REKLAMA
Praca Auto Serwis
REKLAMA

Zamiast śmigłowców z Mielca, rząd postawił na maszyny z Francji. „To nie pierwsza decyzja, która uderza w Podkarpacie” (FILM, OŚWIADCZENIE)

SANOK / PODKARPACIE. MON podjęło decyzję w sprawie zakwalifikowania do etapu testów śmigłowiec H225M, francuskiej firmy Airbus Helicopters. Maszyny mają wzmocnić polską armię. Decyzja przekazana przez prezydenta Bronisława Komorowskiego wzbudziła kontrowersje. Z potencjalnie wielomiliardowej umowy wypadły PZL Mielec, które produkują śmigłowce Black Hawk S-70i.

W przetargu dotyczącym zakupu śmigłowców w ramach modernizacji polskiej armii udział brało francuskie konsorcjum Airbus Helicopters oferująca H225M, wcześniej znany jako Eurocopter EC725 Caracal, włosko-brytyjska firma Agusta Westland produkująca AW 149 w PZL Świdnik oraz amerykańska grupa Sikorsky, w skład której wchodzą z kolei PZL Mielec, proponujące maszyny Black Hawk S-70i oraz ich morską wersję Seahawk.

Ministerstwo Obrony Narodowej postawiło na firmę z Francji, kwalifikując ją do etapu prób. Testy zostaną przeprowadzone na przełomie maja i czerwca br.

Rząd zamierza zakupić 50 maszyn. Dostawa ma rozpocząć się w 2017 roku.

Oferty złożone przez WSK PZL Świdnik S.A oraz konsorcjum Sikorsky International Operations Incorporation, Sikorsky Aircraft Corporations, wraz z Polskimi Zakładami Lotniczymi Sp. z o. o. z Mielca nie spełniły wymogów formalnych i wymagań technicznych dotyczących m.in. terminu dostaw, wyposażenia śmigłowców w systemy walki, ustanowienia zdolności do serwisowania w WZL-1 Łódź – czytamy w komunikacie opublikowanym przez MON.

Na razie resort nie podaje wartości planowanych do zakupu śmigłowców: – Ostateczna wartość kontraktu zostanie przedstawiona  po zawarciu umów offsetowych i dostawy.

OŚWIADCZENIE MARSZAŁKA WŁADYSŁAWA ORTYLA O DECYZJI RZĄDU WS. ŚMIGŁOWCA DLA POLSKIEJ ARMII

Z dużym rozczarowaniem przyjąłem dzisiejsze informacje dotyczące przebiegu przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy dla polskiej armii. Na korzystne wiadomości z Warszawy czekało dziś wielu mieszkańców województwa podkarpackiego, którzy utrzymują swoje rodziny z pracy w firmach Doliny Lotniczej w tym w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu. W tym miejscu chciałbym w pierwszej kolejności przekazać wszystkim osobom, które czują się zawiedzione dzisiejszą decyzją, że samorząd województwa w ramach swoich kompetencji i u progu nowej perspektywy finansowej, w ramach inteligentnej specjalizacji jaką jest lotnictwo, będzie wspierał przedsiębiorców, którzy stosując nowoczesne technologie tworzyć będą nowe miejsca pracy w regionie.

Dzisiejsza decyzja nie jest pierwszą, która uderza w Podkarpacie. Politycy partii rządzącej z regionu nie udzielili żadnego wsparcia.  Nasuwa się tu także analogia do rezygnacji z programu Iryda. Wybrany dziś do testów został śmigłowiec, który w Polsce nie jest produkowany, a skala inwestycji w naszym kraju trójki oferentów jest niewspółmiernie zróżnicowana na korzyść PZL w Mielcu. Mojego stanowiska nie zmienia mało precyzyjna i nieczytelna zapowiedź podziału programu śmigłowcowego.

Uważam, że decyzja ma charakter polityczny, a nie merytoryczny. Przetarg byłby bardziej przejrzysty gdyby do testów dopuszczono dwa śmigłowce. W mojej ocenie polska armia będzie mieć mniej śmigłowców, gdyż wybrano znacznie droższy produkt.

Przypomnę, że od 2007 roku PZL są spółką zależną Sikorsky Aircraft Corporation. Od tego czasu, inwestycje w firmie szacuje się na ponad 150 milionów dolarów. Utworzonych zostało ponad 800 miejsc pracy, dzięki czemu w PZL pracuje dziś ponad 2000 osób, a zbudowana sieć lokalnych kooperantów także wydatnie poprawiła sytuację na rynku pracy.
PZL wniósł również wiele w rozwój sektora edukacji technicznej na Podkarpaciu. Szkoda, że wartość dodana jaką PZL Mielec stanowi dla rozwoju podkarpackiej i co za tym idzie polskiej gospodarki, nie była wystarczającym argumentem. Niezadowolenie budzi też fakt, że zbyt słabym atutem okazała się liczba już powstałych nowych miejsc i perspektywa kolejnych.

WŁADYSŁAW ORTYL
MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

BLACK HAWK S-70i – PZL MIELEC (POLSKA)

EC725 CARACAL – AIRBUS HELICOPTERS (FRANCJA)

źródło: MON, materiały nadesłane, Youtube.com

foto: flickr.com / Eric Bannwarth / AviaScribe Intl.

22-04-2015

Udostępnij ten artykuł znajomym:



Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.

Pokaż więcej komentarzy (0)