje ich wyraziście: tytułowy Imeneo jest waleczny, zdecydowany i działa z pasją, jego przeciwieństwem jest Tirinto, niezdecydowany, wątpiący i wzdychający marzyciel. Główna rola kobieca w niczym im nie ustępuje – Rosmene jest bohaterką tragiczną, która musi wybierać pomiędzy miłością do Tirinta a wdzięcznością dla Imenea. Wszyscy przeżywają dramat i nikt nie jest szczęśliwy.
Opera Haendla została na nowo odkryta w XX wieku i zaczęła pojawiać się na wielu scenach całego świata. Wśród nich była również Warszawska Opera Kameralna, która wystawiła polską premierę
w 1998 roku.
źródło: SDK
25-09-2015
Udostępnij ten artykuł znajomym:
Udostępnij
Napisz komentarz przez Facebook
lub zaloguj się aby dodać komentarz
Zaloguj się aby dodać komentarz