REKLAMA
REKLAMA

ZAWÓD TECHNIK TELEINFORMATYK I EDUKACJA MEDIALNA W SANOCKIM MECHANIKU – ZS2

Internet, telewizja, telefon – dziś nie wyobrażamy sobie bez nich życia. Dlatego specjaliści, którzy potrafią administrować siecią, zapewnić bezpieczeństwo naszych danych, montować i utrzymywać w dobrej kondycji sieci, naprawić komputer, konfigurować routery są bardzo poszukiwani na rynku pracy. Szukają ich zarówno małe, lokalne firmy, jak i wielkie korporacje, bo wszędzie potrzebni są ludzie do montażu, obsługi i naprawy centrali telefonicznych. Takie umiejętności to niewątpliwie cechy technika teleinformatyka, zawodu przyszłości, który można zdobyć w Zespole Szkół Nr 2 w Sanoku.

erasmus-plus-logo

O tym, jak bardzo są teleinformatycy potrzebni opowiadają absolwenci „Mechanika”, którzy od kilku lat pracują w tej branży:

– Pracuję od kilku lat w firmie METROSAN, zajmującej się dostarczaniem Internetu dla domów, firm, obsługą miejskiego monitoringu oraz budową sieci światłowodowej na terenie Sanoka i okolic. Swoją przygodę z branżą teleinformatyczną zaczynałem od stażu wakacyjnego w ramach szkolnych projektów, potem szef dał mi szansę i  pracę i dziś jestem samodzielnym serwisantem. Firma oferuje naprawdę dobre warunki pracy, mam służbowe auto, dobry sprzęt, niezłe zarobki, elastyczne godziny pracy, a mimo tego na rynku ciągle brakuje fachowców, którzy potrafią spawać światłowody, konfigurować routery, zakładać sieci. Firma ma sporo zleceń, zrobiliśmy sieć światłowodową w dziesięciu miejscowościach, mamy zlecenia na kolejne, pracy jest bardzo dużo i ciągle potrzeba nowych pracowników. Szef stawia na ludzi młodych, których może sobie wyszkolić pod swoje potrzeby,   potrafiących programować i utrzymać ruch w sieci. Moja praca daje spore możliwości dalszego rozwoju, nie jest nudna, ani monotonna, mam kontakt z ludźmi, cieszy mnie możliwość pomagania im w problemach z komputerem i Internetem – tak o swojej pracy opowiada Maciej Komański, absolwent A.D. 2014, z klasy 4 ti. – Wiem, że w innych sanockich firmach z tej branży też szukają pracowników, też oferują dobre  warunki, bo pracy na długi czas będzie sporo, gdyż każdy chce mieć np. Internet i telewizję na najwyższym poziomie i jakości, bo ze światłowodu, no i sporo taniej, niż od dostawców cyfrowych – podkreśla Maciej.

– W wieku nastu lat niewiele wiedziałem o kierunkach,  zawodach, słowo praca brzmiało dziwnie, ale pewnego dnia zobaczyłem pana, który montował u mnie w domu Internet i wtedy coś zaskoczyło – dodaje Konrad Rakoczy, bardziej znany jako DJ Biłek, kolega ze szkolnej ławki Maćka. – To ja wciągnąłem Maćka do pracy w firmie, przyszedł na moje miejsce, ja obecnie studiuję w Krakowie informatykę i swoją przyszłość wiążę z branżą teleinformatyczną, bo widzę tu sporo możliwości. W szkole, od naprawdę dobrych nauczycieli nauczyłem się podstaw, na dodatkowych lekcjach ćwiczyliśmy programowanie, bramki logiczne, nauczyciele przedmiotów zawodowych chyba zarazili mnie swoją pasją, by samodzielnie się uczyć, szukać, dowiadywać, śledzić nowości. Dziś wiem, że należy postawić na język angielski, bo to podstawa w tym zawodzie i matematykę, bo bez niej nie da się zrozumieć podstaw programowania. W tej pracy trzeba być elastycznym, dostosować się do szybkich zmian, nie bać się samodzielności. Tego nauczyłem się w szkole, resztę zweryfikowało życie. Pracę zacząłem jeszcze będąc uczniem  ZS2, najpierw pod okiem starszych kolegów, później jeździłem sam, bo szef widział, że sobie radzę, jestem bystry, potrafię logicznie pomyśleć i zrobić, co trzeba, a to w tej pracy jest najważniejsze – dodaje Konrad.

Teleinformatyka jest dziedziną nauki łączącą informatykę, elektronikę i telekomunikację w spójną całość. W każdym domu, firmie, zakładzie produkcyjnym korzysta się z Internetu, telefonów, linii i centrali wewnętrznych, niezbędne jest też konfigurowanie sieci. Aktualnie na całym świecie standardem staje się posiadanie Internetu przesyłanego światłowodami.Technik teleinformatyk pracuje na stanowisku montera i wykonawcy sieci i urządzeń teleinformatycznych, konserwatora i serwisanta urządzeń komputerowych i systemów teleinformatycznych, może być sprzedawcą sprzętu i usług komputerowych, projektować i administrować sieciami komputerowymi, czy też być technikiem do spraw utrzymania sieci i zabezpieczenia systemów teleinformatycznych. Ponadto: montuje komputery, instaluje w nich systemy operacyjne i oprogramowanie, diagnozuje stan techniczny komputerów oraz dokonuje ich naprawy i modernizacji, projektuje, buduje i uruchamia sieci komputerowe dla małych i średnich przedsiębiorstw /LAN / MAN / WAN/,instaluje oprogramowania sieciowe na serwerach,podłącza sieci lokalne do Internetu,dba o bezpieczeństwo informacji w sieciach komputerowych oraz ochrania przed zawirusowaniem komputerów i sieci, montuje łącza teletransmisyjne oraz podzespoły i urządzenia wchodzące w skład sieci teleinformatycznej (hosty, serwery, routery, switche, itp.), projektuje, buduje i uruchamia sieci telefoniczne,projektuje, buduje i uruchamia internetowe sieci telefoniczne VoIP,instaluje oprogramowanie i uruchamia centrale telefoniczne, telefony komórkowe, telefony ISDN, telefonyVolP.

Technik teleinformatyk zdaje dwa egzaminy potwierdzające kwalifikacje w zawodzie: EE.10–Montaż, uruchamianie oraz utrzymanie urządzeń i sieci teleinformatycznych oraz EE.11–Administrowanie sieciowymi systemami operacyjnymi i sieciami komputerowymi.

W ramach przygotowania zawodowego uczniowie dodatkowo uczą się spawania światłowodów i programowania cyfrowych układów FPGA, a także zdobywają międzynarodowe certyfikaty Akademii CISCO, która od kilku lat działa w szkole. W ramach akademii uczniowie zdobywają certyfikaty z zakresu: Get Connected,  Cybersecurity  Essential, Introduction to Cybersecurity, Intro to IoT, Linux, CPA, C ++,ITE, CCNA. Kursy kończą się odpowiednimi certyfikatami także w języku angielskim, co daje możliwość pracy za granicą.

Projekty realizowane w „Mechaniku” nie są związane tylko z edukacją zawodową. Szkoła zwraca również uwagę na problemy współczesnego świata, w tym choroby cywilizacyjne, takie jak uzależnienia od multimediów, portali społecznościowych, czy cyberprzemoc.
– Cyfrowe bezpieczeństwo, różne poziomy zabezpieczeń to zadanie dla specjalistów bardzo poszukiwanych na rynku pracy. W całej Polsce już działa wiele firm, które na zlecenie badają podatność na ataki hakerskie, szukają programistów, sam staram się o staż w firmie COMARCH, która stawia głownie na walkę z hakerami. Dlatego warto uczyć się przede wszystkim języków programowania, bo to przyszłość – wspomina w rozmowie Konrad Rakoczy.

