Staż na maksa z Erasmusem+ w ZS Nr 3
SANOK / PODKARPACIE. Zaangażowanie Zespołu Szkół Nr 3 w Sanoku w projekty europejskie zostało kolejny raz dostrzeżone przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, pełniącej rolę Narodowej Agencji Programu Erasmus+.
W wydawanym przez agencję kwartalniku „Europa dla Aktywnych” ukazał się artykuł autorstwa Piotra Lenartowicza zatytułowany „Staż na maksa” , w którym zostały wykorzystane doświadczenia nauczycieli, uczniów i pracodawców przy przygotowywaniu, realizacji i upowszechnianiu projektu „Uczeń technikum wobec oczekiwań pracodawców. Rola nauczyciela zawodu w prawidłowym starcie kariery zawodowej absolwenta w świetle doświadczeń szkolnictwa zawodowego Republiki Irlandii.
W jego ramach do Irlandii udała się najpierw 15 osobowa grupa nauczycieli przedmiotów zawodowych, których zadaniem było poznanie specyfiki irlandzkiego szkolnictwa zawodowego oraz współpracy na styku przedsiębiorcy – szkoły zawodowe. Odbyło się to poprzez śledzenie pracy swoich irlandzkich kolegów w dwóch placówkach szkolenia: Mallow College of Further Education, Cork Training Centre oraz serię spotkań i warsztatów z urzędnikami, politykami odpowiedzialnymi za szkolnictwo zawodowe i co najważniejsze z pracodawcami, u których praktyki następnie odbywała 15 osobowa grupa uczniów.
Dzięki uzgodnieniu i dostosowaniu programu praktyk do specyfiki firm, udało się zoptymalizować czas spędzony przez uczniów w firmach. Pracodawcy, w tym przypadku między innymi TQS Integration Ltd, duża międzynarodowa firma zajmująca się tworzeniem software uzyskała praktykantów już wdrożonych w specyfikę działania przedsiębiorstwa.
W rezultacie, podobna procedura ma miejsce przy ustalaniu programu praktyk z lokalnymi pracodawcami. Uczniowie przystępują do realizacji swoich zadań znając już realia funkcjonowania firmy oraz jej oczekiwania wobec praktykanta czy absolwenta.
Jak mówi cytowany w artykule Bartłomiej Podkalicki, programista CNC w firmie ADR Polska, gdzie odbywają praktyki i znajdują zatrudnienie nasi absolwenci:
– Przedsiębiorstwo, w którym pracuję, regularnie przyjmuje do pracy absolwentów ZS Nr 3 w Sanoku, wśród których sporo jest uczestników staży zawodowych w ramach programu Erasmus+.
– To naprawdę bardzo ważne, żeby podczas praktyk uczniowie rzeczywiście pracowali na maszynach właściwych ich kierunkowi nauczania. Z doświadczenia wiem, że bywa z tym różnie – mówi Podkalicki.
Co do korzyści z samych praktyk – nie ma wątpliwości:
– Chłopaki, którzy przychodzą do nas do pracy po zagranicznej praktyce są już wdrożeni i mają we krwi odpowiednie nawyki. Rzeczywiście widać różnicę – są bardziej rozwinięci i po prostu lepiej odnajdują się w zakładzie pracy – mówi.
Warty zacytowania jest również głos samych uczniów:
– Podczas realizacji stażu bardzo ważna jest otwartość i wyzbycie się strachu przed zadawaniem pytań. Trzeba być aktywnym i chwytać chwilę. Nawet po pracy nie warto zamykać się w domu i siedzieć na komputerze, dużo lepiej jest np. wyjść zobaczyć miasto – mówi Hubert Wójcik, który realizował staż w irlandzkiej firmie informatycznej.
Okazuje się, że ten element może mieć znaczenie nie tylko dla polskich pracodawców, ale też tych zagranicznych.
– Mam wrażenie, że dzięki naszej aktywności osoby zatrudnione w firmie, w której miałem praktyki, odbierały mnie i moich kolegów jako kompetentnych i perspektywicznych pracowników. Najlepszym tego dowodem jest fakt, że dostaliśmy zaproszenie na kolejne staże – dodaje Hubert.
Oczywiście wyżej wymienione doświadczenia będą kontynuowane w kolejnych projektach ERASMUS+.
Artykuł sponsorowany