REKLAMA
REKLAMA

Jak zachować młodość na dłużej?

Ludzkość od niepamiętnych czasów czyni starania, aby przez jak najdłuższy czas zachować młodość i dobrą kondycję fizyczną oraz psychiczną. Na przestrzeni wieków popularność zyskiwały najprzeróżniejsze sposoby na zatrzymanie nieuchronnego upływu czasu. Dzisiaj, kiedy możemy już posiłkować się osiągnięciami nauki i medycyny, wiemy, że nie do przecenienia jest w tym względzie rola odpowiedniej diety. Spożywając systematycznie określone produkty spożywcze możemy widocznie spowolnić procesy starzenia się organizmu oraz przyczynić się do zachowania zdrowia i urody przez długie lata.

Wolne rodniki – wrogowie czy sprzymierzeńcy?

Pod tajemniczo brzmiącym mianem wolnych rodników kryją się różnego rodzaju niepożądane cząsteczki o wyjątkowo wzmożonej aktywności, które w ludzkim organizmie syntezują się pod wpływem takich czynników zewnętrznych, jak promieniowanie UV, żywność skażona metalami ciężkimi czy też długotrwałe przebywanie w zanieczyszczonym spalinami otoczeniu. Apogeum aktywności wolnych rodników przypada po 45. roku życia, lecz tak naprawdę systematycznie działają one w ludzkim organizmie już po 25 urodzinach. Cząsteczki te prowadzą do powstawania nieodwracalnych uszkodzeń w prawidłowej strukturze białek, lipidów oraz kwasów tłuszczowych, a oprócz tego przyczyniają się do degradacji ludzkiego DNA. W efekcie niemal wszystkie rodzaje komórek w ciele człowieka ulegają mutacjom, które trwale upośledzają ich funkcjonowanie, zaś w dłuższej perspektywie dochodzi do zaniku funkcji życiowych komórki i jej obumarcia. To właśnie wzmożone obumieranie komórek jest odpowiedzialne za zdecydowaną większość widocznych gołym okiem procesów starzenia się organizmu.

girls-1487825_960_720

Antyoksydacja – czy to naprawdę działa?

Na szczęście natura wyposażyła człowieka w potężną oręż w walce z wolnymi rodnikami, jaką stanowią naturalne antyoksydanty. Są to substancje pochodzenia naturalnego, które hamują aktywność wolnych rodników, chroniąc tym samym komórki oraz ludzkie DNA przed degradacją. Badania wykazały, że działają one w sposób wysoce efektywny i pomagają zahamować większość naturalnie postępujących procesów starzenia w ludzkim organizmie. Antyoksydanty to substancje, których ciało człowieka nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć, dlatego w zasadzie jedynym sposobem na ich dostarczenie jest odpowiednio zbilansowana dieta bądź alternatywnie suplementacja farmakologiczna. Zauważalnie lepsza przyswajalność zdecydowanie przemawia za wzbogaceniem jadłospisu w aktywne antyoksydanty.

orange-1995079_960_720

Witaminy – bezcenne źródło młodości

Do najbardziej efektywnych naturalnych antyoksydantów zaliczamy witaminy – witaminę A, występującą głównie w postaci beta-karotenu, witaminę C, znaną również pod nazwą kwasu askorbinowego, oraz witaminę E, która od wielu lat nazywana jest również witaminą młodości. Zapewnienie odpowiedniej podaży tychże witamin w codziennej diecie daje fenomenalne efekty, które można zauważyć już po kilku tygodniach. Bez wątpienia najlepszym źródłem antyoksydacyjnych witamin są świeże warzywa i owoce. Witaminę C znajdziemy przede wszystkim w cytrusach, owocach jagodowych oraz warzywach z rodziny kapustnych, witaminę A w marchwi oraz jej przetworach, zaś witaminę E w tłoczonych na zimno olejach roślinnych, orzechach oraz nasionach dyni i słonecznika. Ponadto doskonałym źródłem witaminy A są podroby zwierzęce oraz jajka, z kolei witamina E w dużych ilościach występuje w tłustych morskich rybach oraz tranie.

Pamiętajmy o koenzymie Q10 oraz minerałach!

Jeżeli pragniemy wyraźnie spowolnić procesy starzenia, powinniśmy zwrócić uwagę na niepozorną substancję o nazwie ubichinon, popularnie zwaną koenzymem Q10. Ten związek chemiczny wyjątkowo efektywnie rozprawia się z wolnymi rodnikami, a oprócz tego jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania serca oraz mięśni szkieletowych całego ciała. Koenzym Q10 znajdziemy głównie w rybach i podrobach, a ponadto jego bogatymi źródłami są szpinak, brokuły oraz produkty pełnoziarniste. Udowodnione właściwości antyoksydacyjne posiadają również minerały takie jak selen, cynk czy też mangan, dlatego nie należy dopuścić do powstawania ich niedoborów w organizmie.

Nie możemy uciec przed upływającym czasem, lecz na szczęście możemy spowolnić jego widoczne oznaki. Wystarczy pamiętać o odpowiednio zbilansowanej diecie, a z pewnością zmarszczki czy też utrata sił witalnych przez długie lata nie będą stanowiły dla nas problemu.

herbs-3119132_960_720

Opracowanie merytoryczne:
Elżbieta Koluch – dietetyk
Gabinety Dietetyczne Bonne Sante

19-02-2018

Udostępnij ten artykuł znajomym: