REKLAMA
REKLAMA

KOLEJ: Ile kosztuje nas kolej? To tajemnica…

ZAGÓRZ / PODKARPACIE. I to nie byle jaka, bo „Tajemnica Przedsiębiorstwa”. Tak wynika z odpowiedzi, jaką uzyskała redakcja portalu Esanok.pl na pytania dotyczące między innymi kosztów funkcjonowania pasażerskich przewozów kolejowych na trasie Zagórz – Jasło.

Od wielu tygodni, sprawa zlikwidowanych od 1 stycznia 2015 połączeń kolejowych między innymi na trasie Zagórz – Jasło budzi duże emocje. Tematem zajmują się portale Esanok.pl i KochamKolej.pl.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

KOLEJ: Połączenia Jasło – Zagórz nie będzie! Jasło – Krosno i Krosno – Zagórz TAK, ale tylko przy odpowiednim rozkładzie jazdy (FILM)

RADNY ZUBA DO EUROPOSŁA DUDY: Walczmy o kolejarzy, tak jak o górników! (FILM, ZDJĘCIA)

POSEŁ RZOŃCA: Mam nadzieję, że błąd związany z zawieszaniem połączeń kolejowych zostanie naprawiony (FILM)

Jeśli teraz KOLEJ? Kto następny do likwidacji?!

Drążąc temat, postanowiliśmy uzyskać odpowiedź na pytanie o całkowite koszty funkcjonowania pasażerskich przewozów kolejowych między innymi na linii 108 Zagórz – Jasło.

Dane w zakresie miesięcznego kosztu funkcjonowania linii nr 108 stanowią „Tajemnicę Przedsiębiorstwa” Przewozy Regionalne Sp. z o.o. Tym samym celem uzyskania powyższych informacji koniecznym staje się zwrócenie do Zarządu Spółki Przewozy Regionalne Sp. z o.o. o wyrażenie zgody na ich udostępnienie – usłyszeliśmy w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego.

Nie wdając się w niuanse prawne uzasadniające taką, a nie inną formę odpowiedzi, tajemniczość urzędu musi zastanawiać. Szczególnie w kontekście konsekwentnie sygnalizowanego przez władze wojewódzkie oczekiwania partycypacji samorządów lokalnych w kosztach utrzymania regionalnych przewozów kolejowych. Zestawiając ogólnodostępne dane na temat wielkości dofinansowania kolei publikowane przez Urząd Marszałkowski z płynącymi z tego samego źródła informacjami o skali rentowności poszczególnych linii, dość łatwo można wyliczyć ile nas podatników kosztuje podkarpacka kolej. Jeśli już w ogóle mamy dyskutować o współfinansowaniu ustawowego zadania samorządu wojewódzkiego, to jako radni gminni i powiatowi musimy wiedzieć, o jakich pieniądzach mówimy – zaznacza Jerzy Zuba, radny powiatu sanockiego, redaktor naczelny portalu KochamKolej.pl.

Zgodnie z sugestią zawartą w odpowiedzi Urzędu Marszałkowskiego, skierujemy stosowne zapytanie w przedmiotowej sprawie do zarządu spółki Przewozy Regionalne.

Udało nam się natomiast uzyskać informacje dotyczące kwoty, jaką Urząd Marszałkowski przeznacza na kolejowe przewozy pasażerskie w ujęciu rocznym.

Rekompensata przekazana operatorowi:

– 2013 rok: 42 955 858,00 zł.

– 2014 rok: 51 287 821, 00 zł.

Kwoty te przeznaczane są na: udostępnienie linii kolejowych, koszty drużyny trakcyjnej, koszty drużyny konduktorskiej, koszty taboru, koszty eksploatacyjne, koszty kolejowej komunikacji zastępczej, koszty działalności handlowej, koszty zarządzania.

Do sprawy wrócimy niebawem.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Znamy treść porozumienia władz wojewódzkich z kolejarskimi związkowcami

KOLEJ: Pikieta odwołana, ale cały czas trwa walka o powrót pociągów na południe Podkarpacia (FILM)

KOLEJ: Czy „janosikowe” jest przyczyną zlikwidowania przewozów kolejowych na trasie Zagórz – Jasło? (FILM)

14963796021_40e41b4326_k

foto: flickr.com / Toshihiro Gamo

09-02-2015

Udostępnij ten artykuł znajomym:



Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.

Pokaż więcej komentarzy (0)