REKLAMA
REKLAMA

Zamiast śmigłowców z Mielca, rząd postawił na maszyny z Francji. „To nie pierwsza decyzja, która uderza w Podkarpacie” (FILM, OŚWIADCZENIE)

SANOK / PODKARPACIE. MON podjęło decyzję w sprawie zakwalifikowania do etapu testów śmigłowiec H225M, francuskiej firmy Airbus Helicopters. Maszyny mają wzmocnić polską armię. Decyzja przekazana przez prezydenta Bronisława Komorowskiego wzbudziła kontrowersje. Z potencjalnie wielomiliardowej umowy wypadły PZL Mielec, które produkują śmigłowce Black Hawk S-70i.

W przetargu dotyczącym zakupu śmigłowców w ramach modernizacji polskiej armii udział brało francuskie konsorcjum Airbus Helicopters oferująca H225M, wcześniej znany jako Eurocopter EC725 Caracal, włosko-brytyjska firma Agusta Westland produkująca AW 149 w PZL Świdnik oraz amerykańska grupa Sikorsky, w skład której wchodzą z kolei PZL Mielec, proponujące maszyny Black Hawk S-70i oraz ich morską wersję Seahawk.

Ministerstwo Obrony Narodowej postawiło na firmę z Francji, kwalifikując ją do etapu prób. Testy zostaną przeprowadzone na przełomie maja i czerwca br.

Rząd zamierza zakupić 50 maszyn. Dostawa ma rozpocząć się w 2017 roku.

Oferty złożone przez WSK PZL Świdnik S.A oraz konsorcjum Sikorsky International Operations Incorporation, Sikorsky Aircraft Corporations, wraz z Polskimi Zakładami Lotniczymi Sp. z o. o. z Mielca nie spełniły wymogów formalnych i wymagań technicznych dotyczących m.in. terminu dostaw, wyposażenia śmigłowców w systemy walki, ustanowienia zdolności do serwisowania w WZL-1 Łódź – czytamy w komunikacie opublikowanym przez MON.

Na razie resort nie podaje wartości planowanych do zakupu śmigłowców: – Ostateczna wartość kontraktu zostanie przedstawiona  po zawarciu umów offsetowych i dostawy.

OŚWIADCZENIE MARSZAŁKA WŁADYSŁAWA ORTYLA O DECYZJI RZĄDU WS. ŚMIGŁOWCA DLA POLSKIEJ ARMII

Z dużym rozczarowaniem przyjąłem dzisiejsze informacje dotyczące przebiegu przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy dla polskiej armii. Na korzystne wiadomości z Warszawy czekało dziś wielu mieszkańców województwa podkarpackiego, którzy utrzymują swoje rodziny z pracy w firmach Doliny Lotniczej w tym w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu. W tym miejscu chciałbym w pierwszej kolejności przekazać wszystkim osobom, które czują się zawiedzione dzisiejszą decyzją, że samorząd województwa w ramach swoich kompetencji i u progu nowej perspektywy finansowej, w ramach inteligentnej specjalizacji jaką jest lotnictwo, będzie wspierał przedsiębiorców, którzy stosując nowoczesne technologie tworzyć będą nowe miejsca pracy w regionie.

Dzisiejsza decyzja nie jest pierwszą, która uderza w Podkarpacie. Politycy partii rządzącej z regionu nie udzielili żadnego wsparcia.  Nasuwa się tu także analogia do rezygnacji z programu Iryda. Wybrany dziś do testów został śmigłowiec, który w Polsce nie jest produkowany, a skala inwestycji w naszym kraju trójki oferentów jest niewspółmiernie zróżnicowana na korzyść PZL w Mielcu. Mojego stanowiska nie zmienia mało precyzyjna i nieczytelna zapowiedź podziału programu śmigłowcowego.

Uważam, że decyzja ma charakter polityczny, a nie merytoryczny. Przetarg byłby bardziej przejrzysty gdyby do testów dopuszczono dwa śmigłowce. W mojej ocenie polska armia będzie mieć mniej śmigłowców, gdyż wybrano znacznie droższy produkt.

Przypomnę, że od 2007 roku PZL są spółką zależną Sikorsky Aircraft Corporation. Od tego czasu, inwestycje w firmie szacuje się na ponad 150 milionów dolarów. Utworzonych zostało ponad 800 miejsc pracy, dzięki czemu w PZL pracuje dziś ponad 2000 osób, a zbudowana sieć lokalnych kooperantów także wydatnie poprawiła sytuację na rynku pracy.
PZL wniósł również wiele w rozwój sektora edukacji technicznej na Podkarpaciu. Szkoda, że wartość dodana jaką PZL Mielec stanowi dla rozwoju podkarpackiej i co za tym idzie polskiej gospodarki, nie była wystarczającym argumentem. Niezadowolenie budzi też fakt, że zbyt słabym atutem okazała się liczba już powstałych nowych miejsc i perspektywa kolejnych.

WŁADYSŁAW ORTYL
MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO

BLACK HAWK S-70i – PZL MIELEC (POLSKA)

EC725 CARACAL – AIRBUS HELICOPTERS (FRANCJA)

źródło: MON, materiały nadesłane, Youtube.com

foto: flickr.com / Eric Bannwarth / AviaScribe Intl.

22-04-2015

Udostępnij ten artykuł znajomym:

Udostępnij


Napisz komentarz przez Facebook

lub zaloguj się aby dodać komentarz


Pokaż więcej komentarzy (0)