REKLAMA
REKLAMA

Zagórska „tekatka” przestanie straszyć! Wiekowa lokomotywa ma być sercem Skweru Pamięci Obrońców Węzła Zagórskiego z 1918 r.

Po kilkunastu latach zabiegów Gmina Zagórz wydatkując kwotę…. 100 zł (słownie: sto złotych) netto stanie się właścicielem wyjątkowego eksponatu techniki kolejowej w postaci .

Maszyna wyprodukowana w 1955 roku zakończyła służbę 34 lata później i od tego czasu stacjonuje na obszarze kolejowym formalnie niedostępnym dla osób postronnych…

Dzięki pozytywnej decyzji jej dotychczasowego właściciela tj. Zarządu firmy Przewozy Regionalne sp. z o.o., parowóz ma szansę stać się jedną z kluczowych atrakcji turystycznych Zagórza – miasta szczycącego się od blisko półtora wieku kolejarskim rodowodem. Pierwsze próby pozyskania „tekatki” były czynione przez zagórski samorząd już w 2002 r. Sześć lat później dzięki interwencji ówczesnego senatora śp. Stanisława Zająca i wsparciu finansowemu Rady Miejskiej w Zagórzu fachowcy z renomowanej firmy INTERLOK dokonali szczegółowego przeglądu parowozu sporządzając kosztorys jego naprawy głównej i uruchomienia opiewający na kwotę 1,1 mln złotych netto. Niedługo przed likwidacją zagórskiej lokomotywowni jej pracownicy zdążyli dokonać prowizorycznej konserwacji „tekatki”. Niestety w pewnym momencie pojawiła się realna groźba eksmisji parowozu z Zagórza. W trakcie obecnej i minionej kadencji burmistrz Zagórza Ernest Nowak kilkukrotnie występował o przejęcie cennego eksponatu korzystając ze wsparcia m.in. posła Bogdana Rzońcy.

loko

Pozytywny przełom w opisywanej tu historii nastąpił za sprawą projektu pn. „Utworzenie Skweru Pamięci Obrońców Węzła Zagórskiego z 1918 r.”, którego centralnym elementem ma być właśnie zagórska „tekatka”. O genezie i szczegółach tej koncepcji mówi jej autor, Jerzy Zuba – gł. specjalista do spraw promocji i małych projektów w Urzędzie Miasta i Gminy Zagórz:

– Istotą tego projektu jest upamiętnienie uczestników bohaterskiej obrony infrastruktury kolejowej miasta Zagórz w listopadzie 1918 roku, kiedy to zagórscy kolejarze spontanicznie zorganizowawszy Komitet Obrońców Węzła Zagórskiego z bronią w ręku walczyli o odradzającą się wówczas niepodległość Polski. Na pamiątkę tamtych wydarzeń od 7 listopada 1920 r. nadawano Krzyż Obrońców Węzła Zagórskiego jako oficjalne odznaczenie państwowe. W nawiązaniu do tej przedwojennej tradycji, chcemy urządzić w okolicy nastawni dysponującej „Zg” w Zagórzu mini – skansen kolejowy w formie skweru z wykorzystaniem: lokomotywy TKt48124, semafora ramiennego oraz żurawia wodnego – wyjaśnia pełnomocnik burmistrza Zagórza do spraw kolei.

Kolejowa inicjatywa Gminy Zagórz skierowana na adres Krzysztofa Mamińskiego – Prezesa Zarządu i Dyrektora Generalnego Przewozów Regionalnych zyskała rekomendacje ze strony: dyrektora Podkarpackiego Oddziału Przewozów Regionalnych Jerzego Churawskiego oraz Mieczysława Borowca – dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Rzeszowie.

IMG_0521

Koszty profesjonalnej renowacji wszystkich elementów planowanego mini – skansenu szacowane są na poziomie około 170 tys. zł. Gmina Zagórz złożyła już stosowny wniosek o dofinansowanie, który obecnie czeka na ocenę. W montażu finansowym na potrzeby budowy Skweru Pamięci Obrońców Węzła Zagórskiego z 1918 r. wykorzystane zostaną środki z Wojewódzkiego Funduszu Kolejowego, utworzonego w 2015 r. z inicjatywy Marszałka Województwa Podkarpackiego Władysława Ortyla. Fachowe wsparcie w realizacji anonsowanego tu dzieła powszechnie deklarują pracownicy zagórskiej Sekcji Eksploatacji PKP PLK S.A. (patrz: foto) na czele z jej Naczelnikiem Zbigniewem Bryndzą.

Osoby, firmy lub instytucje, które chciałyby się zaangażować w godne i oryginalne uczczenie pamięci Obrońców Węzła Zagórskiego z 1918 r. proszone są o kontakt za pośrednictwem witryny internetowej www.dolinakolejowa.pl

materiały nadesłane

03-03-2017

Udostępnij ten artykuł znajomym:



Tymczasowe wyłączenie komentarzy w związku z ciszą wyborczą