Zmniejszenie uzależnienia od mediów, zwiększenie świadomości odnośnie zagrożeń płynących z korzystania z mediów, wspieranie krytycznego myślenia o medialnych przekazach to podstawowe cele realizowanego w „Mechaniku” projektu Erasmus+ o wdzięcznie brzmiącej nazwie Hands on Media Literacy. Zespół Szkół Nr 2 jest koordynatorem projektu dla sześciu krajów tj. z Łotwy, Czech, Rumunii, Turcji, Bułgarii.

27332430_414310392330550_7216242634222068080_n

W dniach 29.01-02.02.2018 r.na drugim wyjeździe szkoleniowym, kolejny etap projektu realizowała sześcioosobowa grupa młodzieży z  klasy 3ct i 3mo w partnerskiej szkole 127SOU Ivan Denkoglu w Sofii.
– Wyjazd związany był z działaniami w kwestii  uczenia się, nauczania i szkolenia z zakresu edukacji medialnej. To także współpraca we wprowadzaniu innowacji i wymiana dobrych praktyk w nauczaniu, metodologii i kluczowych kompetencjach  edukacji medialnej. Wraz z uczniami z krajów partnerskich, uczyliśmy się zakładać i prowadzić videobloga, kręcić filmy, uczestniczyliśmy w warsztatach fotograficznych, poznaliśmy tajniki pracy dziennikarzy, reżyserów, producentów filmowych, fotografów. Zwiedziliśmy od kuchni stację telewizyjną BNT, byliśmy na wykładzie eksperta z dziedziny edukacji medialnej z uniwersytetu  Yougozapanden – tak podsumowuje cele projektu jedna z opiekunek grupy pani Katarzyna Wojtuszewska-Cap.

Uczniowie musieli wykazać się umiejętnościami z zakresu technologii informacyjnej oraz doskonalili umiejętności skutecznego komunikowania się w języku angielskim, gdyż musieli wykonać prezentację multimedialną,zmontować film oraz wykonać plakat pt. „Sofia w moich oczach” oraz zaprezentować  to wszystkim uczestnikom projektu podczas wspólnego wieczoru medialnego. Kolejnym krokiem było założenie bloga/videobloga przedstawiającego doświadczenia i wrażenia uczestników projektu z pobytu w Sofii  i zamieszczanie  postów w języku angielskim na blogu projektowym.
– Jestem bardzo dumna z umiejętności językowych naszych uczniów, podczas prezentacji posługiwanie się językiem angielskim w mowie i piśmie nie sprawiało im większych problemów, robili to z dużym wdziękiem i przede wszystkim  humorem bawiąc wszystkich uczestników spotkania. Nasz scenariusz i prezentację uznano za wzorcowe i poproszono o kopię materiałów do wykorzystania w swoich szkołach. To ogromne wyróżnienie – mówi nauczyciel języka angielskiego i opiekun młodzieży podczas pobytu w Bułgarii pani Małgorzata Lip.

Programy stawiające na mobilność umożliwiają uczniom zdobywanie wielu umiejętności: muszą umieć wyrażać swoje poglądy w różnych, wielojęzycznych kontekstach, muszą umieć radzić sobie z nieznanymi im osobami, celami i środowiskami – muszą się przystosować i wypracować strategie radzenia sobie w nieoczekiwanych sytuacjach.

Telewizja, Internet, telefonia komórkowa to najszybciej rozwijające się branże na świecie. Na potrzeby dostarczania, przesyłu, przetwarzania i bezpieczeństwa danych w sieci powstaje coraz więcej technologicznych nowości, poszukiwani są fachowcy, którzy będą potrafili dostosować się do tych zmian, administrować i obsługiwać już istniejące sieci, tworzyć nowe na potrzeby zmieniającego się świata.

artykuł sponsorowany
02-03-2018

Udostępnij ten artykuł znajomym: